Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Auf geht’s nach Deutschland. Klinkt als een goed idee om de Duitse markt te willen veroveren. Het is vlakbij, er lijken op het eerste oog maar weinig cultuurverschillen te zijn en er is een groot bereik met meer dan 80 miljoen inwoners. Klinkt als de ideale markt. Echter is succesvol zakendoen in Duitsland helemaal niet zo makkelijk als het misschien lijkt. Er zijn wel degelijk belangrijke, culturele, verschillen waar je op moet letten, wanneer je de Duitse markt op gaat. Zodat je de Duitse consumenten kunt overtuigen om hun producten op jouw website te bestellen, geven we je hier een kijkje in de Duitse marketingkeuken.
De Duitse markt is een stuk groter dan de Nederlandse. Dat biedt veel potentie, bijvoorbeeld als je wil adverteren in Duitsland. Maar wil je de Duitse markt veroveren is het beter om klein te beginnen en een marktanalyse uit te voeren. Want de grootte van het land zorgt ook voor verschillen binnen de bondslanden. Iemand uit München spreek je op een andere manier aan dan iemand uit Hamburg. Begin dus klein met een aantal bondslanden en stem je campagnes hierop af. Bovendien kun je hierdoor eerst eens aan de Duitse markt proeven en testen wat voor jouw branche wel en niet werkt. Op basis van deze resultaten kun je een langere termijn opzet maken voor jouw Marketing Duitsland.
Waar het ene product in Nederland razend populair is, kan dat in Duitsland heel ander zijn. Misschien wordt dat product juist wel heel weinig verkocht. Probeer hier achter te komen en hierop in te spelen. Het is namelijk zonde van de moeite, als je veel reclame maakt voor producten waar de Duitse markt helemaal niet op zit te wachten.
Daarnaast moet je in je Social Media campagnes op de Duitse markt rekening houden met het feit dat de platformen die in Nederland veel worden gebruikt, niet meteen ook populair zijn in Duitsland. Zoek daarom uit op welke platformen jouw doelgroep zich veel ophoudt, denk aan Facebook, Instagram, Xing, Twitter en Pinterest, maar ook aan nieuwere platformen zoals TikTok, en anticipeer hierop.
Een groot deel van de online marketing Duitsland draait om het winnen van vertrouwen. Waar Nederlanders risico’s al graag uit de weg gaan, is deze risicovermijding in Duitsland nog een stuk sterker aanwezig. Online bestellen blijft nu eenmaal altijd een risico. Daarom is het veiliger om bij bekende websites te blijven. Een buitenlandse aanbieder hoort hier niet direct bij. Dus wil je toch succesvol op de Duitse markt zijn, is het belangrijk om het vertrouwen te winnen en te laten zien dat jouw site betrouwbaar is. Dit doe je bijvoorbeeld door jouw keurmerken en certificaten duidelijker op de website naar voren te laten komen. Laat bewijzen zien dat jouw producten en manier van werken betrouwbaar zijn. Dit doe je ook door een uitstekende klantenservice aan te bieden, die de Duitse taal zowel mondeling als schriftelijk beheerst. Reageer bijvoorbeeld snel op vragen en laat zien dat je je best doet. Dit draagt allemaal bij aan de verovering van de Duitse markt.
Een ander punt dat erg belangrijk is om het vertrouwen te winnen op de Duitse markt is de taal. Hierin is het Engels een echte no go. Want hoewel steeds meer Duitsers ook goed Engels spreken, blijven ze de voorkeur geven aan hun eigen taal. Dus neem de moeite om je website naar het Duits te vertalen. Dit kun je beter niet even snel met een vertaalmachine doen. Je overtuigt de Duitse markt namelijk sneller wanneer je een foutloze Duitse website hebt. Bovendien zul je waarschijnlijk bepaalde inhoud moeten aanpassen, zodat het inhoudelijk op de Duitse cultuur aansluit. Dit zit hem bijvoorbeeld in de keurmerken en certificaten, maar let ook op dat je het over Duitsland hebt en niet over Nederland. Dus geef jij nu in jouw content bijvoorbeeld informatie over een bepaalde plant die in Nederland groeit, zul je moeten uitzoeken of dit in Duitsland ook het geval is en hier op de specifieke informatie voor Duitsland ingaan. Hetzelfde geldt voor regelgevingen, feestdagen, en andere regionale verschillen.
Duitsers houden van duidelijke afspraken. Dus zorg ervoor dat als jij iets beloofd, je dit ook nakomt. Beloof je op jouw website bijvoorbeeld dat de producten van hoge kwaliteit zijn, moet je dit ook nakomen. Valt de kwaliteit tegen, zullen ze het sneller terugsturen en bovendien raak je het vertrouwen voor een volgende transactie kwijt. Daarnaast is het op de Duitse markt belangrijk om aan de Duitse “Pünktlichkeit” te voldoen. Beloof jij dat het product binnen 2-3 werkdagen wordt bezorgd, moet je er ook voor zorgen dat het product daadwerkelijk binnen die tijd wordt geleverd en niet pas een aantal dagen erna. Lukt het echt niet, wees hier dan in ieder geval eerlijk over en geef een duidelijke reden aan. Probeer het goed te maken, om het vertrouwen op de Duitse markt niet te verliezen.
Waar het in Nederland geen probleem is om mensen te tutoyeren, zijn onze Oosterburen hier iets gevoeliger voor. Dat betekent niet dat je nooit kan tutoyeren in de Duitse markt, maar je moet bedenken welke doelgroep je aanspreekt en wat hierbij beter past. Er is hierin weliswaar een trendverandering te zien, maar hoe ouder je doelgroep is, hoe sterker de voorkeur is om door onbekenden met u te worden aangesproken. Houd hier dus rekening mee als je de Duitse markt op gaat met je website. Kijk bijvoorbeeld ook wat concurrenten op hun websites aanhouden. De juiste aanspreekvorm is bovendien erg belangrijk, om serieus te worden genomen en vertrouwen te winnen.
Als je succesvol op de Duitse markt wilt worden, kun je niet om een goede privacyregeling heen. Want hoewel Nederlanders ook veel waarde aan hun privacy hechten, is dit voor Duitsers nog veel belangrijker. Sinds 2018 is een nieuwe privacywet in werking gegaan. In Duitsland is dit onder de term DSGVO (Datenschutz-Grundverordnung) bekend geworden. Hoewel veel dingen met de Nederlandse AVG overeenstemmen, is dit niet op alle gebieden het geval. Zorg er daarom voor dat je een jurist in de arm neemt, die je kan helpen om bijvoorbeeld je Datenschutz & Impressum pagina goed op orde te krijgen.
Tot slot heb je op een webshop verschillende betaalmogelijkheden. In Nederland wordt bijvoorbeeld iDEAL het meeste gebruikt. Het is belangrijk om te weten dat deze betaalmogelijk niet werkt voor de Duitse markt. iDEAL is namelijk een Nederlandse dienst. Daarom is het belangrijk om betaalmogelijkheden toe te voegen die in Duitsland populair zijn. PayPal wordt bijvoorbeeld graag gebruikt, maar ook Sofort Banking, Giropay, automatische afschrijving en de mogelijkheid om met Creditcard te betalen zijn handig om te regelen. Voordat je bijvoorbeeld begint met adverteren in Duitsland op een platform zoals Kaufland, is het zaak om dit op orde te maken. Anders kan de customer journey niet goed doorlopen worden en kan het maar zo zijn dat je voor niks geld in de advertenties gestopt hebt.
Viel Erfolg!
Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.