Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
De groei van jouw e-commerce bedrijf is helaas geen kwestie van afwachten en hopen op het beste resultaat. Je zult toch echt een goede strategie moeten opzetten en deze tot in detail uitzetten over verschillende platformen.
In dit artikel vind je een bewezen recept voor een goede e-commerce strategie die jouw webshop laat groeien in combinatie met zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren.
1. Creëer een herkenbare stijl
2. Zorg voor relevante content
3. Optimaliseer je productomschrijvingen
4. Maak gebruik van urgentie
5. Bied kortingen aan nieuwe klanten
6. Creëer exclusiviteit
7. Experimenteer met bezorgmogelijkheden
8. Kijk voorbij online
9. Maak gebruik van reviews
10. Ga partnerships aan
11. Probeer een abonnementsvorm uit
Of het nu om je webshop gaat, je Instagrampagina, je offline campagnes of je visitekaartjes – zorg ervoor dat klanten direct weten dat ze te maken hebben met jouw merk. Dit betekent productfotografie volgens een vast format, een terugkerend kleurenpalet, een herkenbare tone of voice; je zorgt ervoor dat jouw merkidentiteit in alles wat je doet naar voren komt.
Om niet af te wijken van de hoofdlijnen van je merk is het verstandig om je huisstijl vast te leggen in een brandbook. Hier kun je voortdurend op terugvallen wanneer je bijvoorbeeld nieuwe campagnes opzet, producten toevoegt aan je assortiment of een nieuw verkoopplatform uitprobeert.
Het grote voordeel van een herkenbare stijl? Dit is waarmee je je onderscheidt van de rest. Grote kans dat de producten die je verkoopt ook ergens anders te krijgen zijn. Je merk maakt dan het verschil. Je doelgroep bouwt namelijk onbewust een band op met je merk – nog voordat er überhaupt een aankoop heeft plaatsgevonden. Allemaal dankzij jouw terugkerende identiteit.
Naast je productenteksten is het ook verstandig om aanvullende content toe te voegen die je doelgroep voorziet van relevante informatie rondom jouw producten. Denk bijvoorbeeld aan een blog. De blogs die je als copywriter schrijft, plaatsen jouw producten in context. Welke interieurstijlen passen bij de meubels in je webshop? Hoe combineer je jouw sneakers met een formele outfit? Op welke manier maak je thuis de beste cappuccino met jouw koffiezetapparaat? Allemaal blogonderwerpen die je doelgroep inspireren om meer te lezen over de producten in je webshop.
Het schrijven van dit soort blogs heeft niet alleen een positief effect op het klikgedrag binnen je website, ook kan het voor meer organisch verkeer van buitenaf zorgen. Zodra je met jouw artikelen op relevante zoektermen gaat ranken, zul je merken dat het verkeer naar je website sterk toeneemt. Zorg ervoor dat deze groep vanuit je blog op een natuurlijke manier doorverwezen wordt naar de producten die in je blogartikelen genoemd worden. Inspireren zet nu eenmaal aan tot actie.
Zodra je een goede basis voor je content hebt opgebouwd, kun je zelf backlinks genereren en nóg meer uit je e-commerce strategie halen. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. Dit versterkt namelijk de autoriteit van je website en zorgt ervoor dat ook je categorie- en productpagina’s een sterke positie behalen. De juiste linkbuildingstrategie is hierbij essentieel.
Goede en bovenal unieke productomschrijvingen zijn essentieel voor een succesvolle e-commerce strategie. Hoe makkelijk het ook is om je producttekst van een leverancier over te nemen, loont het altijd om tijd en aandacht te besteden aan unieke content die van meerwaarde is voor je potentiële klanten.
Productomschrijvingen binnen e-commerce zijn meer dan alleen korte stukjes informatie over het product. In deze tekst kun je:
Onderschat het belang van goede productteksten dan ook zeker niet als content optimalisatie. Bovendien kun je ook altijd gebruikmaken van neuromarketing technieken. Door bijvoorbeeld schaarste of urgentie te creëren rondom een product, kan je conversie sterk verbeteren.
Hoe creëer je urgentie rondom je product? Heel simpel: geef klanten een gelimiteerd tijdslot waarbinnen acties gelden of kortingscodes van toepassing zijn. Waarom? Wanneer er een tijdslimiet op het plaatsen van een bestelling zit, of wanneer de voorraad op dreigt te raken, krijg je als koper het gevoel van urgentie.
Maar ook het noemen van eerdere aankopen door andere kopers, een timer die aftelt naar het moment waarop een bestelling de volgende dag nog wordt bezorgd of een indicatie van de beschikbare voorraad kan een gevoel van urgentie creëren. Het is dan ook bewezen dat deze e-commerce strategie wel degelijk effect heeft op de verkoop. Met de juiste aanpak kun je je omzet zelfs verdubbelen.
Bijna alle succesvolle e-commerce bedrijven maken er gebruik van: nieuwe klanten direct korting aanbieden. Met een simpele pop-up die nieuwe bezoekers van je webshop laat weten dat een inschrijving voor de nieuwsbrief goed is voor 15% korting op een eerste aankoop boost je niet alleen je verkoop, je ontvangt ook nog eens razendsnel waardevolle e-mailadressen die minstens zo belangrijk zijn voor het succes van jouw business op de lange termijn.
Je nieuwe klanten belonen met korting kan is dus niet alleen een goede manier om een sterke relatie op te bouwen, je krijgt er ook direct wat voor terug.
Het behouden van klanten als e-commerce bedrijf is doorgaans een stuk makkelijker dan nieuwe klanten aan je binden. Toch is een e-commerce strategie niet compleet zonder een goede aanpak voor het opbouwen van sterke relatie met bestaande klanten. Hoe je dat doet? Met exclusiviteit bijvoorbeeld.
