Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Maar liefst 8,7 miljoen Nederlanders maken gebruik van YouTube. Het social media netwerk heeft in ons land het afgelopen jaar 9% meer gebruikers gekregen, waaruit je kan opmaken dat videocontent erg in opkomst is. Slim dus om hier als bedrijf in te spelen! Wij vertellen je in deze blog daarom meer over de mogelijkheden van adverteren op YouTube.
Bij het adverteren in Youtube wordt ingezet op Trueview for Action. Een bezoeker heeft niet eerst je website bezocht maar krijgt een advertentie te zien op een plek die jij kiest binnen YouTube. De targeting zit hem hier namelijk in de zoekwoorden die men gebruikt in Google, deze relevante zoekers kun je vervolgens weer targeten wanneer ze een video bekijken op YouTube. Mensen die op bepaalde zoekwoorden hebben gezocht vallen binnen de doelgroep. Hierdoor kan er worden getarget op een grote groep, maar wordt de relevantie niet uit het oog verloren.
De leads en conversies worden gegenereerd door CTA’s en koptekst overlays aan de videoadvertentie toe te voegen. Op die manier wordt de advertentie getoond, wanneer mensen een video bekijken op YouTube. Deze optie is uitermate geschikt voor de Think-fase wanneer er door de doelgroep al interesse is getoond.
Door de vele opties op social, is het een geschikt kanaal voor elke fase van de customer journey. We werken bij Traffic Today vanuit het see, think, do en care principe. Voor social betekent dit expliciet:
See = Bewustzijn en interesse creëren aan de hand van lookalike audience en targeting op interesses; Think = Zichtbaar blijven door remarketing, waarvoor de Facebook Pixel en TrueView for Action zeer geschikt zijn; Do = Advertenties met directe link naar de website en leadgeneratie via Facebook Care = Klantrelatie en binding door het organische gedeelte van de pagina
Er zijn 4 verschillende soorten Trueview Advertenties:
Wanneer iemand een YouTube video bekijkt krijgt hij of zij een advertentie te zien. Deze kunnen ze normaal gesproken overslaan nadat ze 5 seconden hebben gekeken. Het mooie aan deze manier van adverteren is dat ze bij een lange advertentie pas betalen na 30 seconden en is de ad korter, dan moeten ze hem helemaal afkijken. Gezien het feit dat veel mensen advertenties overslaan, krijg je zo veel gratis impressies. Houd er wel rekening mee dat je ook betaalt wanneer de bezoeker interactie laat zien met jouw video.
Een kijker kan op verschillende manieren de interactie opzoeken via jouw YouTube advertentie:
Deze vorm van adverteren binnen YouTube biedt de adverteerder de mogelijkheid om op verschillende plaatsen een advertentie terug te laten komen. Er wordt alleen betaald per klik op de video zelf. In de afbeelding hieronder staan verschillende mogelijkheden van de discovery ads:
De advertenties die getoond worden aan de gebruiker zijn altijd gebaseerd op eerdere zoekopdrachten en gebruikte zoektermen. Deze mate van relevantie maakt het adverteren binnen YouTube erg aantrekkelijk, want je krijgt zichtbaarheid en impressies zonder dat de bezoeker op je advertentie heeft geklikt.
Deze vorm van ads binnen YouTube zijn niet in te stellen via Google Ads, maar zijn binnen de gesponsorde campagnes wel beschikbaar. Deze advertenties zijn een overlay over de door de gebruiker gekozen YouTube video en kan worden weggeklikt. Het is mogelijk om deze advertenties te ondersteunen met de standaard display advertenties binnen YouTube aan de rechterzijde.
Het is natuurlijk ook ‘gewoon’ mogelijk om in te zetten op de standaard display advertising binnen YouTube. Sterker nog, dit is een goede ondersteuning voor de overlay ads die hiervoor besproken zijn. De afbeelding hierboven illustreert waar de advertenties zichtbaar zijn. De display advertenties zijn beschikbaar in verschillende formaten (PNG, JPEG, HTML5 & GIF) en kunnen door de bezoeker niet worden weggeklikt. Het voordeel van display ads binnen YouTube is dat ze niet in het kader van de video te zien zijn en daarom dus ook geen negatieve invloed hebben op de kijkervaring van de bezoeker.
