Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
From zero to hero, dat klinkt menig bedrijf als muziek in de oren. Het schijnt mogelijk te zijn door guerrilla marketing op precies de juiste manier toe te passen. Maar, hoe doe je dat? En heeft het nut voor minder bekende bedrijven? Nou, dat hangt grotendeels af van het doel van je merk en bedrijf, maar daar komen we later op terug. Laten we bij het begin beginnen.
De term guerrilla marketing is afgeleid van guerrillaoorlogvoering, de militante strategie waarbij kleinere, mobiele en soms civiele troepen onregelmatige aanvallen uitvoeren in vijandige gebieden. Aanvallen omvatten hinderlagen, invallen en andere verrassingskosten. Binnen guerrilla marketing laten we het stukje oorlogsvoering achterwege, maar de verrassings- (of hinderlaag) elementen worden toegepast om een gedenkwaardige marketingervaring te creëren. Het doel van een guerrilla marketing strategie is dan ook om een impactvolle en memorabele ervaringen te creëren met een lager budget. Dit maakt guerrilla marketing een ideale keuze voor kleine bedrijven.
Guerrilla marketing verstoort als het ware consumenten in hun dagelijkse routines door ze te confronteren met onconventionele methoden van merkinteractie. Het idee is om een gesprek, opschudding of iets van nieuwswaarde te genereren, zodat merkbekendheid zich via mond-tot-mondreclame of nieuws-aandacht verspreid wordt. Je zou dus kunnen zeggen: hoe gekker de guerrilla marketing, hoe beter.
De meeste guerrillamarketingcampagnes werken het beste in stedelijke ruimtes met veel voetgangers of dicht, langzaam bewegend verkeer. Mede daarom wordt het ook weleens street marketing genoemd. Hoewel street marketing een niche betreft, zijn er toch een aantal subcategorieën te benoemen:
Outdoor guerrilla marketing voegt iets toe aan bestaande stedelijke omgevingen, zoals iets verwijderbaars op een standbeeld plaatsen of tijdelijke kunstwerken op trottoirs en straten.
Vergelijkbaar met guerrilla marketing voor buiten, vindt de indoor variant vaak plaats op overdekte locaties zoals treinstations, winkelcentra en gebouwen van bijvoorbeeld de universiteitscampus.
Evenementen zoals een concert of sportevenement worden vaak ingezet om een product of dienst op een merkbare manier te promoten, meestal zonder toestemming van de sponsors van het evenement.
Groepen mensen die in een drukke ruimte of omgeving een ongewone handeling uitvoeren, zoals een onverwacht dans-, zang- of acteeroptreden, dat is een flashmob. Vaak erg leuk en effectief als guerrilla marketing techniek.
Hoewel deze strategie veelal offline plaatsvindt, is guerrilla marketing online ook steeds populairder. Het tijdelijk overnemen van een bekend Instagramaccount bijvoorbeeld! Bovendien kan een offline en online strategie ook prima samengaan.
Online marketing heeft kleine bedrijven met een laag budget nieuwe kansen gegeven om met de juiste doelgroep te communiceren. Guerrilla marketing en digitale media kunnen een perfecte manier zijn om de doelgroep te verbinden. Zowel diverse grote als kleine bedrijven hebben guerrillatechnieken gebruikt in hun online business, waardoor ze memorabele campagnes hebben gecreëerd. Guerrilla marketing is onconventioneel, verrassend en vol energie. Al deze aspecten kunnen ook online worden bereikt.
Maar hoe pak je een online guerrilla strategie precies aan?
Het allerbelangrijkste aspect van online guerrilla marketing is: maak het onvergetelijk. Zet iets unieks neer en creëer een wow-moment. Hoe slimmer de campagne, hoe gedenkwaardiger het zal zijn. Zelfs na één keer. Pas als je echt indruk maakt zullen mensen jouw merk niet snel vergeten!
Er zijn ontzettend veel voorbeelden van guerrilla marketing. Bedrijven over de hele wereld hebben deze marketingstrategie omarmd en ingezet om producten te introduceren op de markt. Hieronder zijn een paar van onze favoriete voorbeelden van beroemde guerrilla markering om jullie te inspireren.
In Los Angeles is voor de release van de nieuwe King Kong 360 3D-attractie guerrilla marketing ingezet. Een reeks enorme voetafdrukken en een verpletterde voertuig werden achtergelaten op het strand in Santa Monica. Daarnaast suggereert de video dat er schade was aangericht door King Kong in het Dodger Stadion. Mensen maakte foto’s en deelde dit wanhopig via social media om de betekenis te achterhalen.
Zeeman bewijst dat fashion niet duur hoeft te zijn met een spectaculaire guerrilla marketing stunt tijdens de Amsterdam Fashion Week in 2011. Onder de naam FRANK gaf de textielketen een modeshow voor de crème de la crème van de modewereld. Aan het eind van de show werd duidelijk gemaakt dat het om ‘gewone’ kleding van Zeeman ging. Deze gewaardeerde actie won verschillende prijzen.
