Blog - 05 februari 2020

Guerilla marketing: inzetbaar voor e-commerce?

Geschreven doorSarah Onze ervaren Online Marketeer

From zero to hero, dat klinkt menig bedrijf als muziek in de oren. Het schijnt mogelijk te zijn door guerilla marketing op precies de juiste manier toe te passen. Maar, hoe doe je dat? En heeft het nut voor jouw bedrijf? Is het in te zetten binnen e-commerce? Nou, dat hangt grotendeels af van het doel van je merk en bedrijf, maar daar komen we later op terug. Laten we bij het begin beginnen.

Wat is guerilla marketing?

De term is afgeleid van guerrillaoorlogvoering, de militante strategie waarbij kleinere, mobiele en soms civiele troepen onregelmatige aanvallen uitvoeren in vijandige gebieden. Aanvallen omvatten hinderlagen, invallen en andere verrassingskosten. Binnen guerillia marketing laten we het stukje oorlogsvoering achterwege, maar de verrassings- (of hinderlaag) elementen worden toegepast om een gedenkwaardige marketingervaring te creëren. Het doel is om een impactvolle en memorabele ervaringen te creëren met een lager budget. Dit maakt guerrillamarketing een ideale keuze voor kleine bedrijven.

Guerillia marketing verstoort als het ware consumenten in hun dagelijkse routines door ze te confronteren met onconventionele methoden van merkinteractie. Het idee is om een gesprek, opschudding of iets van nieuwswaarde te genereren, zodat merkbekendheid die zich via mond-tot-mondreclame of nieuws-aandacht verspreid wordt. Je zou dus kunnen zeggen: hoe gekker hoe beter.

Kenmerken:

  • Het is uniek;
  • Het werkt bij de eerste keer;
  • Het is locatiegericht;
  • Het heeft een viraal effect;
  • Het kan merkperceptie veranderen;
  • Het heeft een groot verrassingseffect.

Soorten guerilla marketing

De meeste guerrillamarketingcampagnes werken het beste in stedelijke ruimtes met veel voetgangers of dicht, langzaam bewegend verkeer. Hoewel een niche, er zijn een aantal subcategorieën wat betreft guerrilla marketing te benoemen:

  • Outdoor: voegt iets toe aan bestaande stedelijke omgevingen, zoals iets verwijderbaars op een standbeeld plaatsen of tijdelijke kunstwerken op trottoirs en straten.
  • Indoor: vergelijkbaar met guerrillamarketing voor buiten, vindt vaak plaats op overdekte locaties zoals treinstations, winkels en gebouwen van de universiteitscampus.
  • Evenement: zoals een concert of sportevenement – Vaak ingezet om een product of dienst op een merkbare manier te promoten, meestal zonder toestemming van de sponsors van het evenement.
  • Flash Mob:  groepen mensen die in een drukke ruimte of omgeving een ongewone handeling uitvoeren, zoals een onverwacht dans-, zang- of acteeroptreden.
  • Mond-tot-mondreclame (strategische geruchten of ‘geheimen’ uitvinden).

Guerilla marketing in de digitale wereld

Online marketing heeft kleine bedrijven met een laag budget nieuwe kansen gegeven om met de juiste doelgroep te communiceren. Guerrilla marketing en digitale media kunnen een perfecte manier zijn om de doelgroep te verbinden. Zowel diverse grote als kleine bedrijven hebben guerrillatechnieken gebruikt in hun online business, waardoor ze memorabele campagnes hebben gecreëerd. Guerrilla marketing is onconventioneel, verrassend en vol energie. Al deze aspecten kunnen online worden bereikt.

Maak het onvergetelijk

Het allerbelangrijkste aspect van guerrilla marketing is: maak het onvergetelijk. Zet iets unieks neer en creëer een wow-moment. Hoe slimmer de campagne, hoe gedenkwaardiger het zal zijn. Zelfs na één keer. Pas als je echt indruk maakt zullen mensen jouw merk niet snel vergeten!

Inspirerende voorbeelden

Er zijn ontzettend veel voorbeelden van guerrilla marketing. Bedrijven over de hele wereld hebben deze marketingstrategie omarmd en ingezet om producten te introduceren op de markt.
Hieronder zijn een paar van onze favoriete voorbeelden van beroemde guerrilla markering om jullie te inspireren.

King Kong

In Los Angeles is voor de release van de nieuwe King Kong 360 3D-attractie guerrilla marketing ingezet. Een reeks enorme voetafdrukken en een verpletterde voertuig werden achtergelaten op het strand in Santa Monica. Daarnaast suggereert de video dat er schade was aangericht door King Kong in het Dodger Stadion.
Mensen maakte foto’s en deelde dit wanhopig via social media om de betekenis te achterhalen.

Zeeman stunt op Amsterdam Fashion Week

Zeeman bewijst dat fashion niet duur hoeft te zijn met een spectaculaire guerrilla marketing stunt tijdens de Amsterdam Fashion Week in 2011. Onder de naam FRANK gaf de textielketen een modeshow voor de crème de la crème van de modewereld. Aan het eind van de show werd duidelijk gemaakt dat het om ‘gewone’ kleding van Zeeman ging. Deze gewaardeerde actie won verschillende prijzen.

