Blog - 09 september 2024

2 min leestijd

Google’s Core Update van augustus 2024: wat moet je weten?

Geschreven doorCarmen Onze ervaren Digital Marketeer

Op 15 augustus 2024 begon Google met het uitrollen van de tweede Core Update van het jaar. In tegenstelling tot de dagelijkse updates, duurde de volledige uitrol van deze Core Update maar liefst 19 dagen, tot 3 september. Met als doel het beter afstemmen van de zoekresultaten op de zoekintentie van gebruikers. Wil je ervoor zorgen dat jouw website of webshop, ook na deze update, nog steeds optimaal gevonden wordt? Wij vertellen je hoe je jouw content kunt verbeteren om je zichtbaarheid te behouden of zelfs te vergroten.

Kleine, onafhankelijke websites weer in beeld

Een belangrijk aspect van deze update is dat Google probeert om kleinere websites, met waardevolle en originele content, hun oude posities weer terug te geven. De Helpful Content update van september 2023 had namelijk een negatieve impact op veel kleinere websites, maar daar komen ze nu op terug. John Mueller, Search Analyst bij Google, benadrukte dit: “Zoals altijd streven we ernaar om bezoekers op Google de meest hoogwaardige sites te laten zien, waaronder ook ‘kleine’ of ‘onafhankelijke’ sites die nuttige en originele content creëren op relevante zoekopdrachten.” Dit betekent niet dat kleine websites meteen beter zullen scoren, maar wel dat het speelveld eerlijker wordt. Of dat in de praktijk echt zo is, moeten we nog zien.

Wat betekent dit voor jouw website?

Als zoekmachine optimalisatie belangrijk is voor het verkeer naar je website, kan de Google Core Update flinke gevolgen hebben. Websites die zich vooral richten op ‘ouderwetse’ SEO-criteria in plaats van waardevolle content, kunnen lager scoren in de zoekresultaten, terwijl websites met unieke, gebruikersgerichte content juist zichtbaarder worden. Daarbij wordt E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness) steeds belangrijker.

Zo beoordeelt Google content niet alleen op relevantie en bruikbaarheid, maar ook op de expertise van de auteur en de autoriteit van de website. Daarom is het belangrijk dat je deze factoren op je website benadrukt, bijvoorbeeld door je vakkennis duidelijk te tonen en een betrouwbare reputatie op te bouwen.

Wat je zelf kunt doen

  • Wacht rustig af bij kleine dalingen, raak vooral niet gelijk in paniek en wacht minstens een week na de uitrol van de update voordat je jouw website gaat analyseren.
  • Ga geen snelle en ondoordachte wijzigingen doorvoeren, zoals hele stukken tekst verwijderen omdat het ‘slecht voor SEO zou zijn.’ Overhaaste aanpassingen kunnen meer kwaad dan goed doen.
  • Focus op lange termijn verbeteringen! Richt je op slimme en zinvolle verbeteringen voor de gebruiker. Herschrijven of beter structureren van je content kan ervoor zorgen dat bezoekers je pagina makkelijker begrijpen.
  • Content verwijderen als laatste optie: het is niet iets wat Google aanraadt maar het weghalen van content zou alleen een optie zijn als het puur voor zoekmachines is geschreven.

In het laatste geval kan het weghalen van content een positieve impact hebben op je site prestaties. Zo merken we met elke nieuwe update weer dat Helpful Content een hele belangrijke is!

Hulp nodig?

Ben je onzeker over wat deze update voor jouw website betekent? Geen zorgen! Onze specialisten staan klaar om je te helpen. Wij weten precies wat jouw website nodig heeft om te blijven scoren, ook na deze update. Neem gerust contact met ons op.

Social search: breid je online vindbaarheid uit

Vorige blog

Channable: bol ads launch - recap

Volgende blog