Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Ontdek de SEO trends voor 2022 en speel in op de ontwikkelingen die het digitale landschap dit jaar vorm gaan geven. We hebben alle trends in SEO voor 2022 op een rij gezet zodat je precies weet waar je rekening mee moet houden!
De zoekresultatenpagina van Google, ofwel de Search Engine Result Page (SERP) is al jaren onderhevig aan veranderingen. Google probeert voortdurend nieuwe dingen uit om gebruikers nog sneller en beter te voorzien van de informatie die ze zoeken. Featured snippets, video’s, producten, noem het maar op – ze maken al een tijdje deel uit van hoe Google de SERP opbouwt. Maar wat gaat er in 2022 veranderen? Of blijven dingen vooral zoals ze zijn?
Google heeft al aangekondigd meer gebruik te gaan maken van machine learning om de zoekresultaten zo goed mogelijk te laten aansluiten op de zoekvraag. Met de MUM-technologie (Multitask Unified Model) zorgt Google bijvoorbeeld voor een nieuw onderdeel in de SERP: ‘Things to know’. Door suggesties aan te bieden rondom een zoekopdracht en deze op een gebruiksvriendelijke manier te tonen, ondersteunt Google gebruikers bij het vinden van het antwoord op een vraag. Bovendien biedt de MUM-technologie gebruikers de mogelijkheid om een zoekopdracht uit te breiden of toe te spitsen door verwante onderwerpen aan te dragen in de SERP. Deze SEO trend heeft dus alles te maken met het nóg beter bedienen van gebruikers vanaf de eerste pagina die ze te zien krijgen.
In 2020 kondigde Google aan een Page Experience Update te gaan doorvoeren en in de zomer van 2021 werd deze daadwerkelijk uitgerold. Als we het hebben over SEO trends van 2022, mag de page experience dan ook niet ontbreken. Hoewel de update in 2021 plaatsvond, zijn de consequenties nog steeds meer dan voelbaar. Met de update werden namelijk drie nieuwe statistieken in het leven geroepen die nog steeds veel invloed hebben op de vindbaarheid van een pagina. Deze statistieken staan bekend als de Core Web Vitals. Hiermee dwingt Google webbeheerders om de verschillende pagina’s op een website zoveel mogelijk te optimaliseren op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en techniek.
Alles over de Core Web Vitals lees je in ons blog: Alles wat je moet weten over Core Web Vitals
Anno 2022 kunnen we echt gaan kijken naar het effect van de Page Experience Update. Websites die actief hebben ingespeeld op de Core Web Vitals en zaken als content, techniek en snelheid (inmiddels) op orde hebben, profiteren op dit moment van de moeite die hierin is gestopt de afgelopen maanden. Websites die de bezoeker centraal stellen worden beter gewaardeerd door Google en zien hun posities stijgen.
Hoewel Google soms bijzonder onvoorspelbaar is, kun je de zoekmachine soms wel degelijk een handje helpen. Dit doe je met structured data. Hiermee geef je Google aanwijzingen in de code over de inhoud van specifieke pagina’s. Google gebruikt deze data om content op een webpagina in context te plaatsen en te interpreteren. Bovendien helpt structured data om bijvoorbeeld een featured snippet in de SERP te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan de lijst met veel gestelde vragen die je bij een zoekopdracht vaak hoog in de zoekresultaten ziet staan of een featured video.
In 2022 blijft structured data een belangrijke factor om je posities in Google hoog te krijgen en houden. Met de juiste techniek heb je dit zo geregeld en ben je weer een stapje dichterbij die toppositie.
De opmars van voice assistants zoals Siri of Alexa is nog steeds in volle gang. Wie tegenwoordig een dergelijk hulpmiddel in huis heeft staan is al helemaal gewend aan het praten tegen deze slimme apparaten. De manier waarop we om informatie vragen is dan ook spraakgestuurd en volgt de principes van normale spraak. Volledige vragen vormen dan ook de voornaamste zoekopdrachten. Door hierop in te spelen met je SEO strategie, vergroot je de kans op een goede positie in de zoekresultaten.
Blijft voice search ook in 2022 één van de SEO trends? Waarschijnlijk wel. Het zoeken naar informatie wordt steeds intuïtiever en voice search draagt hier aanzienlijk aan bij!
Met de technologie RankBrain kijkt Google naar de bounce rate en click through rate van je website. Met deze data bepaalt de zoekmachine vervolgens of je webpagina’s relevant genoeg zijn voor bezoekers. Bij een hoge bounce rate vinden bezoekers waarschijnlijk niet de informatie op je webpagina die ze hoopten te vinden. En bij een lage click through rate (CTR) wordt er vanuit de zoekresultaten niet vaak doorgeklikt naar je webpagina. Beide factoren zijn een indicatie van relevantie en worden door Google meegenomen in de uiteindelijke ranking van je pagina.
Eén van de SEO trends 2022 is dus het verlagen van je bounce rate en verhogen van je CTR. Hiermee voorkom je dat Google’s RankBrain je website als niet relevant ziet.
Hebben deze 5 SEO trends van 2022 je nieuwe inzichten geboden of weet je nu dat je op de goede weg bent? Onze specialisten kunnen je altijd ondersteunen bij jouw posities in de zoekresultaten. We blijven voortdurend op de hoogte van de nieuwste trends in SEO en zorgen voor maximale zoekmachine optimalisatie van je website!