Blog - 02 januari 2023

Ghostwriter: griezelig goed geschreven

Geschreven doorEline Onze ervaren E-mail & Content Marketeer

Je hebt een idee, verhaal of je bent van plan om een boek uit te brengen. Maar wat als je de kennis en tijd niet in huis hebt om dit zelf te doen? Roep dan de hulp in van een ghostwriter. Deze schrijver zet jouw gedachten om in woorden, waardoor je jouw idee kunt uitbrengen. Wat is een ghostwriter en hoe werkt het? Dat vertellen we je in deze blog!

Wat is een ghostwriter?

Een ghostwriter (ook wel spookschrijver of schaduwauteur genoemd) is een professional die teksten schrijft, terwijl iemand anders er de credits voor krijgt. Zo schrijft een ghostwriter bijvoorbeeld een boek, maar zijn of haar naam komt niet op het boek te staan. De naam die er wel komt te staan, is de naam van de opdrachtgever. Ook voor speeches, blogs of columns kan een ghostwriter worden ingeschakeld.

Bij een ghostwriter is het gebruikelijk dat de opdrachtgever betaalt voor het werk. Zodra dit af is, draagt de spookschrijver de auteursrechten over. Zoals de naam al zegt, zijn ghostwriters er aan gewend om onzichtbaar te blijven. Niemand hoeft namelijk te weten dat de ‘auteur’ hulp heeft gehad van een professional. Soms wordt de naam van de schaduwauteur wel vermeld als redacteur, of wordt hij of zij genoemd in het dankwoord. Dit is echter niet verplicht.

Een ghostwriter of een tekstschrijver: wat is het verschil?

Het grootste verschil tussen een ghostwriter en een tekstschrijver is dat ghostwriting meer impliciet gebeurt. Makkelijk gezegd: als er een biografie wordt geschreven van een bekende Nederlander, met daarop de naam van de auteur, is er sprake van een ingehuurde tekstschrijver. Staat de naam van de schrijver er niet op, of alleen in het dankwoord met kleine lettertjes? Dan gaat het om een ghostwriter.

Wat zijn de voordelen van een ghostwriter?

Er kunnen verschillende redenen zijn om een ghostwriter in te huren. Een aantal redenen kunnen zijn:

  • Het bespaart veel tijd. Vooral als je eigen uren kostbaar zijn, is een spookschrijver snel terugverdiend.
  • Het stuk wat je wil laten schrijven, komt er echt. Door een duidelijke afspraak te maken of deadline te stellen met de schaduwschrijver, wordt je boek op de geplande datum opgeleverd.
  • Je krijgt een inhoudelijk boek. Een goede ghostwriter weet precies hoe hij structuur en vorm moet aanbrengen. Ook kan hij of zij extra onderzoek voor je doen, waardoor je boek nog meer inhoud krijgt.
  • Je bent verzekerd van een professionele schrijfstijl. Een ghostwriter weet namelijk precies hoe hij of zij iets moet formuleren. Dit levert een professioneel en prettig leesbaar resultaat op.

De nadelen van een ghostwriter

Naast dat we de voordelen van een ghostwriter benoemen, lichten we ook enkele nadelen uit:

  • Het kost veel geld. Je betaalt vaak op basis van het aantal woorden of op basis van uren. De meeste ghostwriters zijn transparant in de kosten, zodat je niet voor een verrassing komt te staan tijdens het schrijfproces. Vraag vooraf dus altijd naar de kosten.
  • De tekst klinkt niet zoals jij het zou schrijven. Ondanks dat schaduwschrijvers gespecialiseerd zijn in het schrijven van teksten, blijft het lastig om deze teksten overeen te laten komen met jouw eigen ideeën en tone of voice.

Wie maken er gebruik van ghostwriters?

