Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Dit zal een steeds meer voorkomende zin worden in het dagelijkse leven. Voice Search heeft een enorme impact op zoekresultaten in Google. Wij vertellen je er in deze blog alles over, zodat je precies weet hoe je hierop kunt inspelen voor jouw organisatie.
Vanaf 2011 is Google zich meer gaan focussen op Voice, wat resulteerde in meertalige support en mogelijkheden. Na de Hummingbird update van Google in 2013 zijn veel zoekopdrachten veranderd. Het spreken en typen van “natuurlijke taal” werd steeds belangrijker, net als de context van de zoekopdracht. Experts hebben verschillende meningen over Voice optimalisatie. Maar de kern is bij velen hetzelfde: Voice is een belangrijk onderdeel voor de SEO van je website.
Google Assistant is de stemassistent van Google en geeft antwoord op vragen die je stelt. Ook kan je met Google Assistant muziek bedienen en is het mogelijk om slimme apparaten op afstand te bedienen.
Heb je een vraag voor Google Assistant? Dan kan je de volgende antwoorden verwachten:
Op 74% van alle vragen wordt antwoord gegeven door de Google Assistent.
De ontwikkelingen van smartphones hebben zich de afgelopen jaren hard ontwikkeld. Google Voice Assistent zal op de nieuwste smartphones beschikbaar zijn. Hierdoor is het belangrijk om als ondernemer hierin mee te gaan, omdat dit de komende maanden en jaren een steeds groter onderdeel wordt van ons dagelijkse leven.
Google Assistent is vergelijkbaar met Siri. Deze functie werkt dus middels spraakherkenning. Je stelt een vraag aan Google Assistent waarna je telefoon jou het juiste antwoord geeft. Je kunt vanalles vragen, zoals:
Er zijn een aantal factoren die van grote invloed zijn op de antwoorden van de Google Assistent. Zo wordt er gekeken naar de laadsnelheid van de pagina, de aanwezigheid in de top 3 van zoekresultaten en het hebben van een positie als feature snippet.
Doordat het aantal zoekopdrachten enorm is toegenomen en het feit dat naar schatting 55% van de huishoudens tegen 2022 een smart speaker heeft, is het geen verrassing dat het een heel groot aandeel gaat hebben in ons dagelijks leven. Bedrijven kunnen niet meer achterblijven op het gebied van Voice Search; het wordt een steeds belangrijker onderdeel binnen een online marketing strategie.
De antwoorden die Google geeft op jouw vragen haalt hij uit positie 0 van Google. Dit is de positie bovenaan de zoekresultatenpagina die antwoord geeft zonder de site te bezoeken.
Hieronder is te zien hoe deze resultaten in Google getoond worden.
Met de komst van de computer en later de smartphone werd je persoonlijke assistent geboren. Dit hele proces is een constante zoektocht naar het zo snel mogelijk antwoord krijgen op al je vragen, waar je ook bent. Dit fenomeen is tegenwoordig verwerkt in smart speakers, zoals Google Home.
Zorg in ieder geval dat jouw antwoord de beste is. SEO voor Google’s spraakgestuurde assistent werkt in principe hetzelfde als hoe we nu met onze vindbaarheid bezig zijn. Sta je op positie 1 (of natuurlijk positie 0), dan krijgt honderd procent van de zoekopdrachten jouw antwoord te horen. Google Home leest namelijk altijd jouw antwoord voor, zolang deze het beste aansluit op de vraag.
Ik neem als voorbeeld: “Hoe maak ik broccoli klaar?” Google geeft antwoord: “Breng water aan de kook en houd de broccoli bij de hand. Kookt het water? Doe de broccoli in de pan…” enzovoorts, enzovoorts.
Komt deze informatie van jouw website af? Dan betekent dit vaak dat jij het beste antwoord geeft. Zodoende vertelt Google aan de hand van de informatie op jouw website, hoe je het beste broccoli kunt klaarmaken.
Google vond jouw antwoord het beste, dus deze werd voorgelezen aan degene die de zoekopdracht gedaan heeft. De volgende keer dat er broccoli moet worden klaargemaakt, komt de bezoeker zeker terug op jouw website.
