Blog - 01 september 2023

Verkopen op Amazon Duitsland: hoe pak je dit aan?

Geschreven doorLynn Onze ervaren Marketplace Marketeer

Steeds vaker maken Nederlandse en Belgische verkopers de overstap naar Amazon. Het is een marketplace die het relatief simpel maakt om de overstap naar verkopen in andere landen mogelijk te maken. Wereldwijd is Amazon een gigantische speler, maar in Nederland hebben zij deze status nog niet weten te bereiken. In o.a. Duitsland wel: hier is Amazon veruit de grootste speler op het gebied van marketplaces én online simpelweg één van de grootste spelers. Met dat gegeven en het feit dat Duitsland een gigantische markt is die voor Nederland en België geografisch ook interessant is, is verkopen op Amazon DE een wens voor velen. Maar hoe pak je dit aan? Waarom slaagt de ene verkoper hier wel in en de ander niet?

Het aanmaken van een Amazon Seller-account

Verkopen op Amazon in Duitsland begint bij het aanmaken van een Amazon Seller-account. Een simpele klus, maar met een account ben je er nog niet. Amazon wil graag de nodige informatie over jouw bedrijf ontvangen en vraagt hier verschillende documentatie voor op. Denk hierbij aan een kopie van het paspoort van de hoofdverantwoordelijke ter identificatie of een uittreksel van de Kamer van Koophandel die niet ouder is dan 30 dagen. Dit heeft Amazon nodig om jou volledige toegang te geven tot alle functies binnen Seller Central. Veel verkopers vergeten dit deel van de registratie waardoor zij vertraging oplopen en later dan gewenst kunnen beginnen met verkopen.

De perfecte product-listing

Wanneer het account gereed is, is het tijd om producten op Amazon Duitsland te listen. Dit kun je handmatig doen, maar je kunt er ook voor kiezen om dit geautomatiseerd te doen met een integrator als Channable of ChannelEngine. Welke weg je ook kiest: het is belangrijk dat jouw listings er goed ingericht bijstaan én vindbaar zijn. Onder andere de volgende elementen zijn belangrijk bij de inrichting van jouw Amazon Duitsland product-listings:

  • Titels
  • Bullets
  • Afbeeldingen
  • Variaties
  • Attributen
  • Productomschrijving/A+-content
  • Back-end Search Terms

Maar niet alleen de content-elementen in een listing zijn belangrijk, ook de prijs en de reviews spelen een rol in het succes van verkopen op Amazon.

Verkopen op Amazon Duitsland

De juiste prijs bepalen

Bij het bepalen van de verkoopprijs is het belangrijk om goed inzicht te hebben in de marges van jouw product. Hierbij moet je ook rekening houden met de commissie en overige kosten van Amazon, bijvoorbeeld FBA-kosten. Aan het eind van de dag wil je natuurlijk geen verlies maken op jouw verkochte producten op Amazon. Verder is het ook goed om te kijken naar de prijzen van concurrenten op de marketplace. Ben jij juist veel hoger geprijsd dan jouw best verkopende concurrenten? Dan is het een grotere uitdaging om hier tussen te komen, maar niet onmogelijk. Met de juiste strategie wat betreft content en eventueel advertising kun je de poging wagen om je hier tussen te mengen. Liggen jouw prijzen juist meer op dezelfde lijn als die van concurrenten? Dan is de uitdaging al wat gemakkelijker.

Een goede review-strategie

Op marketplaces als Amazon zijn reviews belangrijk. Ze zijn niet alleen direct zichtbaar op de productpagina, maar ook in de zoekresultaten zijn ze niet te missen. De zoekresultaten is dé plek waar jouw product constant vergeleken wordt met concurrenten door de potentiële klanten. Heb jij geen enkele review, maar jouw directe concurrenten wel? Dan zal de concurrent vaak de voorkeur krijgen. Bij online shopping is een stukje social proof belangrijk voor de kopers en dit is wat reviews geven. Zorg er dus voor dat je goed nadenkt over een manier om reviews te stimuleren.

Adverteren op Amazon

Zodra jij jouw producten optimaal hebt ingericht met sfeervolle foto’s, vindbare titels en de vetste A+-content, is het tijd om meer verkeer naar jouw listings te trekken. Organisch zul je al wat verkeer binnen halen, maar om dit écht aan te wakkeren kun je Amazon Advertising inzetten om jouw zichtbaarheid een boost te geven! Er zijn verschillende manieren waarop je kunt adverteren op Amazon: Sponsored Products, Sponsored Brands en Sponsored Display. Iedere manier heeft zijn eigen plek waar jouw producten getoond worden en dit brengt de nodige voor- en nadelen met zich mee. Hanteer hierbij de juiste strategie voor jouw situatie om hier het meeste uit te halen. Heb je hier hulp bij nodig? De Marketplace Specialisten bij Traffic Today denken graag eens met je mee!

9x voorbeelden van quick wins voor je website

Vorige blog

Het belang van de engagement rate als social media KPI

Volgende blog