Kruip in de huid van James Bond

Coca-Cola is altijd bekend geweest om hun geweldige guerrilla marketing acties.
Het merk lanceerde een online video met de slogan “Coke Zero drives you to unlock the 007 in you”, waarna nietsvermoedende reizigers werden uitgedaagd om de 007 in zichzelf te vinden. De prijs? Als de deelnemers binnen 70 seconden de opdracht uit wisten te voeren, wonnen ze exclusieve tickets voor de nieuwe James Bond-film Skyfall. Het was de perfecte manier om via guerrilla marketing aandacht te krijgen voor Coca-Cola Zero en Skyfall. De actie was zeer geslaagd, hij werd binnen een week 4 miljoen keer bekeken op YouTube.

Hoe te beginnen: guerrilla marketing fundementals

Definieer duidelijke doelen

Denk goed na over het doel van je guerrilla marketing actie. Wil je bepaalde producten onder de aandacht brengen? Of wil je de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten? Een geslaagde guerrilla marketing actie begint met een duidelijk einddoel. Als je doel en actie niet goed bij elkaar aansluiten, is de kans groot dat het mislukt.

Weet voor wie je adverteert

Het is belangrijk om je doelgroep goed in kaart brengt. Klantenkennis is essentieel voor een succesvolle guerrilla marketing campagne. Als je weet wie je klant is en hoe je hen kunt bereiken, kan een campagne succesvol worden. Breng in kaart waar je doelgroep zich bevind (online of offline) en wat de doelgroep bezighoudt. Wanneer je dit inzichtelijk hebt kan je precies inspelen op de vraag van je doelgroep.

Kosten en tijd

Niet alle guerrilla marketing campagnes kosten veel geld. Daarentegen kosten bijna alle guerrilla wel veel tijd. Vergeet alleen niet dat je ook kosten maakt om de actie goed voor te bereiden. Het is belangrijk om van te voren inzichtelijk te hebben hoeveel je wilt investeren in je guerrilla campagne.

Bedenk iets ludieks

Het is van belang dat jouw campagne iets nieuws laat zien. Probeer origineel en onvoorspelbaar te zijn. Als het je lukt om mensen met je campagne te laten lachen of ze te word je beter onthouden. De doelgroep heb je al in kaart gebracht, zorg er nu voor dat je doelgroep zich kan identificeren met jouw campagne. Wanneer mensen zich identificeren met jouw campagne wordt een actie sneller gedeeld op social media.

Gebruik je eigen kanalen

Vergeet je eigenlijk kanalen niet! Free publicity is nog steeds enorm waardevol. Plaats bijvoorbeeld een follow-up op je website en waar je de bezoekers tot actie aanzet. Ook kan je jouw doelgroep publiek bereiken met een persbericht of je social media kanalen.

Wat moet je vooral niet doen?

Guerrilla marketing is een handig middel, maar kan ook meerdere nadelen hebben.

De campagne past niet bij de kernwaarde van je bedrijf

Let er op dat de campagne past bij de identiteit en kernwaarde van je bedrijf. Dan kan de campagne nog zo viral gaan, wanneer mensen vervolgens niks over je bedrijf onthouden heb je er niks aan.

Negatieve publiciteit

Bij guerrilla marketing kan een actie ook averechts werken, als bijvoorbeeld de boodschap niet duidelijk is. Het allerbelangrijkste is dat jouw doelgroep begrijpt wat de boodschap is. Is het niet duidelijk dan bereik je jouw doelgroep niet en wekt het niet de enthousiasme op die bedoelt was. Daarnaast gaat guerrilla marketing vaak gepaard met iets vreemds doen in het openbaar, je wilt immers opvallen. Iets vreemds doen in het openbaar kan ook als irritant worden ervaren door de omgeving.

Ook zit een echte guerrilla marketing actie vaak op het randje als het om de wetgeving op dat gebied gaat. Er is al snel sprake van een overtreding en eventuele boetes. Wanneer een guerrilla campagne niet slaagt kan dit resulteren in negatieve publiciteit en imago schade.

Is guerrilla marketing iets voor mijn bedrijf?

Nieuwe ondernemers kunnen met een beperkt advertentiebudget kunnen hun merkbekendheid een flinke boost geven door middel van een goed uitgevoerde guerrilla-marketingcampagne. Zoals elke investering, moet deze wel worden benaderd met een kosten-batenanalyse en echt origineel zijn. Stel jezelf daarom de volgende vragen:

  • Wat zijn de risico’s?
  • Zou het meer de moeite waard zijn om tijd en middelen te steken in conventionele marketingtactieken? Is het mogelijk om beide te doen?
  • Is het origineel en uniek, of laat het consumenten koud?

Guerrilla marketing gaat, net als ondernemen, over het nemen van risico’s. Het is het risico dat een investering lucratief maakt. Het is het risico – de durf – die dit soort tactieken zo aantrekkelijk maakt voor de menigte. Daardoor draaien mensen hun hoofd. Dus; durf jij het risico te nemen?

cta-employee-particles
call-to-action
Sarah staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

Friends of Search - SEA Takeaways

Vorige blog

Nieuwe features van Google: Januari

Volgende blog

Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.