Blog - 08 april 2022

2 min leestijd

Wat is SEMrush en hoe werkt het?

Geschreven doorEline Onze ervaren E-mail & Content Marketeer

SEMrush is een van de grootste en langst bestaande SEO-tools. SEMrush heeft meer dan vier miljoen gebruikers, waaronder grote organisaties zoals Booking.com en eBay. Deze SEO-tool geeft je een uitgebreid overzicht van de zoekmachine prestaties en de mogelijke optimalisaties voor je webshop. SEMrush is een handige tool als je de vindbaarheid en de kwaliteit van een website wil optimaliseren. Het is mogelijk om onderzoek te doen naar backlinks, zoekwoorden, content en andere marketing mogelijkheden. In deze blog vertellen we je alles over SEMrush en hoe de tool werkt.

Wat kun je doen met SEMrush?

Met SEMrush kun je de zoekposities (van zoekwoorden) inzien. Daarnaast is het ook mogelijk om in te zien wie je organische concurrenten zijn. Ook kun je met SEMrush de URL van de concurrent opgeven, om te zien waar ze goed op scoren in organische of betaalde Google resultaten (of bij andere zoekmachines).

SEMrush is niet een programma waar je eerst data voor moet downloaden. Je maakt namelijk gebruik van de tool door in te loggen op de website. SEMrush geeft je na het inloggen een overzichtelijk dashboard. Vanuit daar kies je wat je wil doen: je kunt dan bijvoorbeeld een zoekwoord of domein invoeren in de zoekbalk, dan krijg je een overzicht van handige data. Als je de URL van een website invoert, wordt er direct informatie gegeven over verschillende kenmerken van de website.

Overzicht van de mogelijkheden

We zetten voor je op een rijtje wat je onder andere met SEMrush kan doen:

  • Inzicht krijgen in de organische zoekwoorden;
  • Inzicht krijgen per zoekvolume, concurrentie, advertenties, etc.;
  • Google Ads concurrentieonderzoeken;
  • Website foutenanalyses;
  • Het uitvoeren van uitgebreide website analyses;
  • Bij de concurrent bepalen wat de organische resultaten zijn;
  • Je kunt domeinautoriteit bepalen en backlinks analyseren;
  • Meer inzicht krijgen in het plaatsen van producten, inclusief die van de concurrenten;

Misschien is het je al opgevallen: SEMrush legt onder andere de focus op een concurrentieonderzoek. Dit gebeurt onder het mom: ‘Beter goed gejat, dan slecht bedacht.’ De meest gebruikte toolkit van SEMrush is de SEO-tool. Met SEO geef je je website meer zichtbaarheid, autoriteit en een betere positie in de zoekmachine resultaten. Als je SEO goed is, zal het aantal bezoekers – en dus je omzet – stijgen.

Waarvoor gebruik je SEMrush?

Met SEMrush maak je makkelijk een project aan per website. Met zo’n project krijg je de mogelijkheid om van alles bij kunt houden, maar ook rapporten kunt maken en later kunt vergelijken. Daarnaast wordt SEMrush gebruikt om inzichten op te doen voor je concurrentieanalyse. Waar zijn de concurrenten aanwezig waar je beter wilt zijn? En waar is de concurrent wel, maar wil jij daar niet op gevonden worden? Met SEMrush krijg je inzicht op deze vragen. Leg vooral de focus op de kansen die nieuw voor je zijn. Het kan daarbij gaan om nieuwe zoekwoorden, of zoekwoorden waarop je concurrent wordt gevonden, maar jouw bedrijf nog niet.

SEMrush vs Ahrefs

Een andere veelgebruikte tool is Ahrefs. Dit is een bekende toolset om SEO en backlinks mee te analyseren. Maar welke van de twee tools moet je gebruiken?

  • Zoek je een tool suite die ook content optimalisatie, PPC en display-functionaliteiten kan aanbieden? Kies dan voor SEMrush;
  • Gaat je voorkeur uit naar een uitgebreide SEO-tool met veel functionaliteiten en een eenvoudige werking? Dan kun je het beste voor Ahrefs kiezen.

De kosten van SEMrush

Er is een gratis versie van SEMrush beschikbaar. Deze kun je gebruiken als je het voor één website (project) wil gebruiken. Dagelijks mag je dan een zoekwoord- en een domeinnaam-analyse uitvoeren. Je kunt dagelijks ook maar één lijst met de Keyword Magic Tool opvragen. Als je meer mogelijkheden wil, dan is het mogelijk om over te gaan op de Pro versie, dit kost $100 per maand, de Gugu versie ($200 per maand), de Business versie ($400 per maand) of de Enterprise versie (de prijs is dan op aanvraag).

Als je eerst SEMrush graag wil proberen, dan kun je een proefversie van 7 dagen aanvragen. Met deze proefversie krijg je toegang tot alle functionaliteiten. Als het programma bevalt, kun je de overweging maken om de betaalde versie aan te schaffen.

Meer weten over SEMrush?

Wij beschikken bij Traffic Today over een SEMrush abonnement. Met ons SEMrush account kunnen we jou op een strategische wijze ondersteunen. Zo laten we je zien welke posities je hebt behaald en welke optimalisatiepunten je nog kan ontdekken.

Dit moet jij weten over noindex en nofollow

Vorige blog

Simon Sinek: de kracht van de Golden Circle

Volgende blog