Blog - 30 oktober 2020

Is linkbuilding nog steeds belangrijk in 2021?

Geschreven doorMarc Onze ervaren SEO Marketeer

Online marketing is een constant veranderende combinatie van technieken in de zoekmachine. In het afgelopen decennium hebben we de groei gezien van mobiel marketing, video marketing en social media marketing. Maar er is een hoog-efficiënte marketingstrategie die al langer mee gaat en voor betere resultaten zorgt, namelijk zoekmachine optimalisatie.

Net zoals de marketing omgeving, is zoekmachine optimalisatie constant aan het veranderen. Is zoekmachine optimalisatie nog steeds belangrijk in 2021? Wij vertellen je er meer over!

De geschiedenis van zoekmachine optimalisatie

In de jaren ‘90, de eerste jaren van de zoekmachine optimalisatie, lag de focus vooral op keywords. Men kon de ranking verbeteren en organisch zoekverkeer aantrekken, door zoveel mogelijk keywords op hun website te zetten.

In 1996 zagen we de introductie van inbound links door een zoekmachine genaamd BackRub. De kwaliteit van de inbound links van relevante sites werden een belangrijke rankingfactor. BackRub werd later de bekende zoekmachine die we vandaag de dag kennen als Google.

Google heeft ons al vroeg geleerd dat het verzamelen van links een belangrijk onderdeel van hun algoritme is. Deze rankingfactor is onderdeel geworden van het algemene schema. Hun tijdelijke samenwerking met Yahoo heeft hen geholpen om het algoritme verder te verbeteren en deze ontwikkelingen waren zelfs nog meer gericht op backlinks.

Doen backlinks er nog steeds toe in 2021?

In één woord: zeker! Als je een succesvolle en lange termijnstrategie wilt onderhouden, dan kunnen backlinks niet vergeten worden. Hoe hoger de kwaliteit en relevantie van de backlinks, hoe relevanter de website voor Google.

De truc is om in te spelen op de veranderingen van het algoritme. Websites die zich vast blijven houden aan dezelfde technieken als 5 jaar geleden zullen niet dezelfde resultaten bereiken als in het verleden. Bijvoorbeeld: een verandering in het Google algoritme in 2019 zorgde er voor dat Google beter kon zien welke links spam waren en welke natuurlijk waren ontstaan. Vroeger werden er alleen penalty’s uitgedeeld bij de halfjaarlijkse algoritme updates van Google. Sinds de pinquin-update gebeurde dit niet meer halfjaarlijks, maar doorlopend. Er worden dan ook geen penalty’s meer uitgedeeld, maar links worden gedevalueerd. Het is dus belangrijk om hier rekening mee te houden en om hierop in te spelen.

Waarom is linkbuilding nog steeds belangrijk?

Decennia later en linkbuilding is nog steeds één van de meest belangrijke optimalisatiepunten voor zoekmachine optimalisatie. Dit komt misschien als een verrassing gezien het dynamische karakter van SEO en online marketing als geheel. Waarom blijven links zo belangrijk terwijl veel andere ranking factoren komen en gaan? Links blijven relevant, omdat ze een fundamenteel onderdeel zijn van hoe de zoekmachine werkt.

Zou je graag ondersteund worden in het bouwen van een goed backlink profiel, dat zal leiden tot een hogere plaats in de Google ranking? Neem dan contact met ons op, we vertellen je graag meer.

cta-employee-particles
Marc staat voor je klaar!
Neem contact op!

De eerste resultaten van 'gratis' Shopping

Vorige blog

Wat je moet weten over SEO-linkbuilding voor 2021

Volgende blog

Wat is jouw potentieel?

Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.