Zorg ervoor dat je bestaande klanten exclusieve voordelen geeft; eerder toegang tot bepaalde aanbiedingen, gepersonaliseerde kortingen, members-only voordelen – het draagt allemaal bij aan een gevoel van exclusiviteit. En dat zorgt er vervolgens voor dat je merk gaat leven onder je doelgroep en de verkoop toeneemt. Dit kun je ook onderhouden middels het versturen van een nieuwsbrief naar deze bestaande doelgroep.
Gratis verzending, bij die woorden wordt iedere koper enthousiast! Sterker nog, veel kopers geven aan dat dit de voornaamste reden is om meer online te gaan shoppen. Tegelijkertijd zijn (onverwachte) verzendkosten ook de belangrijkste reden om een aankoop niet te voltooien. Kortom, gratis verzending kan je e-commerce strategie een flinke boost geven. Hierbij is het belangrijk om de afweging te maken of de potentiële verhoogde omzet die he behaalt met het bieden van gratis verzending opweegt tegen de kosten die je ervan hebt.
Houd in gedachten dat e-commerce bedrijven die standaard gratis verzending aanbieden tot wel 10% meer omzet behalen. Dit betekent echter niet dat het ook voor jouw business direct uit kan. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om vanaf een minimale orderwaarde gratis verzending aan te bieden. Op die manier geef je toch een incentive zonder veel in te leveren op je eigen winstmarge.
Hoewel online shoppen steeds gangbaarder wordt, blijft een offline ervaring voor veel kopers nog steeds een belangrijk onderdeel van het proces. Bij een offline ervaring kun je bijvoorbeeld denken aan een maandelijkse catalogus die je uitbrengt, waar kopers terechtkunnen voor inspiratie rondom de producten in je webshop.
Andere voorbeelden van offline ervaringen die bijdragen aan je online succes zijn:
Al deze offline initiatieven zorgen indirect ook weer voor slimme marketing. Een unieke verpakking vraagt namelijk om een unboxing video. Met een beetje extra tijd en aandacht verzeker je jezelf dus van user generated content die cruciaal is voor jouw merk.
Hoe hard je ook roept dat jouw merk en jouw producten het beste zijn, je klanten zullen dit waarschijnlijk pas geloven wanneer je bewijs aanlevert. En dit bewijs lever je met reviews.
Wanneer je reviews toevoegt aan je productpagina’s of zelfs je algehele webshop zorg je voor sociale bewijskracht. Andere kopers vertrouwden je merk en producten en raden het zelfs aan aan andere kopers; betere reclame kun je je niet wensen. Je zult echter waarschijnlijk wel actief op zoek moeten naar reviews. Maak bijvoorbeeld gebruik van je mailinglijst om kopers die pas een aankoop hebben gedaan te vragen om een review te plaatsen over hun gekochte product in ruil voor korting op de volgende aankoop.
Reviews draaien vooral om vertrouwen. Hoe meer kopers hun vertrouwen in jouw merk uitspreken, hoe groter de kans dat nieuwe kopers dit vertrouwen zullen overnemen. Dat is precies waar een sterke e-commerce strategie om draait.
Met het aangaan van samenwerkingen kan je naamsbekendheid én omzet sterk toenemen. Zoek bijvoorbeeld partners met een complementaire doelgroep: sportdrank en sportscholen, verzorgingsartikelen en hotels – samenwerkingen die elkaar versterken.
Heb je een aantal partners aan je gebonden? Experimenteer er dan op los! Acties, kortingen, exclusieve deals, je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een samenwerking te vinden die voor beide partijen het gewenste resultaat oplevert.
Daarnaast is het ook interessant om te kijken of het mogelijk is om een partnership aan te gaan met een marketplace. Hierdoor kun je eenvoudig jouw producten op een extern platform tonen en verkopen. Je krijgt hierdoor ‘gratis’ exposure en na verloop van tijd ook bestellingen. Wil je bijvoorbeeld via Bol.com je producten gaan verkopen? Check dan eens het blog Verkopen via Bol.com en we leggen je stap voor stap uit wat je moet doen.
De abonnementsvorm is een e-commerce strategie die steeds vaker wordt gehanteerd. Waar voorheen vooral telecombedrijven gebruikmaakten van abonnementen, zijn er tegenwoordig tal van ondernemers die ook voor hun bedrijf in sokken, onderbroeken, scheermesjes, gezichtsverzorging, tandenborstels en noem maar op een abonnementsvorm hanteren. Waarom? Omdat je met afgenomen abonnementen precies weet waar je aan toe bent als verkoper. Je kunt precies de juiste hoeveelheden inkopen en komt nooit voor verrassingen te staan. Over efficiëntie gesproken.
Maar ook voor de consument heeft een abonnement veel voordelen. Dit maakt de abonnementsvorm ook zo’n succesvol onderdeel van een e-commerce strategie. Uiteraard zal deze aanpak niet voor iedere ondernemer geschikt zijn, maar als je producten verkoopt die op periodieke basis moeten worden aangeschaft – waarom zou je het dan niet eens proberen?
Welke ingrediënten voeg jij toe aan je e-commerce strategie? Met bovengenoemde tips haal je alles uit je e-commerce bedrijf en staat niets in de weg van razendsnelle groei.
Toch is e-commerce meer dan alleen de online verkoop van producten, veel meer. Daarom kun je als ondernemer de ontwikkelingen soms simpelweg niet bijbenen naast het runnen van je bedrijf. Als expert in digitale marketing en met een focus op e-commerce heeft Traffic Today de kennis en kunde in huis om jou te ondersteunen in je e-commerce strategie.
Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.