Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Op 10 maart 2020 is Amazon officieel gelanceerd in Nederland als marktplaats voor ondernemers die hun producten op brede schaal willen aanbieden. Hoewel Amazon.nl al sinds 2014 beschikbaar is als platform voor Kindle e-books, markeert 2020 het jaar waarop de website daadwerkelijk de concurrentie met Bol.com aanging. Verkopen via Amazon is dan ook voor veel ondernemers de volgende stap in de verkoopstrategie. Hoe Amazon bij kan dragen aan het succes van jouw bedrijf en hoe je dit aanpakt, lees je hier.
Verkopen via Amazon is een slimme stap naar hogere verkoopcijfers en een verbeterde online aanwezigheid.
Het succes van Amazon hangt een-op-een samen met hoeveel ondernemers geïnteresseerd zijn in een partnership. Je producten via Amazon verkopen wordt je dan ook zo makkelijk mogelijk gemaakt; zo kun je zelfs de gehele verzending en warehousing uitbesteden.
Toch zijn er enkele factoren waar je rekening mee moet houden wanneer je verkopen via Amazon overweegt. We lopen deze factoren met je door en adviseren je in dit blog over de stappen die jij kunt zetten naar een goede strategie voor de verkoop van je producten op Amazon.
Voordat je daadwerkelijk van start kunt met de verkoop van je producten via Amazon, dien je enkele stappen te doorlopen. Gelukkig heeft het platform deze stappen duidelijk op de zakelijke website staan.
Zoals bij alle afzetkanalen geldt ook voor Amazon dat je goed moet nadenken over welk product het beste past bij dit kanaal. Via Amazon kun je de focus leggen op de verkoop van één product. Bijvoorbeeld je meest succesvolle product of het product met de grootste marge. Je kunt er echter ook voor kiezen om tot wel duizend verschillende producten te verkopen. Maak dus een weloverwogen keuze welke producten je via Amazon wil verkopen en kies vervolgens een bijpassend verkoopplan.
Wanneer je meerdere producten wilt verkopen via Amazon, kies je voor een Professional Plan. Voor dit plan betaal je maandelijkse abonnementskosten. Kies je voor de verkoop van een individueel product, dan betaal je een fee per verkocht product.
Op dit punt is het verstandig om ook al na te gaan denken over welke prijs je gaat hanteren in marketplace. Hanteer je dezelfde verkoopprijs als op je eigen site en lever je marge in doordat Amazon een seller fee rekent, of verhoog je de prijs iets om dat te compenseren? Onthoud ook dat deze prijs eventueel zorgt voor onderlinge concurrentie met bijvoorbeeld je eigen site of webshop.
Via het Seller Central op Amazon maak je een account aan waarmee je toegang krijgt tot de vele mogelijkheden van het platform en je verkoopaccount beheert. Je dient hier je creditcardgegevens in te vullen, evenals je bedrijfsregistratiegegevens, contactinformatie en bankgegevens.
Het is hierbij wel goed om te weten dat Amazon vrij strikt is in welke documenten het wil ontvangen en welke informatie daarop aanwezig moet zijn. Het kan dus gebeuren dat bij de eerste keer dat je documenten aanlevert, deze afgekeurd worden om redenen die je moeilijk kunt achterhalen. Je zal niet de eerste zijn die pas bij de vierde keer goedkeuring krijgt op aangeleverde documenten. Laat je daardoor vooral niet ontmoedigen. Als je het proces eenmaal doorhebt, gaat alles een stuk soepeler.
Voordat je van start kunt met de verkoop van producten op Amazon, moet je jouw producten toevoegen aan de Amazon-catalogus. Dit doe je middels productlijsten. Als je slechts één artikel via het platform wilt verkopen, is dit snel geregeld. Wil je een grote hoeveelheid producten verkopen, dan kun je gelukkig gebruikmaken van de bulktool of van bijvoorbeeld een feedtool zoals Channable. Vervolgens meld je de producten aan voor verkoop. Dit kun je op twee manieren doen:
Zodra je deze stappen hebt doorlopen, kun je van start!
Nu je producten getoond worden op Amazon en er orders binnenkomen, dien je het proces soepel te laten verlopen. Dit doe je door in eerste instantie je orders goed te beheren. Met de speciale orderbeheertool, besteloverzichten en Amazon Marketplace Web Service heb je verschillende opties om je orders goed te kunnen beheren. De geschikte tool voor jou is afhankelijk van het aantal orders dat je binnenkrijgt.
