Blog - 21 oktober 2022

3 min leestijd

Dit moet je weten over de Google Helpful Content Update

Geschreven doorMartine Onze ervaren

In een ideale wereld vind je online alleen content waar de lezer iets aan heeft. Echter leert de praktijk dat niet elke tekst wordt geschreven voor de gebruiker: het heeft soms geen meerwaarde voor de lezer. Dat is waar Google een stokje voor steekt. Vanaf augustus 2022 is in Amerika de Helpful Content Update gelanceerd. Op een later moment wordt deze update ook in Nederland uitgerold. Maar wat houdt de Google Helpful Content Update precies in? En wat zijn de gevolgen van de update?

Hoog ranken: kan dat nog met de Google Helpful Content Update?

De Google Helpful Content Update moet ervoor zorgen dat juist de authentieke, originele en sterke content het hoogst rankt in de Google resultaten. Met de lancering van Google’s Helpful Content update, zal de nadruk liggen op ‘mensen-eerst-content’. Is de content, het artikel, de website, de blog, een verrijking aan informatie voor de lezer? Kunnen lezers daadwerkelijk wat leren uit het gelezen artikel? Daarnaast zal Google’s Helpful Content Update nog meer teweegbrengen.

Waarschijnlijk is de titel van deze alinea een vraag die vrijwel direct bij je te binnen schoot. Want, als Google gaat schrappen en vervolgens analyseren welke artikelen wel, en welke artikelen niet de moeite waard zijn om hoog te ranken, hoe weet je dan zeker dat jouw artikel, blog, uitgave of andere bron nog steeds hoog rankt? First things first, het people-first concept is van groot belang in het schrijven van jouw content. Zorg ervoor dat mensen daadwerkelijk kunnen leren van de content en dat je nuttige informatie brengt. Ten tweede, is het een must om niet enkel te schrijven over artikelen die normaal gesproken interessant zouden zijn voor zoekmachines. Ten derde, zal de Google Helpful Content Update onderscheid maken in niche websites; bedrijven die autoriteit rondom een onderwerp hebben zullen uiteindelijk hoger ranken in de resultaten van Google.

Artikelen met kloppende informatie

Maar hoe zorg je er dan bijvoorbeeld voor dat jouw artikelen echt informatief ingestoken worden en je daarmee dus alsnog hoog rankt ondanks de Google Helpful Content Update? Eigenlijk is het handig om jezelf continu een spiegel voor te houden; zouden lezers na dit artikel écht een stuk wijzer zijn? Of zouden ze nog naar een andere website of bron toe moeten voor meer informatie? Dit laatste is natuurlijk iets wat je absoluut wil voorkomen!

Wil je zeker weten dat je hoog blijft ranken, ook al is de Google Helpful Content Update in het leven geroepen? Dan is het ook verstandig om met de informatie in jouw artikelen vooral te focussen op de producten waar jouw bedrijf voor staat en hier niet volledig van af te wijken. Tot slot dien je ervoor te zorgen dat de informatie die je in artikelen verstrekt ook daadwerkelijk klopt!

Google helpt een beetje in de Helpful Content Update

Om ervoor te zorgen dat je inderdaad people-first content maakt, heeft Google een aantal steunpilaren voor de Google Helpful Content Update. Zo heeft Google vragen opgesteld, die met ja of nee te beantwoorden zijn. Beantwoord je deze vragen allemaal met ja? Dan is de kans groot dat de Google Helpful Content Update geen impact zal hebben op de ranking van jouw artikelen en misschien zelfs bedrijf!

  • Heb je een bestaand of beoogd publiek voor jouw bedrijf of site dat de content nuttig zou vinden als ze rechtstreeks naar je toe zouden komen?
  • Toont jouw content duidelijke expertise uit de eerste hand en een diepgaande kennis?
  • Heeft jouw site een primair doel of focus?
  • Zal iemand na het lezen van de content het gevoel hebben dat hij of zij genoeg geleerd heeft over een onderwerp om zijn doel te bereiken?
  • Zal iemand die de content leest, het gevoel hebben dat hij of zij een bevredigende ervaring heeft gehad?

Consequenties voor Nederland?

Hoewel de Google Helpful Content Update in augustus gelanceerd werd, is deze eerst live gegaan voor Engelstalige content. Het is te verwachten dat Nederlandse bedrijven hierbinnen nu en een aantal weken mee te maken zullen krijgen. Hoewel: na onderzoek uit Engelstalige content is gebleken dat de websites, bedrijven en andere artikel-uploaders tot op heden nog geen grootste dalingen in traffic hebben gekend. Google had hier zelf ook al het één en ander over gezegd; zo claimde ze dat wanneer je artikelen upload die inderdaad in lijn staan met het onderwerp van je bedrijf, er heus niet ontzettend veel verandering verwacht hoeft te worden. Tot op heden blijkt dit dus inderdaad het geval.

Hoewel goede rankings erg belangrijk zijn voor een website, is het ook belangrijk dat de informatie die je op je website geeft aansluit bij de wensen van de doelgroep. Een bezoeker kan wel landen op je website, maar kan hierna misschien niet de informatie vinden die hij of zij zoekt. Daarom raden we je altijd aan om je copy onder de loep te nemen om te checken of jouw doelgroep iets aan deze informatie heeft.

Wat kunnen we verwachten van de Google Helpful Content Update?

Voor nu is het afwachten wanneer Nederlandstalige content inderdaad de gevolgen van de Google Helpful Content Update zal merken; als dat al gebeurt. Mocht je op een van bovenstaande vragen niet ‘ja’ kunnen beantwoorden, dan is het verstandig om ons Google Helpful Content Update stappenplan te volgen. Heb je hier interesse in? Of wil je dat wij jouw web-content onder de loep nemen? Neem contact met ons op.

Wat is Lorem Ipsum?

Vorige blog

Leer alles over keywords met het Keywords-alfabet

Volgende blog