Blog - 22 november 2021

4 min leestijd

3 onderscheidende acties tijdens de feestdagen

Geschreven doorEmely Onze Duits Content Marketeer

Q4 is volop in gang, dus de ene feestdag na de andere komt en er wordt met kortingen gesmeten. De ene korting na de andere vliegt je om de oren. Voor de consument de perfecte tijd om leuke aanbiedingen te scoren en dat ook nog eens voor weinig geld. Wil je je als webshop graag meer onderscheiden van de rest, dan zijn er ook andere mogelijkheden om met de feestdagen acties op te zetten. Die korting geven zoveel webshops al, maar hoe kun jij ervoor zorgen dat jouw actie onderscheidend is? Om je een idee te geven wat voor acties er zoal worden gedaan, stellen we hier 5 bedrijven voor die het heel anders aanpakken.

Green Friday

Waar het bij Black Friday compleet draait om de hoge kortingen en het creëren van zoveel mogelijk conversies, gaat het bij de tegenhanger Green Friday veel meer om de bewustwording. In plaats van steeds meer producten in de wereld te brengen, willen de Green Friday acties juist bereiken om aan het milieu te denken en producten te recyclen. Dus wil jij echt onderscheidend zijn en een nieuwe doelgroep aantrekken, is het goed om tijdens Black Friday, maar ook tijdens andere feestdagen, meer op duurzaamheid dan op korting te gaan zitten. Twee bedrijven die hiermee dit jaar iets doen zijn bijvoorbeeld meubelgigant IKEA en outdoorshop Bever.

IKEA – Bring Back Friday

Waar veel bedrijven hun producten met grote kortingen verkopen, pakt IKEA dit helemaal anders aan. Voor hen is duurzaamheid erg belangrijk. Daarom hebben ze een ander soort actie opgezet, namelijk Bring Back Friday. In plaats van kortingen te krijgen bij de aankoop van nieuwe producten, krijg je een tegoedbon voor het inleveren van je oude IKEA meubels. Voor de IKEA Family Members is dit al helemaal interessant, want zij krijgen zelfs tot 50 % meer geld op hun tegoedbon terug. De ingezamelde meubels worden in de Circular Hub voor een klein prijsje verder verkocht, zodat de meubels niet worden verspild. Lees hier meer over de Bring Back Friday van IKEA.

Bever – For Future Fridays

Ook het bedrijf Bever gaat liever voor duurzaamheid dan voor kortingen. Zij zijn van mening dat meer consumeren betekent dat er meer moet worden geproduceerd, waar onze aarde nu net niet op zit te wachten. Daarom geven zij er de voorkeur aan om Black Friday te gebruiken voor een Green Friday actie. Je kunt in een aantal filialen van hun winkels op Black Friday langskomen, om je kleding gratis te laten repareren of je wandelschoenen een gratis onderhoudsbeurt te geven. Lees hier meer over hun For Future Fridays actie.

Sinterklaasgedichten

Sinterklaas is alweer een weekje in ons land. Veel mensen hebben waarschijnlijk inmiddels lootjes getrokken en zijn al volop aan het nadenken over een leuk gedicht voor hun getrokken lootje. Of het nu een kort of een lang gedicht wordt, creativiteit is altijd gevraagd. Als webshop kun je deze gedichtengekte natuurlijk ook gebruiken om klanten aan te trekken. Coolblue heeft hiervoor bijvoorbeeld een actie opgezet, die we je hieronder zullen voorstellen.

Coolblue – Pay per Note. Gedichtserkenning

Is er een product dat je heel graag wilt hebben, kun je bij Coolblue betalen met gedichtserkenning. Dat houdt in dat je een leuk, creatief gedicht bij het product schrijft en deze indient. Alle gedichten zullen worden gecontroleerd en de 100 beste gedichten worden uitgekozen. Dit zijn de winnaars die hun gekozen product gratis krijgen thuisgestuurd. De uitleg en spelregels vind je terug op hun site, uiteraard toepasselijk in dichtvorm!

Het leuke aan zo’n soort actie is dat je het gratis product niet zomaar krijgt, maar er iets voor moet doen. Daardoor zullen de winnaars extra blij met hun “aankoop” zijn. Een bijkomend voordeel voor de webshop kan zijn dat de verliezers hun product nog altijd graag willen hebben en het dan alsnog gaan kopen.

DIY-handleidingen

Het kan in deze overvloed aan kortingen ook heel verfrissend zijn om eens een keer meer inspiratie te krijgen in plaats van alleen maar kortingen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door leuke DIY-handleidingen op je website en Social Media kanalen plaatsen. Verleid je bezoekers om zich voor de nieuwsbrief in te schrijven, zodat je meer leads kunt genereren. Bijvoorbeeld met de tip, dat ze in de nieuwsbrief nog veel meer leuke inspiraties vinden of een kortingscode voor hun lievelings-DIY-pakket kunnen krijgen. Met de handleiding inspireer je bezoekers voor leuke ideetjes, maar geef je ze wat meer tijd om de benodigde producten op hun gemak te bestellen. Verwerk de producten die je nodig hebt en zet een linkje op de pagina naar de producten uit jouw shop, die hiervoor kunnen worden gebruikt. Winkels die zulke handleidingen voor bijvoorbeeld Kerst aanbieden zijn Karwei en Dille & Kamille.

Karwei – DIY-kerst

Karwei heeft een wooninspiratie pagina met allemaal leuke ideetjes om je eigen kerstdecoratie te maken. Wanneer je de handleidingen aanklikt, komt er eerst een stap-voor-stap-handleiding. Daarop volgt een lijstje met alle benodigde producten. Hierin zijn linkjes naar productpagina’s verwerkt, zodat de bezoekers de benodigdheden snel kunnen bestellen, zonder eerst de hele site te moeten afzoeken.

Dille & Kamille – Kerst met Dille

Ook Dille & Kamille heeft handige kersttips voor je op een rijtje gezet. Laat je inspireren voor leuke cadeau-ideeën, DIY-versieringen en vind tips voor een duurzame kerstboom. Voor sommige handleidingen kun je producten hergebruiken, voor andere kun je producten in hun shop kopen. Ze delen de DIY-handleidingen ook op hun Social Media kanalen.

Zelf aan de slag!

Ben jij ook geïnspireerd geraakt om tijdens de feestdagen een onderscheidende actie op te zetten. Word dan zelf creatief door bijvoorbeeld te kijken naar jullie idealen. Staan jullie voor duurzaamheid, dan kunnen jullie vast een leuke actie op touw zetten, waarbij de duurzaamheid centraal staat. Maak bijvoorbeeld van de Green Friday een Green Christmas actie. Kun je met jullie producten leuke DIY-items maken, bedenk dat leuke handleidingen en verwerk je producten hierin. Ook een adventskalender met verschillende soorten acties kun je gebruiken om unieke aanbiedingen op touw te zetten. Dit hoeft echt niet altijd in kortingen te zitten, maar kunnen ook leuke inspiratieteksten of DIY-handleidingen zijn. Een actie waarbij het schrijven van een gedicht een rol speelt, is bovendien altijd leuk in de sinterklaastijd. Koppel het aan leuke prijzen of laat de deelnemers hun eigen prijs kiezen. Wees creatief en verras je publiek!

cta-employee-particles
Sander staat voor je klaar!
Meer weten?

Guide: video's op jouw website plaatsen

Vorige blog

Nieuwe Add-Yours functie van Instagram: dit moet je weten

Volgende blog