Blog - 01 februari 2024

Longtail: focus op de lange termijn

Geschreven doorEline Onze ervaren E-mail & Content Marketeer

Het is belangrijk om de zoekwoorden die je (potentiële) klant invoert in kaart te brengen. Zo kom je bijvoorbeeld te weten welke zoektermen er voor kunnen zorgen dat klanten je website bezoeken. Bij longtail leg je de focus op zoekwoorden voor de ‘lange termijn’. In dit artikel vertellen we je meer over het begrip, maar ook over de kansen die het geeft voor de SEO van jouw website.

Wat zijn longtail zoekwoorden?

De letterlijke betekenis van longtail is ‘lange staart’. Hiermee wordt een lange URL bedoeld. Het begrip ‘longtail’ gaat over de zoekwoorden binnen jouw content- en SEO-strategie. Het is namelijk gericht op mensen die zoeken naar verbreding óf verdieping. Mensen kunnen in de customer journey namelijk in een fase zitten waarin ze op specifiekere woorden Googelen, omdat ze al precies weten wat ze zoeken.

Longtail zoekwoorden zijn het tegenovergestelde van shorttail zoekwoorden. Bij shorttail richt je op een zoekterm die uit één of twee woorden bestaat. Bij longtail kies je juist voor termen met drie of meer woorden. Heb je bijvoorbeeld een webshop met sieraden? Dan kies je niet voor ‘armband’ als zoekwoord, maar bijvoorbeeld ‘gouden armband online bestellen’.

Het grote voordeel van longtail is dat deze zoekwoorden heel specifiek zijn. Een bezoeker komt daardoor heel gericht binnen en is daadwerkelijk op zoek naar jouw product of dienst. Dit zorgt voor een hogere conversie.

Voorbeeld

Shorttail zoekwoorden bestaan dus uit één of twee zoekwoorden. In de meest ideale situatie scoor je hoog op deze zoekwoorden. Maar, dit is lang niet altijd realistisch. Om bij dit soort zoekwoorden een hoge positie te behalen, is namelijk niet altijd makkelijk. Op deze zoekwoorden zit namelijk veel zoekvolume, maar ook veel concurrenten gebruiken deze termen. Om je het verschil te laten zien, geven we een voorbeeld met longtail en shorttail zoekwoorden.

Longtail

Als voorbeeld nemen we een website voor fietsen. Bij deze producten horen ‘dure’ shorttail zoekwoorden. Denk aan ‘fiets kopen’ of ‘elektrische fiets’. Met deze woorden kun je snel omzet halen, maar dan moet je wel goed gevonden kunnen worden in Google. En dat is lang niet altijd even makkelijk. Met een longtail-strategie richt je je op minder populaire zoektermen. Denk aan ‘blauwe meisjesfiets’, ‘herenfiets 28 inch met versnellingen bestellen’ of ‘hoe vaak moet je je fietsketting smeren’.

Shorttail

Shorttail zoekwoorden worden gebruikt door mensen die vaak in een oriënterende fase zitten. De termen die ze Googelen, zijn minder specifiek. Daardoor hebben ze ook een hoger zoekvolume. Bijvoorbeeld:

Iemand is op zoek naar een nieuwe fiets. Ze weet nog niet van welk merk, welke maat en welke kleur. Daarom zit deze persoon in de oriënterende fase. Hij of zij zal daarom waarschijnlijk Googelen op: ‘herenfiets’ of ‘damesfiets’. Dit zijn brede termen waar veel meer mensen op zoeken. Al deze mensen zitten namelijk in dezelfde fase: ze weten niet precies wat ze willen kopen.

Als iemand weet wat hij of zij wil kopen, zullen ze een veel specifiekere zoekterm gebruiken. Denk aan ‘damesfiets 26 inch met lage instap’ of ‘elektrische herenfiets Giant 26 inch’. Ondanks dat de zoekvolumes op deze woorden veel lager zijn dan bij termen zoals ‘herenfiets’, hebben de gebruikers die deze termen gebruiken waarschijnlijk een hogere koopintentie. Dit kan leiden tot hogere conversieratio’s.

