Blog - 09 juli 2021

Vindbaar via Google afbeeldingen? Dit zijn de gouden tips!

Geschreven doorEva Onze ervaren Content Marketeer | Head of Content

Hoewel veel bedrijven met hun SEO-strategie vaak inzetten om een hoog te ranken in de reguliere zoekresultaten, is het ook belangrijk om een goede positie te behalen via Google Afbeeldingen. Mensen nemen visuele beelden supersnel op waardoor je zeker niet het belang van Google Afbeeldingen moet onderschatten. Maar hoe zorg je er nou eigenlijk voor dat je die toppositie haalt in de Google Afbeeldingen resultaten? In deze blog geven we je een aantal handige tips, waar je absoluut mee uit de voeten kan voor vindbaarheid in Google.

Het belang van Google Afbeeldingen

Kijk eens naar jezelf: als jij op zoek gaat naar een leuke vakantiebestemming of een leuk woonitem voor aan de muur, dan ga je wellicht ook wel naar Google Afbeeldingen. Het voordeel hieraan is dat je meteen een beeld hebt bij een onderwerp. Als bedrijf is het daarom belangrijk om ook te ranken in Google Afbeeldingen. Dit is een extra manier om nog meer traffic te genereren naar jouw website, maar dat is niet het enige. Dit zijn de voordelen van Google Afbeeldingen:

  • Met Google Afbeeldingen wordt er meer informatie gegeven aan de robots van Google. Deze begrijpen zo beter waar de website over gaat.
  • Als je via Google Afbeeldingen rankt dan krijgen mensen ook gelijk een beter beeld welke informatie ze kunnen vinden op jouw website.
  • Mensen die een trage internetverbinding hebben, blind of slechtziend zijn kunnen beter begrijpen wat er op de afbeelding te zien is, dit komt doordat de bestandsnaam de naam heeft van waar de afbeelding over gaat.
  • We hebben het al eventjes aangekaart: door te ranken via Google Afbeeldingen is de kans dus groter dat de bezoeker je site vindt.

Hoe zoeken mensen?

Ben je nou benieuwd wat de optimalisatie tips zijn voor Google Afbeeldingen? We houden je nog even in spanning, want het is eerst belangrijk om te begrijpen hoe mensen nou eigenlijk zoeken. Natuurlijk kan je bepaalde zoekwoorden intoetsen in de zoekbalk van Google, maar daar blijft het niet bij. Als mensen specifiek ergens naar op zoek zijn dan gebruiken ze ook vaak de ‘Tools’ optie. Zoals je kan zien kunnen mensen zo nog dieper filteren totdat ze een juiste afbeelding hebben.

  • Formaat: pictogram, gemiddeld of groot?
  • Kleur: zwart/wit, transparant of een andere kleur?
  • Type: GIF, lijntekening, clipart of elk type?
  • Tijd: wanneer is de afbeelding geüpload?
  • Gebruikersrechten: mag de gebruiker de afbeelding ook zelf gebruiken voor bepaalde doeleinden?

Kortom: met de ‘Tools’-optie kunnen mensen wel heel specifiek op zoek gaan naar een bepaalde afbeelding. Dit is goed om te weten, houd dit in je achterhoofd bij het lezen van onze gouden Google Afbeeldingen optimalisatietips.

Verder is het goed om te weten dat mensen eerst op een afbeelding klikken waarna ze een soort van preview zien van de afbeelding. Hieronder verschijnen altijd soortgelijke afbeeldingen. Dit kan enerzijds zijn van jouw eigen website, maar het kunnen ook afbeeldingen zijn van een concurrent. Wees je hier dus van bewust en probeer op te vallen met jouw beeldmateriaal.

Google zoeken op afbeelding

Er is ook nog een deel van de mensen die met Google willen zoeken op een bepaalde afbeelding. Met een mooi woord wordt dit ook wel reverse image search genoemd. Hierbij gebruik je een bestaande afbeelding, bijvoorbeeld op de website, om een soortgelijke afbeelding te vinden. De Google lens selecteert dan het belangrijkste deel van de foto, waarna de zoekmachine soortgelijke foto’s laat zien. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je de naam van een plant wil weten of maar niet op de naam van een dier komt. Klanten gebruiken het ook nog weleens om te bekijken of die ene trui elders goedkoper is. Met Google zoeken naar een afbeelding, is dus iets wat men steeds vaker doet.

Hoe word je beter vindbaar in Google Afbeeldingen?

Maar hoe zorg je er nou eigenlijk voor dat je ook daadwerkelijk rankt in Google afbeeldingen? Gelukkig zijn er een aantal trucjes voor die we graag met je delen. Watch and learn!

Bestandsnaam van de afbeelding

Een van de belangrijkste onderdelen om te ranken in Google afbeeldingen is het geven van een juiste naam aan het bestand. Verwerk in de bestandsnaam de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Wanneer je bijvoorbeeld een afbeelding van een groene velvet bank hebt, dan kan je het bestand groene-velvet-bank.jpg noemen.

Alt-tag toevoegen

In je CMS kan je een zogenoemde Alt tag toevoegen aan een afbeelding. Alt tag staat ook wel voor alternatieve tekst. Dit is eigenlijk bedoelt als tekst die getoond wordt wanneer een afbeelding niet geladen kan worden. Google leest de Alt-tekst en weet daarom wat voor een soort afbeelding er op een pagina wordt getoond. Google koppelt dit weer aan de zoekresultaten, waardoor de afbeelding eerder wordt getoond wanneer een afbeelding over een relevante Alt tag beschikt.

