Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Je hebt een idee, verhaal of je bent van plan om een boek uit te brengen. Maar wat als je de kennis en tijd niet in huis hebt om dit zelf te doen? Roep dan de hulp in van een ghostwriter. Deze schrijver zet jouw gedachten om in woorden, waardoor je jouw idee kunt uitbrengen. Wat is een ghostwriter en hoe werkt het? Dat vertellen we je in deze blog!
Een ghostwriter (ook wel spookschrijver of schaduwauteur genoemd) is een professional die teksten schrijft, terwijl iemand anders er de credits voor krijgt. Zo schrijft een ghostwriter bijvoorbeeld een boek, maar zijn of haar naam komt niet op het boek te staan. De naam die er wel komt te staan, is de naam van de opdrachtgever. Ook voor speeches, blogs of columns kan een ghostwriter worden ingeschakeld.
Bij een ghostwriter is het gebruikelijk dat de opdrachtgever betaalt voor het werk. Zodra dit af is, draagt de spookschrijver de auteursrechten over. Zoals de naam al zegt, zijn ghostwriters er aan gewend om onzichtbaar te blijven. Niemand hoeft namelijk te weten dat de ‘auteur’ hulp heeft gehad van een professional. Soms wordt de naam van de schaduwauteur wel vermeld als redacteur, of wordt hij of zij genoemd in het dankwoord. Dit is echter niet verplicht.
Het grootste verschil tussen een ghostwriter en een tekstschrijver is dat ghostwriting meer impliciet gebeurt. Makkelijk gezegd: als er een biografie wordt geschreven van een bekende Nederlander, met daarop de naam van de auteur, is er sprake van een ingehuurde tekstschrijver. Staat de naam van de schrijver er niet op, of alleen in het dankwoord met kleine lettertjes? Dan gaat het om een ghostwriter.
Er kunnen verschillende redenen zijn om een ghostwriter in te huren. Een aantal redenen kunnen zijn:
Naast dat we de voordelen van een ghostwriter benoemen, lichten we ook enkele nadelen uit:
Zonder dat je het doorhebt, worden er boeken, maar ook LinkedIn-posts geschreven door ghostwriters. Niet zo gek eigenlijk, want iedereen heeft eigen talenten. Mensen die een boek laten schrijven, zijn bijvoorbeeld:
Een ghostwriter vinden hoeft niet moeilijk te zijn. Je kunt bijvoorbeeld een (tekst)schrijver of journalist benaderen, een oproep plaatsen op social media of op speciale platforms voor tekstschrijvers. Maar je kunt ook rondvragen bij andere ‘schrijvers’ die jou al voor gingen. Welke schaduwauteur hebben zij ingezet? Misschien willen ze je wel meer informatie geven.
Als je een ghostwriter hebt gevonden, is het belangrijk dat hij of zij wel affiniteit heeft met het onderwerp. Wees daar kritisch in bij het selecteren van de ghostwriter. Vraag bijvoorbeeld naar eerder werk. Welke ervaring heeft de schaduwschrijver al? Daarnaast is het van groot belang dat je een goede klik hebt met de schaduwschrijver. Vooral als je een compleet boek gaat schrijven, breng je waarschijnlijk veel tijd met elkaar door.
Als je een contract gaat tekenen met een ghostwriter, is het belangrijk om te letten op twee specifieke punten: de auteursrechten en de levertermijn. Daar vertellen we je iets meer over.
Als jij en je ghostwriter een contract tekenen, geeft de spookschrijver de auteursrechten van zijn of haar werk uit handen. Dit is een belangrijk punt van de samenwerking. Het boek of de tekst is van jou. Het is wel belangrijk om dit goed vast te leggen, dit komt omdat de Auteurswet het recht op naamsvermelding beschrijft. Dit betekent dat de naam van de schrijver verplicht genoemd moet worden. In de overeenkomst met de ghostwriter zorg je dat het Auteursrecht komt te vervallen.
Voordat je een contract tekent, is het belangrijk om duidelijke afspraken te maken over de levertermijn. Deze termijn is afhankelijk van jouw stuk of boek dat je laat schrijven. Wanneer het product af is, is ook afhankelijk van je eigen inzet. Als je snel feedback geeft en voldoende beschikbaar bent, zal het product ook eerder klaar zijn. Het is en blijft namelijk een samenwerking tussen twee personen.
Een ghostwriter kan belangrijk zijn voor zowel het MKB als voor grote bedrijven. Hun kennis en kwaliteiten om goede teksten te schrijven, kunnen van groot belang zijn voor een succesvolle contentstrategie– of campagne. In een grote markt wil je graag dat jouw producten of diensten opvallen. Heb je zelf niet de kennis in huis om dit goed te doen? Dan kan een ghostwriter een goede oplossing zijn.
Ghostwriters die gespecialiseerd zijn in marketing of zelfs specifiek in SEO-teksten zijn de perfecte mensen om in te zetten voor je website of andere tekstuele uitingen. Ze weten namelijk precies hoe ze deze strategie goed kunnen inzetten om goede content te creëren.