Waarom is longtail belangrijk?

Je wil graag dat je website hoog scoort op de meest populaire zoekwoorden in Google. Dit is lastig en kost vaak veel tijd en geld. Door je te richten op longtail zoekwoorden, maak je jezelf goed vindbaar. Dit levert bezoekers op. Deze bezoekers zijn weer goed voor je domein autoriteit. Deze autoriteit heb je ook nodig om te kunnen scoren op shorttail zoekwoorden in Google.

Hoe weet je welke zoekwoorden relevant zijn?

Je hebt verschillende opties om longtail zoekwoorden te vinden. We geven je verschillende voorbeelden:

    • Gebruik de zoekbalk in Google: begin met het invoeren van een breed zoekwoord in de zoekbalk. Kijk welke suggesties er vervolgens gegeven worden terwijl je type. De suggesties zijn handig voor je longtail zoekwoorden;

Begrijp je doelgroep: wat zijn de kenmerken van je doelgroep? Denk aan demografische gegevens, interesses, leeftijd of gedrag. Onderzoek vervolgens welke zoekwoorden ze waarschijnlijk gebruiken om jouw producten of diensten te zoeken;

  • Gebruik de statistieken van jouw website: kijk welke zoekwoorden jouw bezoekers gebruiken om je website te vinden. Zo krijg je inzicht in de termen die mensen al gebruiken.
  • Analyseer je concurrenten: welke zoekwoorden gebruiken zij? Dit helpt je bij het vinden van gerelateerde longtail zoekwoorden;
  • Tools zoals Semrush en Ahrefs: beide tools geven je inzicht in relevante zoekwoorden.

De voor- en nadelen

Door in te zetten op een longtail-strategie, brengt dit verschillende voor- en nadelen met zich mee. We zetten ze voor je op een rijtje:

Voordelen

  • Relevant verkeer: longtail zoekwoorden zijn erg specifiek. De zoeker weet namelijk al goed welke informatie hij of zij nodig heeft. Je websitebezoekers zijn daardoor ook relevanter;
  • Minder concurrentie: veel bedrijven focussen zich op shorttail zoekwoorden. Als je inzet op longtail, speel je in op de behoeften van een kleinere groep bezoekers. Hierdoor is de concurrentie ook kleiner;
  • Verbeterde klantbetrokkenheid: longtail marketing helpt bij het opbouwen van een betere klantbetrokkenheid. Je kunt namelijk beter aan de specifieke behoeften van je doelgroep voldoen, waardoor je ook specifiekere informatie aanbiedt.
  • Meer conversies: omdat de zoekopdracht specifieker is, levert het waarschijnlijk ook relatief meer conversies op;
  • Een lagere CPC: over het algemeen hebben longtail zoekwoorden een lagere kostprijs per klik (CPC), vergeleken met algemene zoekwoorden. Daardoor kun je meer verkeer genereren voor minder geld;
  • Verbeterde SEO-resultaten: longtail zoekwoorden helpen je om de website nog beter te optimaliseren. Hierdoor verbeter je de SEO-resultaten. Als je relevante content aanbiedt, waarderen zoekmachines dit en kunnen ze je belonen met een betere positie.

Nadelen

  • Tijd: een longtail strategie neemt veel tijd in beslag. Specifieke zoekwoorden vinden én toepassen neemt veel tijd in beslag;
  • Complexe content: content maken op het gebied van longtail kost meer tijd en energie. Je zoekwoorden zijn specifieker, je content daardoor ook. Je content moet daardoor nog beter zijn.

Ga aan de slag!

Tijd om aan de slag te gaan met longtail zoekwoorden. Vul je website met content waarin je deze zoekwoorden verwerkt. Denk aan blogs en categoriepagina’s en deel je content ook op je socialmediakanalen. Heb je hulp nodig met deze zoekwoorden? Neem dan contact met ons op! We helpen je graag verder.

Trustflow: bouwen aan online vertrouwen

Vorige blog

Met deze tips zet jij een effectieve wervings campagne op

Volgende blog