Blog - 13 september 2024

2 min leestijd

Channable: bol ads launch – recap

Geschreven doorLynn Onze ervaren Marketplace Marketeer

Woensdag 4 september stond de ‘Channable: bol ads launch’ op het programma. Roy en Lynn waren uitgenodigd om deze dag inzichten op te doen, te delen en de livegang van de nieuwe automatiseringstool van Channable voor bol Sponsored Products bij te wonen. En wij delen deze inzichten graag met jullie!

Nieuwe bol advertising-omgeving

Al een ruime tijd is bol bezig geweest met de ontwikkeling van hun eigen Sponsored Products-omgeving. Waar ze eerder, net als vele andere marketplaces, gebruik maakte van het Mabaya-systeem, werd het voor bol tijd om haar eigen advertising systeem te ontwikkelen. Vanaf 2 mei 2024 zijn wij hier ook direct bij betrokken: met meerdere klanten die direct meedraaien in de beta-versie van de tool konden wij direct ervaren wat de nieuwste ontwikkelingen waren en onze feedback hiervan met bol delen.

De belangrijkste voordelen:

  • bol heeft het zelf in de hand waardoor zij het algoritme kunnen verbeteren om zo relevantere ads te laten zien aan hun klanten. Als bol-verkoper profiteer jij hier dus ook van!
  • Doordat bol niet meer afhankelijk is van de ontwikkeling van een extern systeem, kunnen ze sneller nieuwe advertising opties toevoegen én nieuwe rapporten beschikbaar stellen. Dit geeft nieuwe opties én nieuwe inzichten voor de verkopers.

Wist je dat bol al aan het testen is met brand-ads? Deze zien er uit als onderstaand en zijn zichtbaar tussen de reguliere producten. Een extra opvallende plaatsing waar je jouw merk en producten kunt uitlichten. De verwachting is dat deze optie in 2025 voor alle verkopers beschikbaar is.


Eind augustus zijn alle verkopers overgegaan op het nieuwe systeem, waardoor de uitrol van bol’s eigen advertising compleet is. Dit betekent niet dat ze klaar zijn: er staan nog genoeg ontwikkelingen op dit vlak op de planning. Houd via hier de updates in de gaten!

Voordelen van Channable’s bol ads automation tool

Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Sponsored Products-omgeving van bol, waren ze bij Channable ook druk bezig. Deze twee partners sloegen de handen in één om samen bij de livegang van de nieuwe omgeving, ook direct een automation tool te introduceren om het voor adverteerders nóg makkelijker te maken.

Op 4 augustus werd deze tool officieel gelanceerd, na ook een uitgebreide beta-fase waarin veel feedback verkregen en opgepakt is. Tof om te zien hoe Channable en bol dit samen opgepakt hebben.

Maar wat kan je met deze nieuwe tool?

  • Met een paar drukken op de knop kun je honderden campagnes lanceren.
  • Stel je eigen voorwaarden in om automatisch niet presterende zoektermen uit te sluiten.
  • Combineer bol ads met Channable Insights en creëer eenvoudig campagnes op basis van productprestaties. Grootste voordeel: als de prestaties van het product veranderen, switcht deze automatisch naar een andere campagne. Vergelijkbaar met de labelizer voor Google Ads.
  • Focus je ad spend gemakkelijk op producten met hoge marges en/of hoge voorraden.

De mogelijkheden binnen de tool zijn groot, maar Channable blijft innoveren en uitbreiding in de opties creëren. Waar bol nieuwe functies toevoegt, zal Channable dit ook doen. Houd dus goed alle updates in de gaten vanuit beide partijen om op de hoogte te zijn.

De launch in CitySense, Utrecht

Als Gold Partner van zowel bol als Channable waren wij bij de launch van de tool in Utrecht. Samen met zo’n 100 andere partners kregen we inzichten van bol over hun nieuwe Sponsored Products-omgeving, de ontwikkelingen en het nieuwe algoritme. Waarna Channable zelf inhaakte op de kansen die je hierin hebt door middel van de bol ads-tool.

Het was absoluut een inzichtvolle middag die met een drankje werd afgesloten. We willen Channable en bol (Channabol ;)) bedanken voor de organisatie, uitnodiging en kennis die gedeeld is! Meer informatie over Channable’s bol ads vind je op hun website.

Benieuwd wat deze tool voor jou kan betekenen? Neem contact op met onze Marketplace specialist of kom langs voor een kop koffie!

cta-employee-particles
call-to-action
Lynn staat voor je klaar!
Meer weten?

Google's Core Update van augustus 2024: wat moet je weten?

Vorige blog

Wat doet een micro influencer?

Volgende blog