Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Nieuwe én goede medewerkers zoeken is en blijft een uitdaging. Er zijn enorm veel platformen om een vacature op te plaatsen. Ondanks dat kan het moeilijk zijn om kandidaten te bereiken. Bijvoorbeeld omdat ze nog niet actief op zoek zijn, of omdat je niet boven de andere resultaten uit springt. Een opvallende wervingscampagne zorgt voor de boost die je nodig hebt. In deze blog geven we jou tips om een succesvolle en effectieve wervingscampagne op te zetten.
Met een wervingscampagne spoor je werknemers aan om te solliciteren. Dit doe je door interessante vacatures of andere campagnes te plaatsen op de juiste kanalen. Je wervingscampagne is onderdeel van je recruitment-marketingstrategie. Door dit goed in te zetten, levert het je verschillende voordelen op. Denk aan:
Voordat je begint met een wervingscampagne, is het belangrijk om je doelen te formuleren. Daarnaast is het ook van belang dat je precies weet wie je zoekt. Het merendeel van de mensen die je zoekt, heeft waarschijnlijk namelijk al een baan. Zij hebben geen haast om een nieuwe functie te zoeken, maar staan hier eventueel wel voor open. Daarom is het van belang dat je bij een wervingscampagne ook zichtbaar bent voor deze doelgroep, zodat ze over gaan tot solliciteren.
Bepaal dus wie je wil werven. Dit doe je aan de hand van persoonlijke kenmerken: vaardigheden, persoonlijke eigenschappen, doelgroep, ervaring of bijvoorbeeld een rijbewijs. Ook is het van belang dat je de locatie van de kandidaat bepaalt. Hoe ver mag iemand van de locatie af wonen? Misschien heb je meerdere vestigingen, of is het mogelijk vanuit huis te werken. Omdat je zo een totaalplaatje schetst, kun je de wervingscampagne specifieker inrichten. Dit geheel wordt het kandidaat-profiel genoemd. Je kunt het vergelijken met een persona.
Als je weet wie je zoekt, kun je hier ook in je content van de wervingscampagne beter op focussen. Zoek je bijvoorbeeld iemand voor een senior functie? Dan is het ook logischer om beeldmateriaal van een iets ouder iemand te gebruiken. Zo kan de doelgroep zich beter vinden in de vacature.
Zodra je het voorbereidende werk hebt afgerond, kun je starten met het opzetten van de advertenties van je wervingscampagne. Dit begint met het bepalen van de kanalen. Als je gaat werven bij een doelgroep die zelf niet op zoek is naar een nieuwe baan, is het belangrijk dat je andere kanalen kiest dan voor actieve werkzoekenden. Ook de leeftijd en interesses bepalen welke kanalen je het beste kunt inzetten.
Oudere mensen zijn waarschijnlijk actiever op Facebook, jongeren juist weer op Instagram en TikTok. De meeste wervingscampagnes zijn tegenwoordig online. Daarom lichten we de belangrijkste platformen voor je uit:
Om je kandidaten zo goed mogelijk te bereiken, is het belangrijk dat je een kandidaatreis opstelt. Een kandidaatreis is een schema met de stappen die een kandidaat neemt om meer te weten te komen over je bedrijf en te solliciteren. In deze reis staan alle touchpoints (zoals je website, of een video) vermeld die een kandidaat tegenkomt.
Als je in kaart hebt wie je klant is en welke reis hij maakt, is het zaak om ieder touchpoint te vullen met de juiste content voor de wervingscampagne. Zo maak je het solliciteren aantrekkelijk én ben je overal zichtbaar.
Ondanks dat het logisch klinkt, is het van belang dat al je uitingen aansprekend zijn voor de doelgroep. De beste wervingscampagne is er namelijk een die feilloos aansluit op de persoon die de advertentie ziet.
Vaak ben je als werkgever geneigd om te veel aan jezelf te denken. Bijvoorbeeld om veel te vertellen over de organisatie en wie de organisatie zoekt. Een kandidaat wil juist graag weten wat de voordelen voor hem of haar zijn om er te werken. Het is daarom van belang om te laten zien waarom een functie bij iemand past en wat de arbeidsvoorwaarden zijn.
Een ander belangrijk onderdeel van een effectieve wervingscampagne is een goede landingspagina. Zodra je potentiële werknemer op een advertentie heeft geklikt, komt deze op een landingspagina terecht. Je wil dat mensen vanuit deze pagina overgaan tot een sollicitatie. Daarom is het van belang dat een goede indruk geven van de functie én van je organisatie.
Mensen die je wervingscampagne zien, kennen de organisatie misschien nog wel helemaal niet. Laat daarom ook zien wie je bent en wat je te bieden hebt als werkgever. Hebben jullie bijvoorbeeld een jaarlijkse skitrip, of juist een prachtig bedrijfspand? Laat het zien! Gebruik afbeeldingen, video’s of quotes van collega’s. Schrijf daarnaast originele teksten die mensen inspireren. Hoe persoonlijker, hoe beter.
Als je tijd en geld in een vacature stopt, is het ook van belang dat kandidaten zich goed kunnen navigeren door je website. Optimaliseer je website en zorg voor een goede werken-bij pagina. Deze pagina is perfect om meer te vertellen over de cultuur, missie en visie. Daarnaast zijn er nog andere elementen die je kunt inzetten:
Als je zo veel mogelijk goede sollicitaties binnen wil halen, moet je nadenken over de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van het gehele proces. Iedere handeling die je een potentiële kandidaat vraagt uit te voeren, is namelijk een drempel. Zo is het invullen van een formulier een drempel en iedere andere extra handeling is ook een drempel. Maak daarom het sollicitatieproces zo eenvoudig mogelijk. Zorg er daarnaast voor dat je duidelijk bent over het gehele proces.
Ga bijvoorbeeld na of je altijd een motivatiebrief nodig hebt, of dat alleen een cv ook voldoet. Zorg er ook voor dat het voor een kandidaat eenvoudig is om contact op te nemen. Vraag je om gegevens? Probeer dan zo min mogelijk datavelden te gebruiken. Bijvoorbeeld alleen een naam, e-mailadres en telefoonnummer. Er zijn nog veel meer gegevens die je wil weten van een kandidaat, maar dit kun je ook later uitvragen. Hoe langer je een formulier maakt, hoe groter de kans dat je kandidaat afhaakt.
Als je bovenstaande stappen hebt doorlopen, is het tijd om de advertentie(s)in te richten. Je kunt je bijvoorbeeld richten op afstand, functie en ervaring. Hierdoor richt je de advertentie aan een specifieke doelgroep én kun je goed analyseren hoe de advertentie loopt.
Staan je advertenties online? Maak dan gebruik van de data die eruit komen! Data-analyses zorgen voor waardevolle inzichten van jouw wervingscampagne. Voor een volgende wervingscampagne (of optimalisatie) weet je wat wel, maar ook wat niet werkt. Handig!