Blog - 27 januari 2023

De 10 marketingtrends van 2023

Geschreven doorEline Onze ervaren E-mail & Content Marketeer

2023 is nog maar net begonnen: een goede reden om te kijken naar de marketing trends van 2023. Van nieuwe tools tot socialmediaplatformen en interessante andere trends: in deze blog vertellen we je er meer over.

1. Korte video’s

Korte video’s (ook wel short video’s genoemd) duren ongeveer 21 tot 34 seconden. Op bijna elk socialmediaplatform kom je dit type video’s tegen: TikTok, YouTube, Facebook en ook Instagram maken gebruik van de korte video’s. Maar wat maakt deze short video’s populair bij het publiek?

Dit type content is ontzettend populair en dit komt door de kortere spanningsboog van mensen. Uit onderzoek van Microsoft is gebleken dat we gemiddeld een spanningsboog hebben van 8 seconden. In het jaar 2000 was dit een spanningsboog van 12 seconden. Een flinke afname dus. Daarnaast zijn video’s veel effectiever dan geschreven content.

Korte video’s zijn een marketingvorm waarbij goed ingespeeld wordt op de steeds korter wordende spanningsboog. Als we ervan uitgaan dat deze spanningsboog nog korter gaat worden, of kort blijft, zal het inzetten van shorts ook voor de marketing trends van 2023 ontzettend effectief zijn.

TikTok

Als er één app uitspringt waar korte video’s centraal staan, is het TikTok wel. Ook Instagram en YouTube zijn niet achter gebleven met de Reels en Shorts. Zelfs op Facebook krijgen kortere video’s een steeds centralere plek. Naast dat TikTok voorop loopt met de korte video’s, richt het platform zich ook steeds meer op de bruikbaarheid van bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan de targetingopties voor advertenties, waardoor 2023 voor het platform nóg belangrijker gaat worden voor merken.

2. User generated content

User generated content is content die door de gebruiker wordt gecreëerd. Denk aan productbeoordelingen, Instagramposts of een video. Deze marketingvorm ontstaat dus dankzij je klanten. Deze marketingtrend is in 2022 al ontzettend populair geworden en zal bij de marketing trends van 2023 alleen nog maar meer ingezet worden. Vooral ‘Millennials’ en ‘Gen Z’ zijn erg gevoelig voor deze marketingtrend.

3. E-mailmarketing

Het is jarenlang een populair marketingmiddel: e-mailmarketing. Deze marketingvorm kun je namelijk steeds makkelijker en beter implementeren met andere marketingtrends. Je kunt bijvoorbeeld korte video’s en user generated goed verwerken e-mail. Daarnaast kun je e-mails goed personaliseren en koppelen aan je campagnes die je gaat draaien in 2023.

4. Content creators nemen de leiding

Socialmediakanalen zoals Instagram en Facebook voelen de grote concurrentie van het platform TikTok, dat in 2022 ontzettend populair werd. Toch is er rondom TikTok ook veel commotie, omdat de zorgen over de privacy toenemen. Creators nemen op het gebied van social media echt de leiding, in tegenstelling tot de merken.

Deze creators maken namelijk content die aanslaat bij hun volgers en weten precies wat wel en niet werkt voor hun doelgroep. Je gaat dus nóg vaker zien dat bedrijven samen werken met influencers of content creators, of deze zelf gaan inzetten. Het hoeven niet eens de grootste influencers te zijn, maar het zijn vaak kleinere invloedrijke personen die een merk uniek maken. Hierdoor is het een duurzaam marketingmiddel.

5. AI

De ontwikkelingen van AI heeft op de valreep van 2022 nog een flinke stap gemaakt met de introductie van ChatGPT. Ook steeds meer andere tools en toepassingen zorgen met AI voor nieuwe inzichten en tijdsbesparingen. Denk aan de tools voor contentcreatie die zich steeds verder ontwikkelen, maar ook op het gebied van data.

6. GA4

2023 gaat daarnaast het jaar zijn waarin we over gaan naar Google Analytics 4. Google Analytics 4 kenmerkt zich door meer focus te leggen op gebeurtenissen en user signals in plaats van sessies, zoals in Universal Analytics. Dankzij de vele mogelijkheden die GA4 biedt wordt het mogelijk om verschillende soorten rapportages te bouwen.

7. Duurzaamheid

Effecten van de economie op het milieu worden steeds belangrijker. Het is daarom niet gek dat de impact van bedrijven op mens en milieu ook steeds belangrijker begint te worden. De verantwoording naar de klant, maar ook het meedenken over de ecologische voetafdruk van je product of dienst krijgt in 2023 nog meer prioriteit.

