Blog - 12 april 2019

Op wie mik jij je online marketingpijlen?

Online marketing is een breed begrip, want wie wil je nu eigenlijk aanspreken met jouw marketingstrategie? Hoog tijd om de verschillende doelgroepen te onderscheiden waarop jij je pijlen kunt richten. Wie wil jij bereiken? Hoe kun je dit het best aanpakken? En vooral, hoe niet? We zochten het voor je uit!

Wanneer we het hebben over doelgroepen, kom je er niet onderuit om met name te kijken naar de leeftijd van jouw publiek of potentiële klanten. Zo kan een verschil in leeftijd nogal wat betekenen voor het taalgebruik, de snelheid waarmee jij je boodschap overbrengt of de keuze die je maakt voor beeldgebruik. Vóór je online marketing als middel inzet is het dus goed je doelgroep zo specifiek mogelijk te omschrijven. Wat is hun leeftijd? Wat is het geslacht? Wat zijn hun interesses? Waar hebben ze juist een hekel aan? (En ja, we weten als geen ander dat dé 60-plusser, tiener of dertiger niet bestaat. Toch scheren wij in deze blog ieder individu binnen de doelgroep over één kam, om een algemeen beeld te schetsen).

Slow down voor de zestigplusser

Kom je tot de conclusie dat jouw doelgroep over het algemeen de zestig is gepasseerd? Die kans is trouwens steeds groter, omdat het aandeel senioren in onze bevolking toeneemt. In twintig jaar tijd is het aantal 60-plussers in Nederland met 50 procent toegenomen, namelijk van 2,1 miljoen naar maar liefst 3,1 miljoen mensen. Belangrijk dus, om eens in de huid van deze zestigplussers te kruipen. Ken je iemand die tot deze doelgroep behoort? Misschien je ouders, of grootouders! Dan weet jij als geen ander dat ze soms best wat hulp nodig hebben bij het gebruik van hun smartphone, af en toe gewaarschuwd moeten worden voor phishing mails en dat ze wellicht wat tijd kunnen gebruiken om een online boodschap te begrijpen.

Wat dit betekent voor de manier waarop jij online marketing voor deze doelgroep inzet? Bijvoorbeeld door niet te veel tekst op een rustige manier en een goed te volgen tempo naar voren te brengen. Vermijd te veel afleiding door beeld of geluid. Richt je op de kern, wat wil je precies vertellen? Wat moet deze doelgroep na afloop hebben onthouden? Probeer tot slot niet te tutoyeren, enige beleefdheid wordt gewaardeerd.

Zilveren golf & social media?

Vergis je niet. Binnen de groep zestigplussers zitten ook nog gewoon werkenden die dagelijks gebruik maken van socials als Facebook en Instagram. Maar liefst 61% van de 80-plussers heeft een Facebookaccount, waarvan 32% dit account dagelijks gebruikt. Ook het gebruik van mobiele devices is hard gegroeid in de afgelopen jaren. Meer dan de helft van hen shopt wel eens online. Laat deze kansen dus zeker niet liggen wanneer jij je online marketingpijlen op deze zilveren golf mikt.

Kids kiezen deze kanalen

Ze hebben dan misschien nog niet de beschikking over een eigen pinpas en de tijd die zij dagelijks online mogen besteden is vaak nog beperkt. De mening van kids heeft zeker grote invloed op het online shopgedrag van hun ouders. Ook laten kinderen zich snel beïnvloeden door wat ze zien in de online wereld. De meest gebruikte socials die kinderen en tieners gebruiken zijn Whatsapp en Facebook, maar het duurt niet lang voor Instagram en Snapchat een inhaalslag maken. Met respectievelijk 66% en 67% van de 15- tot 19-jarigen met een account, groeit de populariteit van deze online middelen. Wat hieraan opvalt? Beide kanalen richten erg op beeld en snelheid. Zijn kinderen of tieners dus jouw doelgroep? Pak uit met beeld, geluid, kleurgebruik en afwisseling. Ze zijn niet snel overprikkeld. Zorg natuurlijk wel dat je bij de kern van je boodschap blijft, want dat is wat er uiteindelijk moet blijven hangen.

YouTube als online speelparadijs

Hadden we het al gehad over YouTube? Zo’n 86% van de kinderen kijkt tegenwoordig liever naar deze online video’s dan naar de ‘ouderwetse’ televisie, zo blijkt uit cijfers van Marketingfacts. Daar speelde influencer Anna Nooshin trouwens scherp op in. Begin deze maand lanceerde zij haar YouTubekanaal ‘Nooshies’, speciaal voor tieners en dan met name meiden. Ook zij weet wat deze doelgroep aanspreekt, ze biedt namelijk een uitgebreide en vrolijke mix aan content. Zelf noemt ze het dan ook een ’speelparadijs met DIY-video’s, zingen, dansen, muziek maken, kleding en make-up tutorials’.

