Blog - 12 september 2019

3 min leestijd

Behaal jouw online doelen met influencer marketing

Geschreven door Onze ervaren Online Marketeer | Marketing Manager

Dinsdag 11 september waren Content Marketeer Eva en Online Marketeer Marthe bij het Influencer Marketing Event in Utrecht. Deze dag stond, zoals de naam al doet vermoeden, in het teken van influencer marketing. De belangrijkste vraag die werd beantwoord was: hoe kan influencer marketing het beste worden ingezet?

De Fabrique in Utrecht was dinsdag het influencer marketing walhalla. In deze authentieke en industriële locatie kwamen diverse geïnteresseerden samen die meer wilden weten over de trends op het gebied van influencer marketing. Onder het genot van een warme kop thee en een heerlijke croissant, werden we welkom geheten door Kirsten Jassies, de dagvoorzitter.

Na haar welkomstwoord gaf Jassies het stokje over aan Bas van Teylingen van Online Cookie Collective. Hij is een ervaren speler in de branche en kon daarom ook veel nuttige informatie met ons delen. Zo vertelde hij meer over de voordelen van influencer marketing. Met een goede strategie kun je een heel eind komen. Zo kan het inzetten van influencer marketing zorgen voor:

  • Het genereren van sales
  • Meer brand awareness
  • Het opbouwen van een relatie tussen jouw merk en volgers
  • Meer verkeer naar jouw socials en website

Toonaangevende sprekers

Naast Bas van Teylingen waren er andere toonaangevende sprekers die hun kennis met ons wilden delen. Zo hebben we onder andere sessies bijgewoond van Marit Brugman (Haegens Media), Adrie Risseeuw (The Insiders) en Jessica van Leeuwen (Sanoma Media). Wat deze sprekers met elkaar gemeen hebben? Ze adviseren om áltijd research te doen naar een goede match. Met influencer marketing is er een grote kans dat een influencer een gekochte fanbase heeft, waardoor het bereik van een post niks meer waard is. Hiervoor zijn verschillende online tools om dit te controleren, zodat je in ieder geval altijd met een authentieke influencer samen kunt werken.

Nadelen van influencer marketing

De spreker die ons het meest aansprak is Mike Blake-Crawford (Social Chain); een spreker die die vertelde over de marketing bubbel. Wat bijzonder was, was dat hij de presentatie begon met een negatief betoog over influencer marketing. Hij noemde de nadelen en redenen om het vooral niet te gebruiken. Als tegenhanger gebruikte hij het argument dat het vaker mis gaat, dan dat er goede marketingstrategieën worden ingezet. Zijn belangrijkste lessen die hij ons leerde: door consistent influencer marketing in te zetten, is het mogelijk om de ROI te bereiken.

Wat is de doelstelling van de campagne?

Wat ons opviel aan de presentaties is dat er vaak werd herhaald dat de doelstellingen bepalend zijn voor het inzetten van influencer marketing. Wil je dus aan de slag gaan met deze vorm van marketing? Denk dan goed na over de doelstelling van de campagne. Wil je bijvoorbeeld awareness voor je merk, wil je meer verkopen via jouw website of wil je meer  content creëren? Het is belangrijk om vooraf een doel te vormen, zodat je op basis hiervan de campagne kan uitrollen. In de praktijk zien we dat 37% kiest voor een awareness doelstelling, 32% kiest voor sales doelstellingen en 31% kiest voor content creatie doelstellingen.

Echter, zorg ook dat de influencer de vrijheid krijgt om zijn of haar ding te doen. Het is natuurlijk het makkelijkst om een uitgebreide briefing te sturen met veel strikte eisen, want dan weet je precies wat er gaat gebeuren. Maar; we moeten niet vergeten dat de influencers de doelgroep het beste kent. Zij kunnen deze doelgroep het beste bereiken en op de meest creatieve manier.

Welke influencer kies ik?

Het vinden van een juiste influencer bij jouw merk is ook iets waar veel aandacht aan geschonken werd tijdens de presentaties. Welke influencer past nou eigenlijk écht bij jouw merk? Als je op zoek gaat, wees dan altijd kritisch! Er is altijd beschikbare data, zowel over de influencer zelf als over de fanbase van de influencer. Zorg er daarnaast voor dat je niet klakkeloos voor een influencer kiest, maar kies voor een influencer die zichzelf ook serieus nemen. Je wilt namelijk niet dat een influencer deze maand met jouw merk samenwerkt en de volgende maand de concurrent laat zien.

Het belang van video

Wil je met jouw campagne nieuwe klanten winnen en een grotere loyaliteit van bestaande klanten te verdienen? Volgens de sprekers moeten merken dan investeren in video van hoge kwaliteit en inhoud. Bedrijven werken meer samen met mediakanalen om videoreeksen van merken te produceren. Deze partnerschappen leveren creatieve inhoud op, waarmee hetzelfde kwaliteitsniveau wordt bereikt dat van niet-merkinhoud wordt verwacht. Een aantal feiten die het belang van video beamen:

  • 11 miljoen unieke bezoekers per maand op YouTube in Nederlands. YouTube is de tweede meest bezochte website ter wereld
  • 36% van de Nederlanders geeft aan bijna nooit meer TV te kijken. De grootste redenen voor het bezoeken van YouTube in Nederlands zijn het bekijken van entertainment en muziek
  • 67% van de Nederlanders geeft aan YouTube een keer of meerdere malen per dag te gebruiken

De belangrijkste lessen

Wij zijn ervan overtuigd dat influencer marketing een mooie manier is om diverse online doelstellingen te bereiken, mits je het natuurlijk op een goede manier aanpakt. Met deze vijf belangrijkste lessen uit het event in het achterhoofd, kun je een heel eind komen:

  • Elke influencer is uniek;
  • Selecteer alle influencers zelf, jij herkent de fitting met je merk;
  • Het succes hangt af van de connectie tussen de influencer en het merk;
  • Mix micro en macro influencers voor bereik én engagement;
  • Maak een duidelijke briefing, maar geef de influencer vrijheid

Gebruikmaken van influencer marketing?

We hopen dat we je middels deze blog hebben geïnspireerd om ook aan de slag te gaan met influencer marketing. Kun je wel wat hulp gebruiken met het inzetten van influencer marketing? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, want wij helpen je graag om jouw merk groter te maken!

Bol.com breidt uit naar Franstalig België

Vorige blog

Jouw bedrijf onder de aandacht met ephemeral content

Volgende blog
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.