Let op dat er wel een aantal punten zijn waar je rekening mee moet houden als je een Alt-tag wilt toevoegen aan je afbeelding. Hieronder vind je daarom een aantal regeltjes, zodat je weet waar je rekening mee moet houden.

    • Omdat de tekst in sommige gevallen wordt voorgelezen, behandel je het als een zin. Dat betekent dus ook dat je de Alt-tag moet afsluiten met een punt.
    • Wanneer je een Alt-tag hebt meegegeven aan een afbeelding, dan hoef je hier niet nog een onderschrift bij te zetten. Dit zorgt er namelijk voor dat het onderschrift de Alt-tag vervangt.

Sitemap afbeeldingen

Een andere optie om hoger te ranken in Google Afbeeldingen is door het aanmaken van een afzonderlijke sitemap. Hier kan je de afbeeldingen die je online hebt staan vermelden.

Afbeeldingen van hoge kwaliteit

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Een mooi beeld zegt nóg meer. Wanneer je via Google Afbeeldingen gevonden wil worden is het belangrijk dat je opvalt tussen de andere afbeelding. Kies er dus altijd voor dat je voor afbeeldingen kiest van goede kwaliteit. Heb je momenteel geen mooie afbeeldingen van je bedrijf of je producten? Huur dan eens een fotograaf in. Het is misschien even een investering, maar je kan je afbeeldingen écht voor heel veel zaken inzetten. Zo ziet je website er meteen een stuk gelikter uit en kan je veel foto’s ook nog eens gebruiken voor social media.

De laadtijd van je website

Des te grote het de afbeeldingen op je website, des te langer het duurt totdat de afbeelding is geladen op je website. Dit komt niet ten goede van de vindbaarheid van Google, want het heeft een negatieve invloed op de ranking in de zoekresultaten.

Zorg er dus voor dat je jouw afbeeldingen niet te groot plaatst op je website. Er zijn diverse online tools die je hiervoor kan gebruiken, zoals Pixlr Editor, maar het is ook mogelijk om dit natuurlijk te doen met Photoshop. Let er wel op dat je afbeelding ook weer niet té klein moet zijn, een websitebezoeker moet nog wel kunnen zien wat er wordt getoond zonder een vergrootglas erbij te pakken.

Lossless comprimeren

Het lossless comprimeren van afbeeldingen betekent dat je de bestandsgrootte van afbeeldingen verkleint zonder dat je inlevert in kwaliteit. Dit draagt dus bij aan een betere laadtijd van afbeeldingen. Hier zijn meerdere tools voor beschikbaar, zoals:

      • Tinyjpg.com
      • Compressor.io
      • Imageoptim.com

Bestandstypes

Iedereen kent wel JPEG en PNG-bestanden. Dit zijn prima bestanden om je afbeeldingen mee op te slaan. Toch is het zo dat JPEG en PNG-bestanden wat meer ruimte in beslag kunnen nemen dan bepaalde andere bestandstypes. Een mooi voorbeeld is WebP. Dit bestandstype is gemiddeld 26% kleiner dan PNG en 25% tot 36% kleiner dan JPEG. WebP wordt ondersteund door 70% van alle browsers. Het is daarbij wel belangrijk dus om te weten dat niet iedereen meteen de afbeeldingen kan inladen. Hoe je dit kan oplossen? Laat een fallback optie inbouwen voor niet-ondersteunde browsers. In zo’n geval wordt er een alternatieve variant (JPEG of PNG) ingeladen van de afbeelding. Zo blijft er altijd wel

Gebruik liever geen stockphoto’s

Naast dat je wil dat jouw afbeeldingen verschijnen in Google Afbeeldingen, wil je ook dat jouw foto opvalt tussen de zoekresultaten. Een stockphoto valt over het algemeen niet zo snel op tussen Google Afbeeldingen. Je kan vaak zien wanneer iets een stockphoto is, waardoor mensen er misschien niet zo snel voor kiezen om door te klikken naar jouw website. Ons advies is daarom om zoveel mogelijk gebruik te maken van originele content. Een ander voordeel hieraan is dat mensen een negatieve associatie kunnen hebben met jouw stockphoto. Stel: een ander bedrijf heeft dezelfde foto online gebruikt en een iemand heeft hier een negatieve ervaring mee, dan kunnen ze dit projecteren op jouw bedrijf.

google afbeeldingen optimalisatie

Hulp nodig bij optimalisatie voor Google Afbeeldingen?

Wil je ook hoge ogen gooien in de zoekresultaten van Google Afbeeldingen? Na het lezen van deze tips ben je vast een stuk wijzer geworden. Natuurlijk kan het voorkomen dat je nog vragen hebt over dit onderwerp of over bijvoorbeeld algemene optimalisatie, linkbuilding of zoekmachine adverteren. Neem gerust contact met ons op. Wij vertellen je graag meer en helpen je graag zodat jouw afbeeldingen een toppositie krijgen in Google Afbeeldingen!

Microsoft Ads lanceert nieuwe advertentiemogelijkheid

Vorige blog

Marketplace trends om in de gaten te houden 

Volgende blog