Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Goed nieuws voor retailers: Instagram heeft een nieuwe functie gelanceerd waarmee je jouw producten gratis onder de aandacht kunt brengen. Deze nieuwe functie wordt ook wel Instagram Shopping genoemd. Benieuwd hoe dit werkt en welke kansen het voor de e-commerce biedt? Wij zochten het uit!
Instagram is populairder dan ooit! Uit het Social media onderzoek 2018 van onderzoeksbureau Newcom blijkt dat er 4,1 miljoen Nederlandse gebruikers actief zijn op Instagram. Vooral veel jongeren maken regelmatig gebruik van dit platform. Het is daarom voor de e-commerce steeds interessanter om actief te zijn op dit medium, want zo kun je op een laagdrempelige manier jouw product of dienst onder de aandacht brengen onder deze doelgroep. Dankzij de komst van Instagram Shopping is dit nog eenvoudiger geworden.
Instagram Shopping is een handige en tevens gratis nieuwe optie waarmee je jouw producten onder de aandacht kan brengen. Dit kun je doen door producten te taggen in een foto. Met één tik op de afbeelding kunnen gebruikers zien welke items er te koop staan en wat ze kosten. Door op het label te klikken worden geïnteresseerden direct doorgestuurd naar de verkooppagina van jouw webshop. Hier kunnen ze het product kopen. Superinteressant dus om hiermee aan de slag te gaan, als de doelgroep van jouw bedrijf zich bevindt op Instagram. Let er wel op dat je gebruikmaakt van mooi beeldmateriaal, want zo trigger jij jouw volgers om een aankoop te verrichten.
Instagram Shopping instellen is niet mega ingewikkeld, maar als je het nooit gedaan hebt, is het wel handig om onderstaand stappenplan ernaast te houden.
Voordat je Instagram Shopping kunt instellen, moet je ervoor zorgen dat je aan de volgende vereisten voldoet:
Een belangrijk onderdeel van Instagram Shopping is het hebben van een productcatalogus. Dit kun je op verschillende manieren doen:
Na het voorbereidende werk, kun je verder aan de slag gaan met het instellen van Instagram Shopping instellen.
Zodra je Instagram Shopping hebt geactiveerd, kun je producten taggen in je berichten. Het instellen van Google Shopping kan nu echt beginnen!
Volgers (en non-volgers) zijn nu in staat om je producten te bekijken, zonder dat ze Instagram hiervoor te hoeven verlaten. Indien ze meer informatie willen hebben, klikken ze door naar de productpagina, waar de daadwerkelijke checkout kan plaatsvinden.
Update je producten wel regelmatig, zoat je klanten een actuele catalogus te zien krijgen.
Nu je weet hoe Instagram Shopping werkt, hebben we tot slot nog een paar laatste tips om optimaal resultaat te behalen. Ga niet zomaar aan de slag, maar ga strategisch te werk. Zorg ervoor dat je met je beeldmateriaal een verhaal vertelt of mensen inspireert. Hier trek je de aandacht mee. Maak dus geen gebruik van saaie productafbeeldingen, maar zet je product centraal in een scène. Daarnaast is het een aanrader om de statistieken goed in de gaten te houden. Analytics van je berichten kun je per bericht zien. Ook zie je in de Facebook Bedrijfsmanager hoeveel van je producten uiteindelijk via Instagram Shopping zijn verkocht. Tevens raden we je aan om ten minste 9 Shopping-posts live te zetten. Als dat gelukt is, krijg je een extra ‘Shop’-tabblad op je profiel.
Wil je ook graag meer halen uit jouw Instagram account, maar lukt Instagram Shopping instellen niet? Traffic Today kan je hier goed bij helpen! Overigens kunnen we je niet alleen helpen met Instagram Shopping. Wij beheersen het advertentieplatform van dit kanaal ook goed, dus als je jouw bedrijf wil promoten helpen we je graag met Instagram Adverteren, oftewel het promoten van jouw bedrijf, merk of product via een advertentie.
Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.