Blog - 10 september 2021

Wat betekent de verificatie update van Facebook en Instagram voor gebruikers?

Geschreven doorEva Onze ervaren Content Marketeer | Head of Content

De afgelopen maanden heeft Facebook enkele updates uitgevoerd om het verificatieproces van Facebook en Instagram te verbeteren. In dit blog leggen we uit wat er allemaal veranderd is en wat dat betekent voor ons. Lees dus snel verder!

Wat is verificatie van jouw Facebook en Instagram account?

Verificatie is een lastig woord, maar heeft geen moeilijke betekenis. Bij verificatie laat je zien dat jij daadwerkelijk bent wie jij zegt dat je bent. Lees de zin gerust nog een keer. Verificatie is een manier voor gebruikers om erachter te komen dat de accounts die zij volgen, ook precies de accounts zijn die ze zeggen dat ze zijn. Zo kunnen gebruikers zien welke accounts authentiek zijn en welke niet. Geverifieerde accounts beschikken over een blauwe badge, zodat gebruikers kunnen zien dat het account door Facebook is doorgelicht. Na de update is het aanvragen van verificatie eenvoudiger geworden. Facebook biedt nu meer transparantie over de vereisten, die ook voor Instagram gelden.

Hoe verifieer ik mijn Facebook en Instagram account?

Nu jij weet wat verificatie is en waarvoor het gebruikt wordt, leggen we nu uit hoe jij dit doet. Aan het verifiëren van het Facebook en Instagram account zitten namelijk wat vereisten waar het account aan moet voldoen.

Allereerst moeten de Servicevoorwaarden en Communityrichtlijnen worden geaccepteerd. Daarbij moet jij de volgende zaken bevestigen:

  • Het account moet een echt persoon, geregistreerd bedrijf of entiteit vertegenwoordigen.
  • Het account moet de unieke aanwezigheid zijn van de persoon of het bedrijf dat het vertegenwoordigd. Maar ook huisdieren en publicaties zijn prima.
  • Er kan slechts één account per persoon of per bedrijf worden geverifieerd, met uitzondering voor taalspecifieke accounts.
  • Het account moet openbaar zijn met een toegevoegde profielfoto, bio, over-gedeelte en tenminste één bericht hebben.
  • Het account vertegenwoordigt een bekend persoon, merk of entiteit.

Meer diversiteit

Na de update verifieert Facebook nu ook accounts die in meerdere betrouwbare nieuwsbronnen voorkomen. Daarbij wordt gepromote en betaalde content niet als nieuwsbronnen gezien. Het socialmediabedrijf heeft veel nieuwsbronnen toegevoegd, om zo nog meer diversiteit te creëren. Denk bijvoorbeeld aan specifieke zwarte, LGBTQ+ en Latinx gerelateerde media. Daarbij benadrukt Facebook nog wel dat verificatie niet automatisch betekent dat zij het account ook goedkeuren. Het bedrijf probeert onafhankelijk en onpartijdig te blijven. Wanneer Facebook ziet dat er ten onrechte gebruik wordt gemaakt van verificatie, ondernemen zij actie en zullen kwaadwillende accounts verwijderd worden van het social media platform.

Met de verificatie update van Facebook en Instagram probeert Facebook accounts nog betrouwbaarder te maken. Gebruikers kunnen nu sneller accounts identificeren en bekijken of zij te maken hebben met een authentiek account en content. En daar wordt het gebruikersgemak alleen maar beter van.

Meer weten over social media?

Wil je meer ontdekken over social media en de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem eens contact met ons op, dan praten we je bij.

Zó wordt de SEO titel vanaf nu gegenereerd

Vorige blog

SEO-linkbuilding: wat brengt de toekomst?

Volgende blog