Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Domein autoriteit (ook wel domain authority, domeinwaarde of DA genoemd) geeft aan hoe belangrijk en relevant een zoekmachine jouw website vindt. De invloed van deze waarde mag niet onderschat worden, omdat het een belangrijk onderdeel is bij het bepalen van de ranking in de zoekresultaten van Google. We vertellen je in deze blog hoe je domein autoriteit kunt meten én hoe je het kunt verhogen.
Voordat we je meer vertellen over het verhogen van domein autoriteit, is het goed om te weten wat domein autoriteit is. De domein autoriteit is een score die aangeeft hoe waardevol je website is. De score wordt uitgedrukt in een score van 0 tot 100. Hoe hoger je score, hoe hoger je domein autoriteit. Goed om te weten: een score van 30 is zeker niet slecht. Alleen websites zoals Instagram, Facebook en YouTube hebben een score boven de 90.
Domein autoriteit is ontwikkeld door Moz, een SEO-softwarebedrijf uit Amerika. Het is dus geen Google-term. Domein autoriteit is een score die vertelt hoe krachtig je website is bij zoekmachines. Het is vooral gebaseerd op het aantal én de kwaliteit van backlinks op je website. Moz gebruikt een combinatie van een zelfontworpen linkindex en machine learning om in te schatten hoe goed de website kan ranken. Het resultaat? Je domein autoriteit. Ondanks dat je domein autoriteit een belangrijke rankingfactor is, is het niet de enige factor die telt.
De autoriteit van je website is een van de drie belangrijkste SEO-pijlers. Hoe hoger de waarde van je domein, hoe groter de kans dat je een hogere positie behaald in Google. Daarnaast zijn content en techniek ook belangrijk om een hogere Google-positie te behalen.
Er bestaat een verschil tussen domein autoriteit en pagina autoriteit. Pagina autoriteit lijkt erg op domein autoriteit, maar er is een verschil. Bij pagina autoriteit wordt alleen een specifieke pagina gemeten, in plaats van de hele website. Het kan voorkomen dat je domein autoriteit een score heeft van 20, maar de nieuwe pagina een pagina autoriteit heeft van 5. Elke website pagina leunt op de domein autoriteit van de website.
Er zijn verschillende criteria die de waarde van een site bepalen:
Je domein autoriteit checken is mogelijk op veel verschillende manieren. We geven je daarom de drie betrouwbaarste mogelijkheden.
Goed om te weten: deze bedrijven en tools staan los van Google. Google geeft niet alle details van het algoritme weer. Zo maken ze het ook niet bekend hoe ze de domein autoriteit precies meten. Daarom zijn bovenstaande bedrijven ontstaan. Op hun eigen manier proberen ze de domein autoriteit te bepalen.
We geven je enkele tips om de domein autoriteit te verhogen. Dit zijn wel tips die zijn vruchten afwerken op de lange termijn. Het resultaat zal daarom ook niet direct zichtbaar zijn.
Content op je website is erg belangrijk. Het vertelt namelijk aan de lezer én aan Google waar de website over gaat. Content zorgt ervoor dat je gaat ranken binnen de zoekmachines. Daarnaast trekt de content op je website links aan. Domein autoriteit kan niet verbeterd worden zonder kwalitatieve links naar je website. Hoe meer jij de lezer informeert en voorziet van sterke content, hoe eenvoudiger je nieuwe links aantrekt en domein autoriteit verhoogt. Heb je hulp nodig om goede content te schrijven? Bekijk dan eens de mogelijkheden van Content Marketing.
Als je de content op je eigen website hebt geschreven, is het tijd om te beginnen met linkbuilding. Als andere websites namelijk jouw pagina’s delen, geef je naar de zoekmachines een signaal af dat je pagina ‘link waardig’ is.
Zoek uit welke websites hoog scoren met zoekwoorden waar je ook op wilt scoren. Ook als de websites niet concurreren met producten, concurreer je wel om het websiteverkeer. Ga op zoek naar synoniemen waar ook zoekvolume op zit, of gebruik aanvullingen op bepaalde zoektermen, door woorden als ‘kopen’ of ‘bestellen’ toe te voegen.
Domein autoriteit is best belangrijk. De domein autoriteit is namelijk voor ongeveer 30% verantwoordelijk voor je ranking in Google. Daarnaast is het ook belangrijk om je te focussen op goede en relevante content en een hoge domeinwaarde. Een ander belangrijk onderdeel is de techniek van je website. Zorg dat dit in orde is en dat je website ook gebruiksvriendelijk is. Hierdoor is je website Google-proof voor een langere tijd. Maar misschien nog wel belangrijker: je website is goed bruikbaar voor je bezoekers. Want het is altijd goed om in je achterhoofd te onthouden dat niet Google, maar alleen de bezoekers jouw producten of diensten kopen.
Wil je goed scoren in Google, maar kom je er zelf niet uit of kun je wel wat hulp gebruiken? Dan staan wij van Traffic Today graag voor je klaar! We helpen jou om je website te optimaliseren op verschillende vlakken, bijvoorbeeld door middel van linkbuilding of content optimalisatie. Neem contact met ons op voor meer informatie!