Een ander voorbeeld. Je staat met autopech in de binnenstad. Je bent erg chagrijnig en meldt dit aan Siri. Vervolgens toont Siri jou de resultaten van de dichtstbijzijnde autogarage, samen met het adres, openingstijden en afstand. Deze garage heeft zijn Google Mijn Bedrijf pagina op orde en daardoor heb jij een positieve ervaring opgedaan. Hierdoor zul je een volgende keer ook (eerder) voor deze garage kiezen.
De grote techbedrijven ontwikkelen zich razendsnel. Google, Amazon, Apple en Samsung raken met elkaar verwikkeld in een nek aan nek race met het maken van spraakgestuurde apparaten. Wordt dit dan werkelijk onze toekomst?
De grote techbedrijven hebben naar schatting zo 5 miljard euro per jaar verbruikt aan spraakherkenning. Vandaag de dag zijn er 2,2 miljard devices in omloop die spraakgestuurd bediend kunnen worden. In de VS heeft zelfs 32% van de huishoudens een smart speaker in huis. In Nederland is dit momenteel nog maar 6%.
Niet alleen het bezit van deze devices neemt toe, maar ook het gebruik ervan. Van de eigenaren die een voice device in bezit hebben, zegt 70% het apparaat dagelijks te gebruiken.
Een negatief puntje van Voice Search is het ontbreken van een visuele interface. Sommige zoekopdrachten hebben toch echt een visuele uitleg nodig. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe auto of een nieuwe spijkerbroek. Ten tweede is het gebruik van Voice Search natuurlijk lastig op openbare plekken. Als iedereen in de trein opeens gebruik zou maken van voice, dan zou het natuurlijk één grote chaos worden.
Hoe dan ook: Voice Search biedt enorm veel kansen voor jouw website. Wil je daarom je website Voice Search proof maken? Hieronder delen we een aantal optimalisatiepunten waar je mee aan de slag kunt.
Featured snippets zijn SERP’s die bovenaan de zoekresultaten worden getoond. Google plaatst de relevantste content in velden, waardoor er eenvoudig antwoord wordt gegeven op de zoekopdracht. Het is belangrijk om te onthouden dat featured snippets cruciaal zijn, ruim 30% van de zoekresultaten van Google bevatten ze. Door snippets te gebruiken, zal de stemassistent jouw gegevens gebruiken. Focus je daarom op het aanleveren van kwalitatieve data, Google doet de rest waardoor de kans op positie “nul” wordt vergroot.
Wat wil de bezoeker? Focust hij/zij zich op een aankoop of wordt er enkel naar informatie gezocht? Kortom, wat is de intentie van de zoekopdracht? Bij sommige zoekopdrachten is dit erg duidelijk, door “kopen”, “bestellen” of “wat is” wordt er door de bezoeker een duidelijk signaal afgegeven. Door de Hummingbird update richt Google zich nu meer op de context van de zoekopdracht. Er wordt gekeken welke sites het beste antwoord geven op de vraag, waarbij relevantie de key is. Maar wat moet je met deze informatie? Kijk naar de gebruikersintentie bij het maken van specifieke pagina’s voor de website. Het belangrijkste doel van je bezoeker moet worden begrepen, op die manier kan er onmiddellijk antwoord worden gegeven. Wat we willen zeggen is, onderzoek de customer journey en bepaal de doelen van de bezoeker. Dit zal de relevantie vergroten, waardoor positie “nul” in het zicht komt.
Om te achterhalen welke vragen jouw doelgroep kan stellen, zijn verschillende tools bruikbaar. Zoals Serpstat, maar ook answerthepublic.com. Om te beginnen raden we aan de veelgestelde vragen van je klanten op de website en blog te beantwoorden. Kies voor geschikte keywords die in de vorm van natuurlijke vragen worden geformuleerd. Ook het gebruik van “H2-kopteksten” kunnen hier aan bijdragen. Nadat de vraag is beantwoord, kun je ook gerelateerde zoekvragen behandelen. Door daarnaast de inhoud actueel te houden, streef je naar de relevantie die nodig is voor de Voice resultaten.