Nu je weet wat de mogelijkheden zijn van YouTube advertising, is het belangrijk om na te denken over de videocontent. Wat wil je bereiken met de advertentie? Wil je meer naamsbekendheid voor jouw bedrijf? Wil je een bepaalde actie uitlichten? Of wil je de verkoop stimuleren? Het bepalen van het doel behoort tot één van de belangrijkste stappen bij het maken van een advertentie. Houd dit doel altijd in je achterhoofd bij het maken van een video of geef dit door aan de partner die jouw advertentie maakt. Hierna is het tijd om de boodschap te bepalen. Je boodschap moet naadloos aansluiten op het vastgestelde doel.
Met jouw advertentie wil je een kijker aansporen om een bepaalde actie te verrichten. Denk dus goed na over de Call To Action (CTA) binnen de video. Vaak kun je dit vormgeven door een opvallende knop of link te implementeren in de video waar de gebruiker op kan klikken.
Wij adviseren je de CTA zo vroeg mogelijk in je advertentie te plaatsen. Zo zien gebruikers hem voordat de advertentie voorbij is.
Het is ook mogelijk om gebruik te maken van ‘cards’ en ‘endscreens’. Dit zijn klikbare elementen waardoor je jouw bezoeker naar je website of YouTube kanaal kunt sturen. Een card is het ‘i’ symbool in de rechterbovenhoek van de advertentie. Je kunt zelf bepalen bij welke seconden dit tevoorschijn komt. Met een card kun je linken naar een product of een dienst die benoemd wordt in de advertentie. Bovendien is het ook mogelijk om te linken naar een andere video.
Een ander element waar je gebruik van kunt maken is het toevoegen van een ‘endscreen’. Deze verschijnt aan het einde van de video. Met een ‘endscreen’ kun je een kijker leiden naar jouw YouTube kanaal of naar andere social media kanalen.
Bij de zogenoemde Skippable TrueView in-stream advertenties heb je vijf seconden om de aandacht te trekken. Hierna kan de gebruiker de advertentie overslaan. Dit type advertentie verschijnt tijdens of na een YouTube video. Belangrijk dus om goed na te denken over de eerste vijf seconden van een video. Hoe houd je de kijker vast? Kruip in de huid van de doelgroep en bedenk jezelf goed van te voren hoe je de kijker op een visuele manier kunt prikkelen. Natuurlijk moet de kijker de rest van de video ook geboeid blijven. Daarom raden we je aan om de duur van de video niet te lang te maken. Wij adviseren je om een video te maken van 20 tot 40 seconden.
Met een video advertentie krijg je veel data aangeboden over de prestaties van je advertentie. Zo kun je de campagne waar nodig optimaliseren en kun je bepaalde dingen testen. Ga naar jouw Google Ads account en maak een nieuwe campagne aan. Selecteer het doel van de campagne en selecteer hierna het campagnetype ‘video’.
Hierna verschijnt er een overzicht waar je het campagnesubtype kunt bepalen. Heb je een keuze gemaakt? Next!
Tijd om jouw doelgroep te targeten. Je kan een doelgroep selecteren op basis van demografische gegevens, interesses, zoekwoorden, onderwerp, plaatsing en remarketing. Denk goed na wie je precies wilt bereiken met jouw advertentie, zodat de juiste doelgroep jouw video advertentie ziet.
Afhankelijk van de advertentie keuze en de doelgroepselectie verschilt het met welke kosten je rekening moet houden. Google geeft je op basis hiervan een inschatting van het aantal clicks of views. Betalen doe je per klik of view aan de hand van een daglimiet en ingesteld budget per CPC. Vergeet ook niet om een einddatum in te vullen.
Tijd om zelf aan de slag te gaan met YouTube Advertising. Heb je nog vragen of kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken of het instellen van een advertentie voor YouTube? Neem gerust contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag verder.
Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.