Blog - 09 juni 2021

Een sterke landingspagina opzetten? Zo pak je ’t aan

Geschreven doorDion Onze ervaren Online Marketeer

Versterk snel je online positie

In dit artikel leggen we je alles uit over de landingspagina. Na het lezen van dit blog weet je dan ook precies hoe je een landingspagina opzet, invult en onderdeel maakt van je online strategie. Aan de slag!

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina op je website die speciaal is ingericht om het verkeer dat op deze pagina landt te converteren. Hiermee wordt bedoeld dat de bezoeker van deze specifieke landingspagina een actie uitvoert. Deze actie kan bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier zijn of het plaatsen van een aankoop.

De manier waarop een bezoeker op jouw landingspagina terechtkomt verschilt. De ene bezoeker landt op je pagina na het ingeven van een specifieke zoekterm in Google terwijl de andere bezoeker misschien een link in je nieuwsbrief of socialmedia-update heeft aangeklikt. Als je pagina vervolgens voldoet aan de verwachtingen van de bezoeker, is de kans groot dat hij/zij een actie zal uitvoeren. En dat is natuurlijk je doel!

Toch kan het voorkomen dat je voldoende verkeer naar je landingspagina weet te trekken, maar dat de daadwerkelijke conversie uitblijft. Dan is het zaak om je pagina onder de loep te nemen en verbeteringen door te voeren. Daar helpen we je bij.

Je landingspagina als onderdeel van je online strategie

Bij het opbouwen en uitzetten van je online strategie komt veel kijken. Je landingspagina is dan ook slechts een schakel in de keten – maar wel een zeer belangrijke. Toch is het ook noodzakelijk om goed in kaart te brengen welke reis je bezoeker aflegt voordat hij/zij op jouw landingspagina terechtkomt. Gelukkig heb je deze reis vaak voor een groot deel zelf in de hand.

Breng de zogenoemde klantreis in kaart door de landingspagina’s op je website te koppelen aan het zoekwoord waar ze op gevonden worden, de socialmedia-updates die een link bevatten naar deze pagina’s, de nieuwsbrieven die je eraan gewijd hebt en alle andere uitingen die een link naar één of meer van je landingspagina’s bevatten.

Toets de klantreis vervolgens aan het see, think, do & care model om te achterhalen of je stappen in de klantreis overslaat. Dit model biedt een overzichtelijke manier om de informatiebehoefte van klanten/bezoekers per fase in beeld te krijgen. Een bezoeker die net heeft kennisgemaakt met je merk zal minder snel geneigd zijn om een aankoop te doen dan een bezoeker die al enkele stappen doorlopen heeft en al bekend is met je dienst/producten. Beide bezoekers hebben een andere informatiebehoefte en bevinden zich dus in een andere fase van de klantreis.

Lees alles over het see, think, do & care model in ons uitgebreide blog.

Plaatsen we jouw landingspagina binnen de kaders van het model, dan vind je ‘m zeer waarschijnlijk in de do-fase. Hier is de informatiebehoefte van je bezoeker specifiek genoeg om een actie uit te voeren nadat hij/zij op jouw landingspagina de laatste kennis heeft vergaard en overtuigd is van je product of dienst.

Kortom, je landingspagina is een onmisbaar onderdeel van je klantreis. Hier kan een bezoeker een klant worden.

De opbouw van een goede landingspagina in 4 stappen

Een goede landingspagina vat de klantreis nog eens samen en wordt opgebouwd uit 4 onderdelen:

1. Inspireren

De introductie van je landingspagina moet de bezoeker inspireren en motiveren. Hier vestig je de aandacht nog eens extra op jouw product of dienst.

2. Informeren

Na je introductie bied je de laatste informatie die een bezoeker nodig heeft om een beslissing te nemen en noem je nog een aantal voordelen die jouw product of dienst met zich meebrengt.

3. Overtuigen

Tegen het einde van je landingspagina overtuig je de bezoeker door bijvoorbeeld reviews te laten zien van andere klanten die al jouw product of dienst al hebben afgenomen.

4. Activeren

Om je landingspagina af te sluiten plaats je een CTA (call to action). Dit is een korte tekst en/of een button die aanzet tot actie.

Waarom is een landingspagina zo belangrijk?

Omdat een landingspagina – ook wel landing page genoemd – over het algemeen de eindfase van de klantreis kenmerkt, is dit het punt waarop het verschil voor jouw bedrijf gemaakt wordt. Je klantreis kan namelijk nog zo goed worden ingericht, wanneer je publiek vlak voor het einde afhaakt, blijven de resultaten uit.

Optimaliseer je jouw landingspagina voor het beoogde doel, dan kun je rekenen op:

  • Verhoogde conversie
  • Een goede uitgangspositie voor zoekmachine optimalisatie
  • Tevreden klanten die voorzien zijn in hun informatiebehoefte
  • Een gezonde website met laag bounce percentage

Het gebruik van een landingspagina voor internet marketing hoeft zich natuurlijk niet te beperken tot slechts één variant. Je kunt er ook voor kiezen om meerdere landingspagina’s op te zetten die ieder gericht zijn op een andere dienst of een ander product. Zo bouw je je strategie steeds verder uit.

Hulp nodig bij het opzetten van je landingspagina?

Als specialist in digitale marketing kan Traffic Today je helpen bij het opzetten van jouw landingspagina. Hierbij houden we rekening met een uitgedachte strategie en zorgen we voor meetbare resultaten.

Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden!

cta-employee-particles
call-to-action
Steven staat voor je klaar!
Meer weten?

Een goede e-commerce strategie: 11 concrete tips

Vorige blog

Verkopen via Amazon: de juiste strategie

Volgende blog
Contactformulier

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.