Blog - 02 februari 2022

3 min leestijd

Een redirect: wat is het en wat moet je weten?

Geschreven doorEline Onze ervaren E-mail & Content Marketeer

Je hebt vast wel eens de bekende 404-foutmelding op je scherm gezien. Vaak klik je dan de website weg en zoek je verder op andere websites. Als websitebeheerder wil je dit voorkomen. Gelukkig is hier een oplossing voor bedacht: een redirect. Als we het woord letterlijk vertalen, dan betekent het: een omleiding. In dit geval gaat het om het omleiden van een url: een doorverwijzing van een URL naar een andere URL, zonder dat de bezoeker het merkt. Door dit te te implementeren in je website, voorkom je dat bezoekers een 404-foutmelding te zien krijgen. We geven je meer informatie over redirects.

Waarom en wanneer maak je gebruik van een redirect?

Waarom is het verstandig om gebruik te maken van een redirect? Het antwoord is eigenlijk heel simpel. Als je dit niet doet, is de kans groot dat de bezoeker op je website op een 404-pagina uitkomt. Gebruik maken van een redirect op website pagina’s is vergelijkbaar met verhuizen: bij een verhuizing geef je ook je nieuwe adres door, zodat je vindbaar blijft.

Er kunnen verschillende redenen zijn om een redirect aan te maken. Voordat we deze redenen geven, gaan we eerst terug naar de basis: iedere pagina op je website heeft een unieke URL. Bij zoekmachines – zoals Google – is deze URL bekend. Daarnaast is het mogelijk dat andere websites naar deze pagina linken. Een redirect aanmaken is belangrijk, hierdoor zorg je dat de bezoeker altijd op een bestaande pagina van je website uitkomt. Zo weten zoekmachines ook waar de pagina is gebleven. Maak gebruik van redirects als je bijvoorbeeld:

  • Je complete website gaat verhuizen naar een andere domeinnaam;
  • Je de desbetreffende pagina op de website gaat verwijderen;
  • Je de URL van de pagina gaat inkorten;
  • Je twee websites gaat samenvoegen.

Codes, codes en nog eens codes

Er zijn twee manieren om te redirecten. Je stuurt een bezoeker door naar een nieuwe URL met een permanente redirect (301 redirect) of een tijdelijke redirect (302 redirect). Beiden resulteren in hetzelfde resultaat voor de bezoeker, maar het verschil zit in de manier waarop zoekmachines naar deze doorverwijzingen kijken. Het is daarom van belang om te weten wat de verschillen zijn en wanneer je welke redirect moet gebruiken. Zo voorkom je dat de welbekende 404-foutmelding wordt getoond.

Redirect 301: definitieve wijziging

Een 301 geeft aan dat de URL definitief is gewijzigd. De bezoeker wordt doorgestuurd naar de juiste nieuwe pagina/URL. Aan alle zoekmachines wordt doorgegeven dat het om een definitieve wijziging gaat. Het voordeel van een 301 is dat ook de SEO-waarden van de oude pagina worden meegenomen naar de verwezen pagina. Hierdoor neemt de nieuwe pagina de plek van de oude pagina over in de zoekresultaten. Het gebruik van de redirect 301 is daarom belangrijk om te gebruiken als je de oude URL naar een nieuwe pagina wilt doorsturen en het gaat om een blijvende verandering.

301 redirect

Redirect 302: tijdelijke wijziging

Een 302 geeft aan dat de URL tijdelijk is gewijzigd. De 302 zie je bijvoorbeeld regelmatig gebruikt worden in webshops. Het is dankzij de redirect 302 eenvoudig om de pagina van een uitverkocht product volledig onbereikbaar te maken. Als je een 302 gebruikt, geef je de SEO-waarde niet mee. Het gaat immers om een tijdelijke wijziging. Als je de 302 weghaalt, zal de oude pagina weer zichtbaar zijn voor je bezoekers en voor zoekmachines. In de meeste gevallen zal je voor een 301 gaan, maar het is fijn om de 302 als optie te hebben.

Hoe maak je een redirect?

Als je actief bent met je website heb je zo nu en dan een redirect nodig voor een pagina. Er zijn verschillende methodes om dit snel en eenvoudig te doen. Zo kun je redirects via diverse plugs implementeren. De meeste CMS systemen zoals Shopify en WordPress bieden deze plugins aan. Met zo’n plugin is het erg makkelijk om aan te geven dat je pagina X naar pagina Y wilt omleiden.

Een andere manier is door gebruik te maken van het .HTACCESS-bestand. Met dit configuratiebestand kun je globale instellingen van je webserver aanpassen. Het is hierbij van belang dat je een lijst maakt waarin je aangeeft welke pagina naar welke pagina moet worden geredirect. Het configuratiebestand is geschikt als je iets technischer bent en niet afhankelijk wil zijn van software. Een code voor een 301 redirect kan er als volgt uitzien:

Redirect 301 / oude pagina / https://domeinnaam.nl/nieuwe-pagina/

Zo snapt de server dat de oude pagina moet worden doorgestuurd naar de nieuwe pagina. Om een redirect 302 toe te wijzen, dien je simpelweg 301 te wijzigen naar 302.

Hulp bij online zichtbaarheid

Redirecting is een belangrijk onderdeel binnen internet marketing. Het helpt je om goed zichtbaar te blijven voor bezoekers en zoekmachines. Heb je behoefte aan een marketing agency die jou kan helpen bij het gebruik van redirecting? Schakel onze hulp in en maak snel stappen met je (online) onderneming.

We zijn de nieuwe Digital marketing Partner van Saxion!

Vorige blog

SEO trends 2022

Volgende blog