Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Je herkent het misschien wel: je wil je gehele doelgroep optimaal bereiken, maar wie is je gehele doelgroep? Door middel van doelgroep segmentatie zorg je ervoor dat je de verschillende groepen optimaal bereikt. Daarnaast zorg je ervoor dat je de impact van je boodschap zo hoog mogelijk houdt. Wij leggen je uit hoe je met doelgroep segmentatie binnen je klantenbestand de communicatie naar je klanten verbetert én je het contact persoonlijker maakt.
Voordat we je meer vertellen over het toepassen van doelgroep segmentatie, is het goed om te weten wat het betekent. Segmenteren is het opdelen van een markt in specifieke delen (ook wel deelsegmenten genoemd). Je kunt er voor kiezen om te segmenteren op punten als leeftijd, opleiding, geslacht of beroep. Door te segmenteren, stem je de boodschap op maat af per deelsegment. Je creëert hierdoor meer impact, omdat je specifieker op de klant inspeelt. Je kunt segmenteren door gebruik te maken van het doelgroep segmentatie model: het SDP-model.
Doelgroep segmentatie wordt af en toe verward met markt segmentatie. Het verschil is dat je je bij doelgroep segmentatie richt op de manier waarop je met je doelgroep communiceert. Bij markt segmentatie richt je je vooral op de verkoop van producten en/of diensten aan de geschikte doelgroep.
Verschillende doelgroepen reageren anders op jouw gestuurde boodschap. Het is daarom belangrijk om de boodschap zo effectief mogelijk te bezorgen. Doelgroep segmentatie is daarom nuttig. Door deelsegmenten te gebruiken, wordt het mogelijk om de boodschap nog relevanter en aantrekkelijker te maken. Uit onderzoek van e-mailmarketingbedrijf MailChimp is gebleken dat de open ratio gemiddeld 14% hoger ligt als er gebruik wordt gemaakt van doelgroep segmentatie.
Je kunt doelgroepen segmenteren aan de hand van de volgende segmentatiecriteria:
De doelgroep kan gesegmenteerd worden op basis van verschillende soorten demografische criteria:
Je kunt de doelgroep segmenteren op basis van geografische criteria:
Het is ook mogelijk om de doelgroep te segmenteren op basis van sociaal-economische criteria:
Je doelgroep kan gesegmenteerd worden op basis van psychografische criteria:
Als laatste kan de doelgroep worden gesegmenteerd op basis van gedragscriteria:
Voordat je begint met het bedenken van je product of dienst, is het mogelijk om een aantal persona’s te ontwikkelen. Persona’s zijn denkbeeldige mensen waarvan jij denkt dat ze geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt. Je maakt bij een persona onderscheid in leeftijd, geslacht, levensfase en andere belangrijke punten die relevant zijn voor jouw product of dienst. Het doel van een persona is om een deelsegment samen te vatten in een ‘persoon’. Je maakt het met een persona makkelijker om rekening te houden met de verschillende doelgroepen.
De segmentatiecriteria moet voldoen aan verschillende punten. Zo moeten de segmentaties homogeen zijn: binnen elk segment vertoont elke klant hetzelfde gedrag. De verschillende segmenten moeten wel duidelijk van elkaar verschillen. Daarnaast moeten de segmenten meetbaar zijn. De omvang en winstgevendheid moeten meetbaar zijn.
Een andere criteria is omvang. Het segment moet namelijk wel groot genoeg zijn om campagnes op te zetten. Kies daarom voor 3 segmenten met 500 deelnemers in plaats van voor 500 segmenten met 3 deelnemers. Tot slot moeten de segmenten bereikbaar en haalbaar zijn: de vastgestelde segmenten moeten effectief en efficiënt worden bereikt én de segmenten moeten haalbaar zijn.
Bij doelgroep segmentatie wordt het SDP-model gebruikt. Het model bestaat uit drie onderdelen: segmenteren, doelmarktbepaling en positioneren. Dankzij het model is het mogelijk om de segmenten uit de markt in kaart te brengen. Het model draagt daarnaast bij aan het bepalen van de positionering, die wordt gebruikt om de doelgroep te benaderen. Het doel van het doelgroep segmentatie model is om de juiste strategie te vinden om de gekozen doelgroep te benaderen, nadat de markt is opgedeeld in deelsegmenten.
Het eerste onderdeel van het doelgroep segmentatie model is segmenteren. Bij segmenteren ga je jouw klantenbestand opsplitsen in kleinere groepen met dezelfde behoeften en kenmerken. Speciaal voor deze doelgroepen stel je een marketingstrategie op die past bij de subdoelgroepen. Als je een bedrijf hebt in de schoenenindustrie, kun je ervoor kiezen om te segmenteren in geslacht, maar ook in leeftijd. Het klinkt heel logisch, maar op deze manier zijn de boodschap die je verstuurt veel aantrekkelijker voor de verschillende deelsegmenten.
Als je de markt hebt opgedeeld in verschillende segmenten, moet je kijken welke segmenten wel en niet interessant zijn. Bereikbaarheid en omvang zijn hierbij van groot belang. Om te bepalen welke strategie het meest effectief is om de klanten te bereiken, is het mogelijk om verschillende marketinginstrumenten te combineren. Er zijn drie nuttige strategieën:
Het laatste punt van het doelgroep segmentatie model is positionering. Bij je positionering draait het om identiteit en imago. Bijvoorbeeld: je verkoopt producten die duurzaam zijn, niet worden getest op dieren en bijdragen aan een beter milieu. Deze kenmerken laat je dan altijd terugkomen door bijvoorbeeld afbeeldingen en teksten in campagnes en reclames te gebruiken die bijdragen aan deze identiteit en het imago.
Wil je doelgroep segmentatie gaan gebruiken voor bedrijf, maar vind je het lastig om dit zelf uit te zoeken? Neem contact met ons op, we kijken graag hoe we je kunnen helpen!