Blog

Jouw bedrijf onder de aandacht met ephemeral content

Geschreven door

Lynn Eelderink

Stagiair Online Marketing

Gepubliceerd

11 oktober 2019

Ontwikkeling

Misschien heb je er al weleens van gehoord: ephemeral content. Tegenwoordig is het hot en happening. Voor bedrijven en organisaties wordt het steeds belangrijker om ephemeral content mee te nemen in de strategie. Maar wat houdt het precies in en hoe kan jouw bedrijf dit inzetten?

Wat is ephemeral content?

Ephemeral betekent vluchtig en kort. Ephemeral content is dus content met een korte levensduur. Het is de basis van het bekende sociale platform Snapchat en het is razend populair. In het tweede kwartaal van 2019 had Snapchat 203 miljoen dagelijkse actieve gebruikers, in hetzelfde kwartaal in 2018 was dit 188 miljoen. Het aantal gebruikers van de app blijft maar groeien. Gemiddeld opent een actieve gebruiker de app 25 keer per dag en 60% van de gebruikers maakt dagelijks nieuwe content. Met zulke cijfers is het dus ook niet gek dat andere populaire platforms in hebben gehaakt op het gebruik van ephemeral content; Facebook, Instagram en WhatsApp hebben nu ook hun eigen stories.

Waarom werkt het?

Allemaal leuk en aardig, maar waarom zou je investeren in content dat al na 24 uur verdwijnt? Simpel gezegd: omdat het werkt. Doordat de content na één dag al verdwijnt zit er een bepaalde druk en exclusiviteit achter. Deze druk zorgt ervoor dat de app constant wordt gecheckt zodat de consumenten zeker weten dat zij niets missen. Eigenlijk is ephemeral content een psychologisch trucje. Waarschijnlijk heb je ooit wel eens gehoord van FOMO, Fear Of Missing Out. Dit houdt in dat mensen van nature bang zijn om iets te missen. Als anderen iets hebben, dan wil jij het ook. Zo zitten we in elkaar. Ephemeral content speelt hier slim op in.

Een consument heeft niet altijd de tijd of zin om hele stukken tekst te lezen. Hier biedt ephemeral content de perfecte oplossing voor. Doordat de content kort en krachtig is, krijgt de consument telkens kleine hapjes content die de boodschap goed overbrengen. Zie het als een tussendoortje tijdens een drukke dag.

De voordelen van Ephemeral content op een rijtje:

  • Uit de MediaScience Ad Attention and Engagement Study van april 2016 blijkt dat de ads op Snapchat twee keer zoveel aandacht van de gebruiker krijgt als video advertenties op andere platforms. Dit komt doordat alle ads op Snapchat verticale full screen video’s zijn waarvan 75% wordt afgespeeld met geluid.
  • Ephemeral content kan meer website traffic genereren. Zo kan je de link van je website toevoegen aan je story. Zo hoeft de gebruiker alleen omhoog te swipen wanneer zij meer willen weten over jouw bedrijf.
  • Met iedere uiting creëer je een nieuwe mogelijkheid tot binding en contact met de consument. Zij kunnen direct reageren op je story of livestream waardoor je direct met de consument kan communiceren.
  • Doordat de content als het ware een eendagsvlieg is, hoef je niet bang te zijn dat je opdringerig overkomt wanneer je content deelt. Alles verdwijnt in een korte tijd en daarnaast hebben consumenten zelf de keuze of zij een boodschap willen bekijken of niet.

Hoe pak je het aan?

Om ervoor te zorgen dat jouw korte content de aandacht trekt is het belangrijk om te weten hoe je het maken en delen van ephemeral content aanpakt. Allereerst moet jij weten op welk platform jouw doelgroep zich bevindt en waarom zij hier zijn. Begrijpen waarom gebruikers op een platform zitten is belangrijk om een bericht over te brengen dat echte waarde brengt. Wanneer dit duidelijk is moet je nadenken over welk gebruik van ephemeral content het best bij jouw bedrijf en doelgroep past. Passen video´s of juist afbeeldingen beter bij jouw bedrijf? Voor producten zijn afbeeldingen vaak logischer en video’s doen het vaak beter voor services. Maar dat betekent niet dat je jezelf op één van de twee moet vastpinnen. Doe vooral wat goed voelt.

De mogelijkheden van ephemeral content

Met ephemeral content kan je verschillende kanten op. Zoals de naam stories al doet vermoeden, is het ideaal voor storytelling. Door het delen van meerdere korte updates achter elkaar vertel je een verhaal. Wil je de consument meer betrekken in je stories? Dat kan door bijvoorbeeld een winactie. Laat gebruikers jouw mentionen in hun story en vervolgens kan jij de leukste en grappigste inzendingen weer delen met jouw volgers.

In de stories kun je interactief zijn door bijvoorbeeld een Q&A of een livestream. Maar je kunt ook korte how-to’s, behind the scenes of een sneak peek laten zien. Geef de kijkers iets wat ze nergens anders zien, zo vergroot je de exclusiviteit. Ook kun je middels een story een unieke aanbieding delen. Dankzij het tijdelijke karakter van de story, wordt ook de exclusiviteit van de aanbieding groter en vergroot je dus ook de kans dat er gebruik wordt gemaakt van de actie.

Adverteren met ephemeral content

Het is tegenwoordig mogelijk om te adverteren met ephemeral content. Zo kan je bijvoorbeeld via Instagram stories en de verhalen op Snapchat je advertenties verspreiden. De advertenties worden automatisch tussen de gewone stories afgespeeld, waardoor gebruikers onverwachts je advertentie te zien krijgen. Verras dus de gebruikers met leuke en interessante content. Wanneer je kiest om een advertentievideo voor een van de platformen te maken, moet je er wel op letten dat je video de juiste afmetingen en specificaties heeft.

Meer weten over ephemeral content?

Wil je ephemeral content gebruiken voor jouw bedrijf en heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact op met onze specialisten. Zij helpen je graag verder bij het creëren van vluchtige content!

Meer weten?

Behaal jouw online doelen met influencer marketing

Vorige blog

Social media campagnes met emoticons

Volgende blog
Close Hoor het van Eva

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.