Haal alles uit de kast bij twintigers en dertigers

Het belangrijkste is om vanuit de doelgroep te spreken en dus niet voor de doelgroep. Alle twintigers en dertigers van deze tijd hebben al veel gezien en worden dagelijks doodgegooid met online marketing. Je moet dus van echt goede huize komen wil je deze doelgroep op een goede manier verrassen, maar ook hun aandacht vasthouden. Als een post niet blijft hangen, heeft het namelijk niet gewerkt. Je moet dus goed weten wat je wil bereiken met je post en niet zomaar klakkeloos iets posten, omdat je denkt dat je doelgroep het wel interessant vindt. De truc is dus hoe je opvalt tussen alle andere bedrijven die ook proberen op te vallen tussen de moordende concurrentie. Er worden namelijk wel 27 miljoen stukken per dag gepost. De twintigers en dertigers vinden het leuk als er wordt gerefereerd naar iets wat veel voorkwam in hun jeugd. Probeer dus het nostalgische gevoel aan te zetten door middel van het combineren van iets van vroeger met het product van nu. En uiteindelijk wil je natuurlijk dat er om je post gelachen wordt of dat er mensen volop worden getagd onder jouw post, zodat je meer en meer bereik krijgt.

Pas je content aan op mannen en vrouwen

Maar hoe zit het dan bij mannen en vrouwen? Vinden zij dezelfde soort content leuk of juist niet? Ook dat hebben wij even voor je uitgezocht. Het gezegde ‘vrouwen komen van Venus en mannen van Mars’ wordt niet zomaar gebruikt. Mannen zijn voornamelijk missieshoppers. Ze weten wat ze nodig hebben en gaan regelrecht op hun doel af. Daarbij zijn vrouwen meer gericht op het beleven, vergelijken en ontdekken. Dit wil dus zeggen dat vrouwen gemakkelijker te beïnvloeden zijn. Zij kunnen hun gewenste aankoop nog wel eens geheel laten veranderen door iets wat ze ‘onderweg’ tegenkomen. Gebruik dus emotie in de content voor vrouwen en laat ze vooral zien wat het product met hun kan doen. Mannen willen gewoon zo snel mogelijk het product of de kleren wat zij nodig hebben afrekenen en ontvangen. Desondanks moet je de mannen niet onderschatten. Zij kopen uiteindelijk meer online dan de vrouwen. Ook voor de grote aankopen zullen zij de webshops gebruiken. Dit is niet alleen voor hun persoonlijke aankopen, maar ook voor aankopen binnen het gezin. Er wordt namelijk in het onderzoek ‘Marketing to Men’ getoond dat mannen een cruciale rol spelen bij aankoopbeslissingen. Just keep that in mind en spreek ze aan met de functionele elementen van de producten.

Het gebruik van sluikmarketing

Een soort marketing die eigenlijk bij alle voorgaande doelgroepen zijn vruchten afwerpt? Sluikmarketing! Het woord zegt het al, dit is marketing die op een sluwe manier onder de aandacht van het publiek wordt gebracht. Want, zeg eens eerlijk. Kon jij de paaseitjes voorbijlopen toen je ze al enkele keren voorbij zag komen in een online advertentie? Vaak zie je een product onbewust en blijft het in je hoofd zitten. Precies de kracht van sluikmarketing, want hierbij is het de kunst om de aandacht niet direct op het product zelf te leggen, maar het tussen ‘de bedrijven door’ te tonen. Zo gebruiken influencers toevallig dat ene merk zonnebrandcrème op die vakantiefoto op Instagram en eten topsporters net dat ene merk kwark. Ook Anna Nooshin gebruikt waarschijnlijk precies de haarborstel op haar nieuwe Youtubekanaal die de kijkertjes de week erna allemaal willen hebben. Om de sluwe randjes eraf te halen, moeten vloggers en influencers sinds een tijdje trouwens wel melden dat het gaat om een commerciële samenwerking, zo besloot het Commissariaat van de Media in een Europese richtlijn voor reclame in online posts.

Nog een aantal belangrijke tips die je niet moet vergeten:

  • Doe je niet voor als een bedrijf, maar als een persoon. Zo kom je dichterbij de doelgroep.
  • Zorg voor vaste regelmaat, maar maak het te niet te spammy.
  • Gebruik een contentkalender en richt je daarin op het kanaal en de doelgroep.
  • Alles draait uiteindelijk om strategie dus wijzig dit wanneer je niet het gewenste effect behaalt
  • Let op bij het gebruik van sluikmarketing. Gebruik bijvoorbeeld #promopost of gebruik de functie van Instagram waarbij je kan aangeven dat het om gesponsorde content gaat. De regelgeving omtrent sluikmarketing is nog niet helemaal vastgesteld.

Conclusie? Wanneer je een bepaalde doelgroep voor ogen hebt om jouw online boodschap over te brengen, dan is het een goed idee om eerst eens in de huid te kruipen van deze potentiële klanten of abonnees. Hoe pakken ze online marketingtools op? In wat voor tempo is de boodschap voor hen begrijpelijk? En wat spreekt ze aan of juist helemaal niet? Pas hier je taalgebruik, vormgeving van advertenties en online acties op aan. Daarbij is het dus ook van groot belang om te kijken waar je doelgroep zich bevindt. Mannen en vrouwen uit dezelfde doelgroep kunnen zich namelijk ook nog op verschillende kanalen bevinden. Niet helemaal zeker hoe jij jouw potentiële klanten aan je kunt binden? Schakel dan altijd een online marketingspecialist in!

cta-employee-particles
call-to-action
Justin staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

Bezoekers overtuigen? Leer van Cialdini

Vorige blog

Hoe kleur van invloed kan zijn op je merk

Volgende blog