Bij het aanmaken van je productlijsten heb je aangegeven welke verzendopties voor jouw producten van toepassing zijn. Je kunt ervoor kiezen om het verzendproces zelf voor je rekening te nemen. In dit geval dien je zelf binnen het gestelde termijn producten te verpakken en verzenden. Je kunt het verzendproces echter ook uitbesteden aan Amazon door gebruik te maken van Fulfillment by Amazon (FBA). Dit is een aanvullende dienst die je in staat stelt een deel van je productvoorraad naar een warehouse van Amazon te sturen, waarvandaan Amazon vervolgens je verzendingen verzorgt. Je hoeft je dan zelf niet druk te maken over wanneer pakketjes verstuurd moeten worden. Dat neemt Amazon compleet van je over. Uiteraard zitten hier wel extra kosten aan verbonden.
Wanneer je het verzendproces zelf verzorgt, is het belangrijk om een goede pakketdienst te kiezen waar je op kunt rekenen. Je wilt natuurlijk niet dat het in dit laatste stadium van de aankoop nog misloopt.
Amazon zorgt ervoor dat jouw betalingen regelmatig op je bankrekening worden gestort. Je wordt op de hoogte gebracht wanneer er een betaling naar je is verzonden. Wel zo overzichtelijk!
Amazon heeft een redelijk transparant prijsmodel. Als verkoper op Amazon betaal je maandelijkse abonnementskosten van €39,- (exclusief btw) bij een professional Plan. Voor individuele verkopers (ondernemers die slechts één producttype verkopen op Amazon) geldt een betaling van €0,99 per verkocht artikel.
Bovenop deze kosten komt voor beide verkoopconcepten nog een verkoopvergoeding per verkocht product.
Helaas is enkel het aanmaken van een verkoopaccount en het plaatsen van je producten niet voldoende om alles uit de verkoop via Amazon te halen. Houd ook rekening met de volgende 3 factoren.
Het is verstandig om allereerst marktonderzoek te doen en te peilen of de producten die je van plan bent te verkopen ook daadwerkelijk in trek zijn bij de consument. Denk bijvoorbeeld aan een zoekwoordenonderzoek binnen Amazon of gebruik handige tools om de vraag te achterhalen.
Nu je de kosten van verkopen via Amazon weet, kun je per product je marge uitrekenen. Zorg ervoor dat je voldoende marge hebt om ook de tijd en energie die je in je strategie steekt terug te verdienen.
Op basis van het zoekwoordenonderzoek dat je hebt uitgevoerd, schrijf je vervolgens productbeschrijvingen die de juiste zoekwoorden bevatten én aanzetten tot actie. In de eerste zin moet al duidelijk worden wat je verkoopt – deze wordt namelijk in de zoekresultaten getoond. Vergeet ook de titel niet. Zorg ervoor dat deze zo duidelijk mogelijk is, het zoekwoord bevat en aanvullende kenmerken van het product zoals merk, materiaal of kleur benoemt. Voeg bovendien meerdere scherpe productfoto’s toe.
Na verloop van tijd heb je voldoende data om je strategie te optimaliseren en bij te sturen wanneer dit nodig is.
Het grote bereik van het platform is waarschijnlijk één van de meest aantrekkelijke redenen om ook jouw producten te verkopen op Amazon. Je bereikt eenvoudig miljoenen klanten en lift mee op het groeiende succes van de online marktplaats. Vergelijkbaar met verkopen via Bol.com is ook verkopen via Amazon in Nederland een slimme stap naar hogere verkoopcijfers en een verbeterde online aanwezigheid.
Dit grote bereik beperkt zich echter niet enkel tot Nederland. Het verkoopaccount dat je aanmaakt is namelijk geschikt voor de verkoop van producten binnen heel Europa. Met een speciaal Europa-tarief verkoop je dus ook gemakkelijk over de grens. Dit kan de ideale springplank zijn naar een internationale verkoopstrategie.
Daarnaast biedt Amazon je de mogelijkheid om op ieder moment te starten of stoppen met de verkoop van je producten. Hier zijn verder geen kosten aan verbonden. Dit biedt jou zekerheid en flexibiliteit – precies waar je als ondernemer naar op zoek bent.
Wil je verkopen via Amazon ook uitproberen en zoek je hiervoor een partner die je begeleidt tijdens dit proces en je al het werk uit handen neemt? Dan ben je bij Traffic Today aan het juiste adres. Onze specialisten zorgen ervoor dat jouw producten optimaal getoond worden en dat je je omzet ziet groeien. Kom nu je Amazon ads uitbesteden.
We denken graag eens met je mee over de mogelijkheden!