Zonder dat je het doorhebt, worden er boeken, maar ook LinkedIn-posts geschreven door ghostwriters. Niet zo gek eigenlijk, want iedereen heeft eigen talenten. Mensen die een boek laten schrijven, zijn bijvoorbeeld:

  1. Bekende mensen: topsporters, politici, zangers of andere bekende Nederlanders. Ze zijn goed in hun eigen vakgebied, daarom wordt vaak een schaduwauteur ingezet.
  2. Mensen met een persoonlijk verhaal. Als iemand iets heftigs heeft meegemaakt, is het voor deze persoon lastig om het goed op papier te krijgen. Omdat een ghostwriter verder van de situatie af staat, kan hij of zij dit wel.
  3. Ondernemers. Zij hebben een visie en verhaal en weten wat de meerwaarde kan zijn van een boek voor hun onderneming. Ze hebben zelf niet de tijd of kwaliteiten om een boek of LinkedIn posts te schrijven.
  4. Dyslecten. Er zijn veel mensen met dyslexie, die het moeilijk vinden om hun gedachten goed op papier te krijgen. Een professionele tekstschrijver kan hierdoor een goede aanvulling zijn, om het verhaal wel goed op papier te krijgen.

Hoe vind je een ghostwriter en waar moet je op letten?

Een ghostwriter vinden hoeft niet moeilijk te zijn. Je kunt bijvoorbeeld een (tekst)schrijver of journalist benaderen, een oproep plaatsen op social media of op speciale platforms voor tekstschrijvers. Maar je kunt ook rondvragen bij andere ‘schrijvers’ die jou al voor gingen. Welke schaduwauteur hebben zij ingezet? Misschien willen ze je wel meer informatie geven.

Als je een ghostwriter hebt gevonden, is het belangrijk dat hij of zij wel affiniteit heeft met het onderwerp. Wees daar kritisch in bij het selecteren van de ghostwriter. Vraag bijvoorbeeld naar eerder werk. Welke ervaring heeft de schaduwschrijver al? Daarnaast is het van groot belang dat je een goede klik hebt met de schaduwschrijver. Vooral als je een compleet boek gaat schrijven, breng je waarschijnlijk veel tijd met elkaar door.

Welke overeenkomst teken je met een ghostwriter?

Als je een contract gaat tekenen met een ghostwriter, is het belangrijk om te letten op twee specifieke punten: de auteursrechten en de levertermijn. Daar vertellen we je iets meer over.

Auteursrechten en naamsvermelding

Als jij en je ghostwriter een contract tekenen, geeft de spookschrijver de auteursrechten van zijn of haar werk uit handen. Dit is een belangrijk punt van de samenwerking. Het boek of de tekst is van jou. Het is wel belangrijk om dit goed vast te leggen, dit komt omdat de Auteurswet het recht op naamsvermelding beschrijft. Dit betekent dat de naam van de schrijver verplicht genoemd moet worden. In de overeenkomst met de ghostwriter zorg je dat het Auteursrecht komt te vervallen.

Levertermijn

Voordat je een contract tekent, is het belangrijk om duidelijke afspraken te maken over de levertermijn. Deze termijn is afhankelijk van jouw stuk of boek dat je laat schrijven. Wanneer het product af is, is ook afhankelijk van je eigen inzet. Als je snel feedback geeft en voldoende beschikbaar bent, zal het product ook eerder klaar zijn. Het is en blijft namelijk een samenwerking tussen twee personen.

Hoe kan een ghostwriter bijdragen aan je contentstrategie?

Een ghostwriter kan belangrijk zijn voor zowel het MKB als voor grote bedrijven. Hun kennis en kwaliteiten om goede teksten te schrijven, kunnen van groot belang zijn voor een succesvolle contentstrategie– of campagne. In een grote markt wil je graag dat jouw producten of diensten opvallen. Heb je zelf niet de kennis in huis om dit goed te doen? Dan kan een ghostwriter een goede oplossing zijn.

SEO-vriendelijke teksten

Ghostwriters die gespecialiseerd zijn in marketing of zelfs specifiek in SEO-teksten zijn de perfecte mensen om in te zetten voor je website of andere tekstuele uitingen. Ze weten namelijk precies hoe ze deze strategie goed kunnen inzetten om goede content te creëren.

Wat is topical authority?

Vorige blog

Zo bepaal je een ijzersterke propositie

Volgende blog