Blog - 02 januari 2023

3 min leestijd

Zo bepaal je een ijzersterke propositie

Geschreven doorNienke Onze ervaren Content Marketeer

Een succesvol bedrijf begrijpt de behoeftes van de klant en weet hierop in te spelen. Appeltje eitje, toch? Niet helemaal. Een goede marketingstrategie begint allemaal met een helder geformuleerde propositie, die het bedrijf goed weet te communiceren. Wat maakt jouw bedrijf nu uniek en waarom zou de klant voor jouw product of dienst kiezen? In deze blog vertellen we je alles over een goede propositie en hoe je deze kunt definiëren.

Wat is een propositie nu precies?

De propositie gaat uit van de unieke kenmerken van het product en verwijst naar de waarde die je als bedrijf de (potentiële) klant belooft te leveren. Welk product of welke dienst biedt jouw bedrijf om het probleem van de klant op te lossen? De propositie vertelt wat de unieke verkooppunten, beter bekend als de USP’s, van je product of dienst zijn. Hierdoor weet de klant waarom hij of zij voor jouw bedrijf moet kiezen. De propositie wordt uitgedrukt in één krachtige zin, waarin de unieke kenmerken van je product of dienst staan beschreven.

Niet te verwarren met een positionering

Propositie en positionering worden vaak door elkaar gehaald. Helemaal niet gek, aangezien de termen vaak gepaard gaan en ook nog eens op elkaar lijken. Bij een propositie wordt enkel gekeken naar eigen unieke eigenschappen van je product of dienst, die inspelen op een behoefte van de klant. Bij de positionering gaat dit nog een stapje verder en wordt er gekeken welke positie een organisatie of merk wil innemen in het brein van de doelgroep. Op basis van de propositie wordt het onderscheidende vermogen ten opzichte van de concurrentie bepaald. Om het verschil tussen de propositie goed kenbaar te maken, kan worden gekeken naar een SWOT-analyse.

SWOT-analyse

Binnen het SWOT-model wordt gekeken naar de sterktes en zwaktes van een product en naar de kansen en bedreigingen binnen de markt. Bij de proposities wordt er maar naar één onderdeel uit dit model gekeken: sterktes (linksboven). Waarom is jouw product of dienst een aanwinst voor de klant en hoe speel je in op de behoefte van de klant? De belangrijkste sterktes worden opgenomen in de propositie en vormen samen één inspirerende zin. De positionering is een veel uitgebreider proces, waarbij wordt gekeken naar alle andere factoren binnen het model. Waar liggen kansen binnen de markt en welke concurrenten vormen een ware bedreiging? Kijk dus alleen naar wat jouw product of dienst uniek maakt.

Wat is de waarde van een goede propositie?

Een helder geformuleerde propositie vormt de basis voor de gehele marketingcommunicatie van het bedrijf. Door de propositie via diverse communicatiekanalen te verspreiden, weet de klant welk product je aanbiedt en op welke behoeften je inspeelt. De klant zal zich hierdoor gehoord voelen en bij je communicatie-uiting blijven hangen. En daar begint het allemaal mee: opvallen en het trekken van aandacht. Op deze aandacht kun je vervolgens verder bouwen en diverse marketingdoelstellingen bereiken.

Hoe definieer je een ijzersterke propositie?

Om de propositie van jouw bedrijf te bepalen, is het belangrijk om echt tot de kern te komen. Probeer je daarbij te verplaatsen in de klant en houd daarbij één centrale vraag in je achterhoofd: Wat is er voor mij bij? Als je deze vraag kort maar krachtig kunt beantwoorden, weet je de aandacht van de klant te trekken. Om tot de kern te komen van de propositie is het belangrijk om de volgende vragen zo krachtig en bondig mogelijk te beantwoorden:

  • Tot welke doelgroep wil jij je richten?
  • In welke behoefte wil de doelgroep worden voorzien?
  • Wat zijn de belangrijkste USP’s van je product of dienst?

Een ijzersterke propositie bevat zo weinig mogelijk containerbegrippen: woorden zoals innovatief en klantgericht. Potentiële klanten prikken hier snel doorheen, waardoor je zijn of haar aandacht niet weet vast te houden. Probeer echt even de tijd te nemen om deze vragen te beantwoorden en klanten te inspireren.

Voorbeelden van prikkelende proposities

Nu duidelijk is dat een propositie inspeelt op de behoefte van de klant en de klant inspireert, geven we je een paar voorbeelden van een heldere propositie.

  • Spotify: muziek voor iedereen;
  • Ikea: betaalbare oplossingen voor een beter leven;
  • AirBnb: boek unieke huizen en beleef een stad als een local;
  • Nike: om elke atleet ter wereld inspiratie en innovatie te bieden;
  • Zilveren Kruis: zonder zorgen thuis

Hulp nodig?

Wil je graag een goede propositie neerzetten en deze via jullie communicatie-uitingen gecommuniceerd zien? Bij Traffic Today denken we graag met je mee! Neem vrijblijvend contact op met onze gedreven werknemers en we komen graag bij je langs voor advies op maat.

Ghostwriter: griezelig goed geschreven

Vorige blog

De 10 marketingtrends van 2023

Volgende blog