Coca-Cola is altijd bekend geweest om hun geweldige guerrilla marketing acties. Het merk lanceerde een online video met de slogan “Coke Zero drives you to unlock the 007 in you”, waarna nietsvermoedende reizigers werden uitgedaagd om de 007 in zichzelf te vinden. De prijs? Als de deelnemers binnen 70 seconden de opdracht uit wisten te voeren, wonnen ze exclusieve tickets voor de nieuwe James Bond-film Skyfall. Het was de perfecte manier om via guerrilla marketing aandacht te krijgen voor Coca-Cola Zero en Skyfall. De actie was zeer geslaagd; hij werd binnen een week 4 miljoen keer bekeken op YouTube.
Dit brengt ons ook gelijk bij de laatste tip om je online guerrilla strategie op te zetten: de connectie zoeken tussen offline en online. Platformen als YouTube zijn bij uitstek geschikt om je offline guerrilla marketing stunt online te delen met het grote publiek. Dit geldt ook voor QR-codes die fysiek gescand kunnen worden of hashtags die offline worden geplaatst om online op social media gebruikt te worden.
Om de juiste strategie op te zetten, begin je bij het begin:
Denk goed na over het doel van je guerrilla marketing actie. Wil je bepaalde producten onder de aandacht brengen? Of wil je de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten? Een geslaagde guerrilla marketing stunt begint met een duidelijk einddoel. Als je doel en actie niet goed bij elkaar aansluiten, is de kans groot dat het mislukt.
Het is belangrijk om je doelgroep goed in kaart brengt. Klantenkennis is essentieel voor een succesvolle guerrilla marketing campagne. Als je weet wie je klant is en hoe je hen kunt bereiken, kan een campagne succesvol worden. Breng in kaart waar je doelgroep zich bevindt (online of offline) en wat de doelgroep bezighoudt. Wanneer je dit inzichtelijk hebt, kan je precies inspelen op de vraag van je doelgroep.
Niet alle guerrilla marketing campagnes kosten veel geld. Daarentegen kosten ze vaak wel veel tijd. Het is belangrijk om van te voren inzichtelijk te hebben hoeveel je wilt investeren in je guerrilla campagne – zowel tijd als geld.
Het is van belang dat jouw campagne iets nieuws laat zien. Probeer origineel en onvoorspelbaar te zijn. Als het je lukt om mensen met je campagne te laten lachen of ze even los te rukken uit de realiteit, word je beter onthouden. De doelgroep heb je al in kaart gebracht, zorg er nu voor dat deze groep zich kan identificeren met jouw campagne. Wanneer mensen zich identificeren met jouw campagne, wordt een actie sneller gedeeld op social media.
Vergeet je eigenlijk kanalen niet! Free publicity is nog steeds enorm waardevol. Creëer een specifieke landingspagina voor je guerrilla marketing stunt en plaats een follow-up op je website waar je de bezoekers tot actie aanzet. Ook kan je jouw publiek bereiken met een persbericht of je social media kanalen.
Guerrilla marketing is een handig middel, maar kan ook meerdere nadelen hebben. Als je de verkeerde strategie hanteert, loop je het risico een averechts effect te ondervinden. Vermijd daarom het volgende:
Let erop dat de campagne past bij de identiteit en kernwaarden van je bedrijf. Je guerrilla campagne kan nog zo viral gaan, wanneer mensen vervolgens niks over je bedrijf onthouden of de link niet kunnen leggen, heb je er niks aan.
Bij guerrilla marketing kan een actie ook averechts werken, als bijvoorbeeld de boodschap niet duidelijk is. Het allerbelangrijkste is dat jouw doelgroep begrijpt wat de boodschap is. Is het niet duidelijk, dan bereik je jouw doelgroep niet en wekt het niet de enthousiasme op die bedoeld was. Daarnaast gaat guerrilla marketing vaak gepaard met iets vreemds doen in het openbaar, je wilt immers opvallen. Iets vreemds doen in het openbaar kan ook als irritant worden ervaren door de omgeving.
Ook zit een echte guerrilla marketing actie vaak op het randje als het om de wetgeving op dat gebied gaat. Er is al snel sprake van een overtreding en eventuele boetes. Wanneer een guerrilla campagne niet slaagt, kan dit resulteren in negatieve publiciteit en imagoschade.
Nieuwe ondernemers met een beperkt advertentiebudget kunnen hun merkbekendheid een flinke boost geven door middel van een goed uitgevoerde guerrilla marketing campagne. Zoals elke investering, moet deze wel worden benaderd met een kosten-batenanalyse en echt origineel zijn. Stel jezelf daarom de volgende vragen:
Guerrilla marketing gaat, net als ondernemen, over het nemen van risico’s. Het is het risico dat een investering uiteindelijk lucratief maakt. Het is het risico – de durf – die dit soort tactieken zo aantrekkelijk maakt voor de menigte. Daardoor draaien mensen hun hoofd. Dus; durf jij het risico te nemen?
Misschien gaat guerrilla marketing je nog iets te ver, maar ben je al wel klaar voor een gedurfde online groeistrategie. Bijvoorbeeld met behulp van zoekmachineoptimalisatie of Linkbuilding. In dat geval staat het team van Traffic Today voor je klaar! Met onze creatieve breinen en strategische mindset zorgen we samen voor groei.
Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.