Steeds meer bedrijven kiezen er daarom nu al voor om hun (productie)keten te verduurzamen en deze duurzaamheid door te voeren in hun bedrijfsvoering. Transparantie en eerlijkheid zijn daarbij noodzakelijk. Door zowel intern als extern te delen welke stappen je zet, laat je zien dat je bewust bent van je verandering. Maar geef ook aan wat er nog moet gebeuren: in 2023 gaat het om daden, niet om ambities.

8. First party data

Met de toekomst zonder cookies in het vooruitzicht, komen er steeds meer oplossingen om klanten toch te herkennen en om relevanter te targetten. De trend die we hierbij bijvoorbeeld gaan zien, is het inloggen. Door klanten via een app of een eigen omgeving te laten inloggen, kun je gebruikers makkelijker volgen. Klantgedrag kun je hierdoor beter voorspellen én beïnvloeden.

Fist-party gegevens bevatten alle informatie die direct vanuit de consument wordt verzameld door middel van enquêtes, klantinzichten en analysetools. Bedrijven verzamelen gegevens van derden door het online gebruikersgedrag te volgen via de cookies.

Het verzamelen van first-party gegevens zal in 2023 erg toenemen. Ondanks dat het een grotere uitdaging is om gegevens te verzamelen van eersten dan van derden, kan het wel veel betere inzichten geven. Bijvoorbeeld over de behoeften en voorkeuren van je klanten. Daarnaast zorgen je first-party gegevens ervoor dat je eigenaar bent. Dit kan je helpen beschermen tegen privacykwesties en ook andere risico’.s

9. Interactieve marketing

Bij interactieve marketing worden elementen zoals games, een quiz of een peiling meegenomen in de online content. Dit zorgt voor extra aandacht en neemt de bezoekers nog beter mee in de klantreis. Deze marketingstrategie die in 2023 nog populairder gaat worden, kun je op veel verschillende manieren implementeren in je eigen strategie. Je kunt op social media een quiz maken, maar ook een game ontwikkelen die aansluit bij de lancering van een nieuw product. Door content te creëren met hoge kwaliteit in combinatie met relevantie je publiek vergroot je de interactie.

Wil je graag weten welke vorm van interactieve marketing voor jouw bedrijf het beste werkt? Test het dan uit! Door verschillende campagnes in te zetten en A/B testen te gebruiken, kom je al snel achter het effect van je campagne.

10. Omnichannelmarketing: Offline x Online

Bij omnichannelmarketing zorg je dat je een geïntegreerde klantervaring creëert over alle kanalen en touchpoints heen. Dit zorgt er namelijk voor dat je een sterkere band met je doelgroep opbouwt. Je kunt daarnaast ook meer verkopen omdat je aankopen stimuleert via verschillende kanalen: van Instagram tot in de winkel. Online en offline in elkaar verweven is belangrijk als je met je concurrent mee wil gaan.

Er zijn verschillende punten waar je rekening mee kunt houden als je omnichannelmarketing gaat inzetten. Zo is het belangrijk om, wanneer mogelijk, de communicatie te personaliseren. Daarnaast wil je aan de hand van gegevens en met analyses de klanten op het juiste moment van de juiste boodschap voorzien. Ook is consistentie een belangrijke factor.

Focus op klantervaring (CX)

Uit onderzoek is gebleken dat 17% van de consumenten geen zaken meer zou doen met bedrijf A als bedrijf B een betere klantervaring aanbiedt. Veel bedrijven concurreren al op meerdere factoren: levering, bezorgkosten, prijzen en de kwaliteit. Uiteindelijk draait het maar om één ding: klantervaring.

Als je wil blijven concurreren, is omnichannelmarketing onmisbaar. Door dit te combineren met een hoogwaardige klantervaring, kun je goede relaties opbouwen met de klanten én kun je meer verkopen genereren. Hoe je dit doet? Of je nu gepersonaliseerde aanbieden laat zien, promoties doet via de SMS of een andere marketingcampagne: door goede, gepersonaliseerde ervaringen te creëren, blijven klanten terugkomen.

Aan de slag met de marketingtrends van 2023

Hoe dit jaar er écht uit gaat zien, dat moeten we nog zien. Toch is het altijd slim om jezelf goed voor te bereiden op wat komen gaat. Wil je dus met één van bovenstaande marketingtrends voor 2023 aan de slag gaan? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je bij het maken van een passende strategie waar je op kunt bouwen.

Zo bepaal je een ijzersterke propositie

Vorige blog

Talenten werven met recruitment marketing

Volgende blog