Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Bij buzzmarketing wil je zoveel mogelijk aandacht vestigen op de producten, diensten of een specifieke boodschap. Dit doe je zowel via socialmediakanalen als persoonlijk, bijvoorbeeld via vrienden of familie. Deze viral marketing methode is erop gericht een discussie te creëren. Maar wat is buzzmarketing precies en hoe zet je het in? In deze blog van Traffic Today vertellen we je er alles over!
Buzzmarketing wordt ook wel ‘fluistercampagne’ of ‘mond-tot-mondreclame’ genoemd. Het woord zegt iets over het doel dat met deze vorm van campagnevoeren wordt voorgesteld: ‘buzz’ (gezoem) veroorzaken rondom een product of merk.
Deze vorm van marketing wordt veel toegepast bij de lancering van bijvoorbeeld nieuwe producten. Bedrijven proberen mensen te verleiden om informatie te delen met anderen. Het doel is om een sneeuwbaleffect te creëren, waardoor steeds meer mensen gestimuleerd worden om meer informatie op te zoeken en deze informatie ook weer te delen.
Buzzmarketing valt onder guerrillamarketing. Toch heeft deze vorm van marketing een grote focus op de sociale interactie tussen mensen. Het gaat namelijk om het krijgen van aandacht van de doelgroep, terwijl andere methodes zich vooral vaak richten op conversies.
Doelen op conversie staat dus niet centraal. Daarom wordt deze methode vaak gebruikt om een doelgroep te beïnvloeden met betrekking tot bepaalde onderwerpen of discussies. Vaak is de buzz positief, maar het kan ook een negatieve lading hebben. Voor beide varianten geldt dat het een goed effect kan hebben. Negatieve berichten worden namelijk relatief vaker gedeeld.
Met buzzmarketing bedenken marketeers een marketingcampagne waarbij mensen aangespoord worden om de boodschap te verspreiden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een viral marketing video. Mensen bekijken de campagne en bespreken deze met elkaar (bijvoorbeeld door het door te sturen). Zo wordt het netwerk groter en groter. Dit zorgt voor veel publiciteit, waardoor een grote groep mensen met de boodschap van de campagne in aanraking komt.
Sociale media platformen zijn een belangrijk onderdeel van buzzmarketing. Facebook, Instagram en TikTok zijn onder andere kanalen waarop bedrijven aanwezig willen zijn én blijven. Door zichtbaar te blijven, deel je met potentiële klanten relevante informatie.
De ‘buzz’ ontstaat op verschillende manieren. Je kunt daarom verschillende marketingkanalen inzetten, waarbij het van belang is om de geschikte middelen te kiezen die aansluiten bij de beoogde doelgroep. De ‘buzz’ die ontstaat, is vergelijkbaar met een ijsberg. Je kunt namelijk eenvoudig zien wat het bereik is, door het aantal views te bekijken (10% boven water). Maar hoeveel erover gepraat wordt, is lastiger om te meten (90% onder water)
Het succes van buzzmarketing is vaak gebaseerd op bijvoorbeeld humor of grof taalgebruik, in combinatie met een video. Hierdoor ontstaat een viral video, die voor hogere conversies zorgen dan traditionele media. We zetten de voordelen voor je op een rijtje:
Je kunt verschillende buzzmarketingstrategieën inzetten. Iedere strategie richt zich op een andere trigger om het publiek te activeren. Mark Hughes (bedenker van de term ‘buzzmarketing’) identificeert zes manier om een campagne uit te voeren:
Er zijn verschillende manieren waarop je buzzmarketing kunt uitvoeren:
Buzzmarketing is extra interessant voor branches waar het onderscheidend vermogen klein is, maar ook waar emotie en beleving een doorslaggevende rol heeft. Daarnaast is het erg bruikbaar bij sectoren waarin reclame maken verboden is.
Om je een duidelijk beeld te geven van buzzmarketing, geven we je twee voorbeelden:
Er zijn een aantal zaken die zorgen voor succesvolle buzzmarketing. Dit begint bij het kennen van je doelgroep. Het is van belang dat je weet waar de interesses, grenzen en triggers liggen van de doelgroep als je een campagne gaat ontwikkelen. Op deze manier kun je een goede, bijpassende strategie ontwikkelen.
Je kunt mensen belonen die in een vroeg stadium positief reageren op je campagne. Dit doe je door bijvoorbeeld een unieke kortingscode. Hierdoor voelen mensen zich speciaal en zal het nieuwsgierigheid stimuleren bij anderen. Tot slot is het van belang dat je de resultaten goed in de gaten blijft houden. Gebruik KPI’s om de prestaties te volgen.