De paginasnelheid laat zien hoelang het nodig is voordat een pagina is geladen. Dit heeft als gevolg dat je juist wel of niet tussen de Voice resultaten wordt getoond. Om dit punt te optimaliseren, raden we je eerst aan te focussen op de huidige paginasnelheid. Een tool die we bij Traffic Today gebruiken is PageSpeed Insights. Deze tool laat zien of de huidige laadtijd van de site snel genoeg is en geeft suggesties hoe dit kan worden verbeterd. Daarnaast is het belangrijk om je website mobielvriendelijk in te richten, het merendeel van de gesproken zoekopdrachten vindt via mobiel plaats.
Structured data is een code die wordt toegevoegd aan HTML waardoor je content kan markeren. Het voordeel hiervan is dat zoekmachines beter begrijpen waar de content overgaat. Dit draagt bij aan een efficiënte wijze van crawlen en lezen van de zoekmachines. De implementatie van structured data zit in snippets, die de CTR verhogen, verkeer stimuleren en concurrentievoordelen bieden.
Meer dan 50% van de consumenten gebruiken spraak gestuurde zoekopdrachten om lokale bedrijven te vinden. Dit is geen verrassing, want de meeste mensen gebruiken Voice tijdens het lopen of rijden. Mensen die zoeken naar “Bakker in Deventer”, proberen een bakker in de buurt te vinden. Als jij een bakker bent in Deventer, is het daarom sterk aan te raden de stad mee te nemen bij de optimalisatie van zoekwoorden.
Het grote verschil bij gesproken zoekopdrachten zit hem in de manier hoe wordt gezocht. We gebruiken spreektaal, waarbij we niet enkel korte keywords gebruiken. Zoekopdrachten als “Waar vind ik de beste koffie in Deventer?” of “Hoe laat sluit de Albert Heijn op het Marktplein in Deventer?” zijn slechts enkele voorbeelden. Het advies is daarom meer conversiegerichte zoekwoorden en groepen te gebruiken. De focus komt te liggen op long-tail keywords in gesproken vorm. Naast het feit dat dit goed is voor je Voice optimalisatie, zal dit ook een bijdrage leveren aan je “traditionele SEO”. Zoekopdrachten met meer dan twee woorden ondervinden minder concurrentie en bieden hogere kansen om bovenaan te scoren.
Maar naast het benoemen van een stad, zullen veel zoekopdrachten gefocust zijn op de huidige locatie. Een zoekopdracht als “Ok Google, een bakkerij in de buurt van mij” zal nog meer dan specifieke plaatsnamen worden gebruikt. In dit geval gebruikt de zoekmachine de locatie van de zoekopdracht. Je moet voor je website niet “bij mij in de buurt” gaan optimaliseren. De meeste zoekrobots gebruiken namelijk de informatie van bedrijfsvermeldingen en koppelen die met de locatie van de zoekopdracht. Het toevoegen van bedrijfsinformatie, zoals de naam, openingstijden en locatie is daarom erg belangrijk. Check daarom eerst of jouw Google Mijn Bedrijf volledig is ingevuld. Het invullen van deze gegevens is naast Voice sowieso erg belangrijk voor je lokale vindbaarheid.
Ben je momenteel aan het adverteren binnen Google én benieuwd of jouw site al eens via Voice Search bezocht wordt? Draai eens je zoektermen in Google Ads uit en zoek op termen als ‘Hallo Google’ of ‘Hi Google’. Naar alle waarschijnlijkheid zul je hier al enkele relevantie zoekopdrachten tegenkomen. Zodra er enkele sterke uitschieters tussen zitten kun je de website actief aanpassen op deze termen om zodoende de ‘zoeker’ op de juiste pagina te laten landen.
Google Voice Assistent wordt steeds populairder. Op de nieuwste smartphones is deze functie al aanwezig en je hebt dit hulpmiddel dus altijd beschikbaar. In plaats van je zoekopdracht in Google in te typen, kun je het eenvoudig inspreken. Er wordt dan automatisch voor je gezocht.
Als je meer informatie wil over hoe jij je het beste kunt voorbereiden op deze toenemende trend, neem dan gerust contact met ons op, dan helpen wij je graag op weg!