123 Machineverhuur

Reserveringen stijgen door lokale SEO campagnes

Bekijk de case
case-top-particles
123 Machineverhuur
123 Machineverhuur
123 Machineverhuur
123 Machineverhuur

Met 12 vestigingen  is 123 Machineverhuur goed vertegenwoordigd in Nederland. Daarmee heeft het bedrijf landelijke dekking en staat het ter beschikking aan alle Nederlanders die gereedschappen en ander gerei willen huren. Maar wat doe je als organisatoren van festivals, aannemers en doe-het-zelvers je nog niet zo goed weten te vinden als je voor ogen hebt? Dat is exact de probleemstelling die Rémon van de Laar en Graard Ketelaars van 123 Machineverhuur formuleerde toen hij halverwege 2019 het gesprek aanging met Steven Lubbers.

 

Aangezien de lancering van de nieuwe website kort na het eerste onderhoud stond gepland, vervulde we aanvankelijk een consulterende rol. Nadat Steven UX-aanbevelingen had aanbevolen, werd de laatste hand gelegd aan het nieuwe domein, zodat enkele maanden daarna voortvarend van start gegaan kon worden met een gedegen SEO campagne.

Contentmarketing als eerste stap

Alle machines, gereedschappen en hulpmiddelen die 123 Machineverhuur aanbiedt, zijn ondergebracht in zo’n 20 categorieën. Elke categorie heeft op zijn beurt weer een subcategorie, waardoor er behoorlijk wat pagina’s te vullen waren met content. Aan het begin van de samenwerking waren de bestemmingspagina’s nog nagenoeg leeg, waardoor onze content marketeers een goede slag moesten slaan. Voordat zij te werk gingen, besloten we eerst een aantal subcategorieën (zoals weinig gezochte keywords als ‘trilplaten diesel’ en ‘trilplaten benzine’) samen te voegen tot één focuspagina.

Daarna brachten we samen met Rémon van de Laar en Graard Ketelaars de andere prioriteiten in kaart en analyseerde welke producten uit het aanbod zich bij de snelle klimmers van de SERP konden voegen. Gewichtige machines waar 123 Machineverhuur veel omzet uit kon halen, bezetten erg lage posities waren bij het startpunt (januari 2020). Verreikers, graafmachines, hoogwerkers en lichtmasten, kenden bij aanvang rankings tussen positie 30 en 97, maar stegen binnen het jaar naar top-10 posities door converterende content.

Structured data

Nadat de basis was gelegd, gaven we verder gestalte aan de campagne door de verschillende vestigingen van 123 Machineverhuur beter op de kaart te zetten. De lokale vestigingen van het bedrijf kenden namelijk nog maar weinig vertoningen als potentiële klanten lokale zoekopdrachten deden bij Google en daar moest verandering in komen.

In Google Mijn Bedrijf hebben we de bedrijfsinformatie aangevuld en geoptimaliseerd. In het eerste kwartaal nadat dit in gebruik werd genomen, resulteerde dit in een groei van 60,54% in het aantal gebruikers ten opzichte van de 3 maanden ervoor. Op de vestigingen pagina’s, zoals 123 Machineverhuur Zwolle en 123 Machineverhuur Breda, hebben we local business structured data en content toegevoegd. Het aantal sessies op deze pagina’s steeg daardoor met 32,24% ten opzichte van het jaar ervoor.

De groei in cijfers

Snel organisch resultaat

3 maand

59

top 3 posities
6 maand

70

top 3 posities
9 maand

103

top 3 posities
1 jaar

145

top 3 posities

Groei in reserveringen

Het resultaat van de campagne werd pas echt goed zichtbaar, toen er in oktober 2020 een explosieve groei waarneembaar was in het aantal reserveringen en ingevulde contactformulieren. De YOY-groei begon in die maand namelijk aanzienlijke vormen aan te nemen. In bepaalde weken was er een percentuele groei van 35 procent en er zaten weken tussen waar er 350% meer reserveringen binnenkwamen ten opzichte van dezelfde week in 2019.

Niet alleen het aantal reserveringen steeg enorm, ook andere verwachtingen werden ruimschoots overtroffen. Aan het begin van 2020 formuleerden we samen met de klant  groeidoelstellingen wat betreft het aantal top-3 posities voor het jaar erop. De intentie was om in 2021 een maandelijkse YOY-groei te bewerkstelligen van 30%.

Door de succesvolle campagne werd er geen groei van 30 procent gerealiseerd, maar werden er in de eerste 3 maanden groeipercentages behaald van 198%.

CRO

Om samen de volgende stap te kunnen zetten, besloten  we om een deel van het marketingbudget te verdelen over andere delen van de website. We besloten daarom om meer focus te leggen op CRO. Verouderde productfoto’s werden sterk verbeterd, de productpagina indeling werd geoptimaliseerd met behulp van de F-methode en we voerde A/B-tests uit op de buttonkleur om te bekijken wat dat tot gevolg had.

Daarnaast was het reserveringsformulier een groot punt van aandacht. Om klanten het idee te geven dat ze zich dichter bij het eind van het reserveringsproces bevonden, werd besloten om het Goal Gradient Effect toe te passen. Aan de bovenzijde van het invulformulier werden balkjes toegevoegd, om klanten in te laten zien hoeveel stappen nog gezet moesten worden om het proces af te ronden. Daarnaast werd er een automatische start- en einddatum toegevoegd, zodat de consument minder handmatig werk hoefde te verrichten.

cta-employee-particles
call-to-action
Sarah staat voor je klaar!
Heb je een vraag?
123 Machineverhuur

Wij maken het mogelijk

Schattige Babykleertjes x Twinkle

Vorige case
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.