Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Je hebt vast wel eens gehoord hoe de media het nieuws maakt, beheerst en beïnvloed. Wanneer men het hier over heeft, gaat het echter vrijwel altijd over de manier waarop de gedachtegangen en meningen van het volk gevormd en geschetst worden door de media. In deze blog wil ik het echter hebben over hoe nieuwsbronnen het online koopgedrag beïnvloeden.
Voordat een nieuwsfeit echt invloed kan hebben moet het ten eerste aansprekend genoeg zijn en, ten tweede, herhaaldelijk terugkeren in het nieuws. Hoe meer het leeft, hoe meer invloed het gaat hebben in de zoekresultaten. Ook als het nieuwsfeit zelf erg treurig of erger is, zoals het ongeluk met de stint, kunnen er webshops van profiteren.
Als er een groot voorval heeft plaatsgevonden begint er voor veel nieuwsmedia een race wie als eerste een artikel klaar heeft staan. Veel redacties versturen zelfs een breaking news alarm met slechts een titel als inhoud, het artikel is nog niet eens geschreven. Hierdoor raken steeds meer mensen bekend met het grote nieuws. Voor het creëren van een effect op de lange termijn is deze stortvloed aan nieuws vlak na de gebeurtenis erg belangrijk. Hierdoor raken mensen bekend met het feit en zijn mensen er in hun hoofd mee bezig.
Grote nieuwsfeiten die over verloop van tijd doorlopend terugkeren in het nieuws worden top of mind-nieuws. Doordat nieuwslezers doorlopend aan het nieuwsfeit herinnerd worden vergeten ze het niet. Voorbeelden van verhalen die telkens terugkeren in het nieuws zijn de stint, klachten over geluidsoverlast Schiphol, de perikelen rondom Ryanair en nog veel meer. Doordat deze nieuwsverhalen door ontwikkelen blijven mensen betrokken bij het verhaal; het verhaal is top-of-mind.
Als gevolg daarvan worden termen gerelateerd aan deze gebeurtenissen veel meer gegoogeld. Dat geldt lang niet bij elk nieuws, maar soms kunnen webshops inspelen op het nieuws en aan de hand daarvan actieve SEA en SEO campagnes opzetten.
Neem bijvoorbeeld de stint – dit product is verboden en ook erg negatief in het nieuws gekomen. Dit biedt kansen voor webshops die fietsen verkopen om de aloude fietsbak weer in het zonnetje te zetten en hevig te promoten. Mensen gaan op zoek naar een alternatief.
Als gevolg hiervan kunnen op langere termijn zoekresultaten die indirect verband houden met het nieuws flink veranderen. Shops die proactief inspelen met kwalitatieve campagnes zullen daar zeker de vruchten van plukken en hartelijk gebruik maken van het gestegen zoekvolume.
Een ander voorbeeld zijn reisverzekeraars. Door de problemen bij Ryanair is er een versterkte interesse voor het afsluiten van een verzekering, want stel nou dat je vlucht plots wordt geannuleerd? Zo zijn er veel voorbeelden te bedenken. Het nieuws zorgt er voor dat mensen meer bezig zijn met producten en diensten die voor hun relevant zijn.