Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
De advertenties die via Google Ads de wereld in worden gestuurd moeten uiteraard voldoen aan bepaalde maatstaven. De inhoud mag bijvoorbeeld niet provoceren en op zaken als drugs of het vervalsen van documenten mag absoluut niet geadverteerd worden. Dit om het internet – het surface web althans – schoon en vrij van criminaliteit te houden. Toch blijven bepaalde accounts meermaals de fout in gaan met hun advertenties, zowel in tekst- als Display-ads. Om dit te voorkomen, kondigt Google een pilotprogramma aan op basis van het 3 strikes and you’re out principe.
Vanaf September 2021 start het pilotprogramma van Google Ads dat gericht is op het aanpakken van accounts die meermaals het advertentiebeleid schenden. Het bedrijf schrijft het volgende hierover in een uitleg binnen het online helpcenter:
“Waarschuwingen en strikes zullen uitgedeeld worden aan accounts die zich niet houden aan het door ons opgestelde advertentiebeleid – dit omvat advertenties die bijvoorbeeld bedrieglijk gedrag of producten zoals valse documenten, hacking services, tabak, drugs of wapens promoten.”
Uiteraard zijn dergelijke advertenties al langer verboden, maar een systeem om accounts daadwerkelijk te bestraffen was er nooit. Tot nu. Met de 3-strike pilot hoopt Google een eind te maken aan terugkerende beleidsschendingen door daadwerkelijk gepaste straffen uit te delen.
Bij een eerste overtreding van het advertentiebeleid van Google Ads word je niet direct bestraft. Je krijgt echter wel een officiële waarschuwing. Iedere volgende overtreding die een account vervolgens begaat, wordt afgestraft met een officiële penalty die in zwaarte toeneemt met iedere volgende overtreding. De vierde overtreding, en dus de derde officiële penalty, wordt beantwoord met een schorsing van je account.
In dit overzicht ontdek je hoe het 3-strike systeem precies werkt:
Zodra een account een beleidspunt schendt, ontvangt de beheerder van dit account een e-mail waarin de overtreding wordt uitgelegd. Na ontvangst van deze eerste waarschuwing dient de beheerder de advertentie aan te passen naar de toegestane maatstaven – en Google Ads hier vervolgens van op de hoogte stellen om weer in aanmerking te komen voor advertentieweergave.
Google heeft bepaald dat strikes na 90 dagen vervallen. Dit betekent dat je de problemen met je advertentie waar je een eerste of tweede strike voor hebt ontvangen kunt fixen, en – wanneer je niet binnen 90 dagen na het ontvangen van de eerste twee ook nog een derde strike krijgt – wordt je account als het ware gereset en wordt de volgende penalty gewoon weer een eerste waarschuwing.
Zoals altijd het geval bij Google Ads, kunnen accountbeheerders ook bij het 3-strike systeem altijd in beroep gaan tegen een waarschuwing of strike die ze hebben ontvangen. Er blijven echter uitzonderingen op de regel, laat Google weten:
“We schorten accounts direct op wanneer we grove schendingen van het beleid detecteren, zoals het omzeilen van onze systemen [door bijvoorbeeld nieuwe accounts te maken om een opschorting dankzij meerdere strikes te voorkomen], phishing of een verkeerde voorstelling van het product of de dienst om gebruikers opzettelijk te misleiden.”
De eerste pilot van Google Ads met het 3-strike systeem is gebaseerd op bovenstaande tabel. Het plan is echter om in de toekomst aanvullende beleidspunten toe te voegen. Hierbij is het de bedoeling dat deze aanpak globaal wordt uitgerold en de dienst van Google Ads met iedere stap steeds beter en veiliger wordt.
Met dit nieuwe beleidssysteem geeft Google Ads een duidelijk signaal af aan accounts die op regelmatige basis de regels proberen te omzeilen. Op dit moment draait de pilot op het zogenoemde Enabling Dishonest Behavior, Unapproved Substances and Dangerous Products or Services beleid, maar Google heeft al aangegeven ook andere policies op deze manier te willen verbeteren. Voor nu is het dus vooral afwachten welke consequenties deze pilot in de praktijk zal hebben – we houden het in ieder geval goed in de gaten.
Hoewel heel veel bedrijven tegenwoordig gebruik maken van Google Ads als onderdeel van hun marketingstrategie, is dit niet voor iedere organisatie vanzelfsprekend. Zoekmachine adverteren vergt namelijk de nodige kennis, zeker wanneer je te maken hebt met strikte regelgeving. Om te voorkomen dat je per ongeluk de fout in gaat, is het verstandig om je advertenties op te laten stellen – of in ieder geval te laten checken – door een gespecialiseerde partij.
Wil je zelf aan de slag met Google Ads of zoek je een partner in het optimaliseren van je advertenties? Kom direct je ads uitbesteden of start eerst met een ads scan. We denken graag met je mee als SEA specialist.