Blog - 16 juli 2021

De koek is op: Third party cookies verdwijnen vanaf 2023 in Google Chrome

Geschreven doorMarlou Onze ervaren Social Advertising & Content Marketeer

Privacybescherming wordt steeds belangrijker. Vorig jaar deden browsers Safari en Mozilla Firefox third party cookies al in de ban en ook Apple wil gebruikers beschermen tegen grootschalige dataverzameling met de iOS 14 update van afgelopen april. Recent heeft Google zich ook bij deze club gevoegd.

Dit voorjaar kwam Google met de officiële mededeling dat het gaat stoppen met third party cookies in Google Chrome. Eerst was Google van plan deze verandering al in 2022 door te voeren, maar er is meer tijd nodig om alles in orde te krijgen. Inmiddels is duidelijk dat Google in 2023 verwacht afstand te doen van third party cookies. Verdere tijdspecificaties zijn nog niet bekend.

Wat betekent dit precies voor adverteerders?

Het is duidelijk dat third party cookies binnen een paar jaar tot het verleden zullen behoren. Dit heeft zonder twijfel ook effect op online advertenties. Cookies zijn een makkelijke manier om informatie te onthouden. Daarom werden deze ook al snel voor allerlei verschillende doeleinden ingezet. Denk bijvoorbeeld aan de targeting van advertenties tot aan de personalisatie mogelijkheden van een platform.

Bij het verdwijnen van de third party cookies ontstaan er de volgende problemen (of uitdagingen) 😉

1.   Remarketing

Het vooraanstaande is dat de mogelijkheid om gebruikers op andere sites en platformen te targeten verdwijnt. Door het zogeheten Intelligent Tracking Prevention (ITP) kunnen bezoekers minder lang op remarketing lijsten geplaatst worden. Hierdoor worden online adverteerders nog afhankelijker van de first party data van platformen (Facebook en Google).

2.   Analytics & Conversion Tracking

Een strengere omgang met cookies betekent ook minder betrouwbare data in Google Analytics. Het blokkeren van cookies betekent dat terugkerende bezoekers niet herkend worden. Daardoor kunnen campagnes die bijvoorbeeld niet binnen 24 uur, maar pas na 14 dagen impact hebben, niet de juiste waardering krijgen.

3.   A/B-testen en personalisatie

Alles wat gepersonaliseerd is voor een gebruiker en dus wordt opgeslagen in de browser, zal beïnvloedt worden door de veranderende privacy-maatregelen. Doordat tracking cookies verdwijnen is het onmogelijk om het online gedrag over een langere periode te volgen. Kortom: de mogelijkheid van personalisatie campagnes is beperkt en de data is niet per definitie betrouwbaar. Elke unieke gebruiker wordt namelijk na een bepaalde tijd weer als nieuw gezien.

En nu?

Het wegvallen van third-party cookies dwingt ons om beter na te denken over de middelen die we gebruiken om onze doelen te behalen. Het verdwijnen van third-party tracking maakt ons afhankelijker van Google en Facebook, omdat we nog meer moeten leunen op hun first-party data. Bij Traffic Today zijn we daarom al hard aan het nadenken over welke volgende stappen we zelf moeten zetten om goed voorbereid te zijn op de cookieloze toekomst.

third party cookies Google Chrome

Ook Google zelf zit natuurlijk niet stil. De browser laat tracking cookies in een periode van twee jaar langzaam verdwijnen, maar hoopt tegelijkertijd een goed alternatief te bedenken voor deze cookies. Zo werd bij de aankondiging van de Privacy update ook al de ‘oplossing’ gepresenteerd, namelijk: Google Privacy Sandbox.

Google Privacy Sandbox

De Google Privacy Sandbox is Google’s oplossing voor het tracken en het serveren van gepersonaliseerde ads zonder third party tracking cookies. Dit doen doen ze aan de hand van de FLoC API (Federated Learning of Cohorts). Oftewel, Google Chrome wil haar gebruikers labelen op basis van interesse. Ook wel ‘cohorten’ genoemd. Een groot verschil met cookies is dat gebruikers niet als individuen, maar als groepen (cohorten) worden gevolgd. Google kan nog steeds gerichte advertentieruimtes verkopen, maar kan niet langer individuele gebruikersgegevens benutten, aangezien de nieuwe ‘cohort-data’ anoniem zijn.

De uitrol staat op dit moment nog in zijn kinderschoenen. Voorlopig voert Google de eerste praktijktesten met FLoC uit in de Verenigde Staten en enkele Aziatische en Zuid-Amerikaanse landen. Ook is er al enige kritiek geuit op deze ‘oplossing’ van Google. Wij zijn daarom erg benieuwd hoe dit project zich verder zal ontwikkelen. Uiteraard houden we jullie hiervan op de hoogte!

Dit blogartikel zal worden aangevuld met onze nieuwste bevindingen.

cta-employee-particles
Steven staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

Forecasting om organische omzet te voorspellen - Presentatie Webwinkel Vakdagen

Vorige blog

Google Ads start pilot met aangescherpt advertentiebeleid

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.