Blog - 11 februari 2022

Wat is content?

Geschreven doorEva Onze ervaren Content Marketeer | Head of Content

Weet je nog dat je vroeger op de basisschool in het vriendenboekje moest schrijven wat je later wilde worden? De kans is groot dat niemand ‘Content Marketeer’ of ‘Content Creator’ opschreef. Simpelweg omdat zo’n job destijds nog niet bestond. Tegenwoordig is dit wel anders en is het begrip content in de totaliteit steeds helemaal trendy. Maar wat is content? En wat levert het voor bedrijven op? Wij leggen je er alles over uit.

Wat is de definitie van content?

Voordat we verder ingaan op het belang van content, is het eerst goed om antwoord te geven op de vraag ‘wat is content?’. Content is een Engelse term. De betekenis hiervan is: ideeën die worden weergegeven via een medium. Medium is hierbij een heel breed begrip. Binnen de marketingwereld betekent content ‘inhoud’ die gecreëerd wordt. Zo kan je dus denken aan social media posts, blog marketing, podcasts, flyers, video’s et cetera.

Het belang van content binnen de marketingmix

Content is een belangrijke pijler binnen de marketingmix. Het is zelfs zo belangrijk dat eigenlijk geen enkele marketingvorm zonder content kan. Dit komt doordat content de doelgroep aanspreekt, bereikt, inspireert en zelfs kan overtuigen. Iets wat belangrijk is binnen elke marketingmix. Let er wel op dat als je bezig gaat met content marketing, het belangrijk is dat de content die je produceert aansluit op de behoeften van jouw doelgroep. Bedenk dus eens welke vragen of problemen jouw potentiële klanten hebben en probeer hier antwoorden of oplossingen voor te geven met jouw content.

Voorbeeld

Je verkoopt online posters die mensen in huis kunnen hangen. Jouw potentiële klant is iemand die zijn of haar huis een nieuwe twist willen geven met een leuke poster. Met content kan je op diverse manieren jouw potentiële klant bereiken. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Via een pakkende Ads-advertentie om de kortingsactie te communiceren
  • Met een inspirerende sfeerfoto op Pinterest van een klant die de poster thuis heeft hangen
  • Via handige blogs waarin stylingtips staan omschreven voor jouw favoriete woonstijl
  • Met de hulpvolle tekst die staat aangegeven bij het product zodat de websitebezoeker weet wat de afmeting is en hoe snel de poster geleverd wordt

Aan de slag gaan met content voor jouw bedrijf?

Als je content wilt creëren voor jouw website dan is het belangrijk om eerst op een rij te hebben op welke kanalen je jouw doelgroep wilt bereiken en hoe je dit het beste kan invullen. Door een content planning te maken manage je voor jezelf op welk moment je aan de slag gaat voor welke uiting. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de juiste tekst op de pagina’s staan met de woorden waar veel op gezocht worden. Dit kan je checken door een zoekwoordenonderzoek te verrichten. Ook is het een aanrader om voor jezelf een planning te maken wanneer je deze content voor je website creëert. Stel voor jezelf ook prioriteiten in hoeverre je content op andere kanalen wilt distribueren en met welk regelmaat je dit wilt doen.

We raden je wel aan om altijd omnichannel te denken als je content gaat creëren. Je potentiële kanalen kunnen op diverse manieren in contact komen met jouw bedrijf, dus zorg voor een spreiding van content om op een brede manier onder de aandacht te komen.

Wat is content: meer weten?

We hopen dat je nu beter weet wat content is. Heb je nog vragen? Of heb je hulp nodig met het maken van een content strategie of content creatie? Neem contact met ons op. We hebben meerdere specialisten in dienst die jou hierbij kunnen helpen!

SEO trends 2022

Vorige blog

Neuromarketing: dit is wat je moet weten

Volgende blog