Blog - 01 april 2022

Dit moet jij weten over noindex en nofollow

Geschreven doorJordin Onze creatieve Content Marketeer

Wanneer je een eigen website hebt, wil je zo vaak mogelijk gevonden worden. Tenminste, dat is waar het bij SEO grotendeels om draait. Toch zijn er ook redenen te bedenken om juist een keer níet gevonden te worden. Wanneer je dit niet wil, maak je gebruik van zogenoemde noindex of nofollow tags. Wat beide begrippen inhouden en wat het verschil is tussen beide, leggen we in deze blog uit. Lees dus snel verder!

Wat is noindex?

Noindex. Letterlijk vertaalt: niet indexeren. Hiermee geef je aan dat Google een bepaalde pagina niet mag indexeren. Dit zorgt ervoor dat de pagina niet zichtbaar wordt in de SERP (de zoekresultatenpagina van Google). Maar waarom zou je een bepaalde pagina niet willen laten indexeren door Google? Omdat niet iedere pagina waardevol is. Denk bijvoorbeeld aan een bevestigingspagina na het doen van een aankoop. Of de bedankpagina voor het invullen van een contactformulier. Het heeft geen zin om aan deze pagina’s waarde mee te geven.

Daarnaast bieden noindex tags ook uitkomst voor betaalde en onbetaalde campagnes. Denk bijvoorbeeld aan een specifieke landingspagina van een Google Ads campagne. Of een landingspagina die je alleen gebruikt voor jouw e-mailcampagne. Wanneer je aan deze pagina’s een noindex tag hangt, zal de pagina niet in Google verschijnen. Hiermee voorkom je duplicate content op jouw website.

Kortom, het instellen van noindex tags op bepaalde pagina’s kan erg handig zijn!

Maar wat is dan nofollow?

Nofollow heeft invloed op de backlinks. Een korte opfrissing: backlinks zijn links die van andere websites naar jouw website verwijzen. Hoe relevanter en belangrijker deze andere websites zijn, hoe belangrijker Google jouw pagina inschat. En dit heeft weer positieve gevolgen voor jouw plek in de zoekresultaten.

Oké, terug naar nofollow. Soms wil je namelijk dat Google niet jouw link volgt. Denk bijvoorbeeld aan het linken naar een concurrent. Af en toe is het nodig om daar namelijk naartoe te linken. Maar je wil natuurlijk voorkomen dat deze nu een betere positie krijgt door middel van jouw link. Je gooit dan in principe je eigen glazen in.

Ook kun je denken aan pagina’s waarbij bezoekers de mogelijkheid hebben om te reageren. Het is dodelijk wanneer concurrenten deze pagina gebruiken om waardevolle backlinks naar hun eigen website te creëren. Een nofollow tag is de oplossing! Hiermee laat je Google weten om de link niet te volgen, waardoor deze ook niet meetelt als een waardevolle backlink naar je concurrent.

Nofollow tags zijn toe te passen op link- en paginaniveau. Op linkniveau laat je de zoekmachine weten dat het alleen de bepaalde backlink niet mag volgen. Voeg je een nofollow tag toe op paginaniveau? Dan vertel je tegen Google dat hij álle links op de pagina niet mag volgen. Denk bijvoorbeeld aan de reactiepagina.

Dus wat is nu het verschil tussen noindex en nofollow?

Het belangrijkste verschil is simpel uit te leggen: een noindex tag heeft altijd betrekking op een pagina, terwijl een nofollow tag betrekking heeft op links. Daarnaast geef je met een noindex tag Google géén toestemming om de pagina te tonen in de zoekmachine. Met een nofollow tag mag de zoekmachine de link niet volgen.

Wil jij meer weten over de noindex en nofollow tags? Of hoe jij deze het best kunt toepassen op jouw CMS en website? Neem dan contact op met één van onze ervaren online marketeers. Zij vertellen je graag alles over het gebruik van de verschillende tags.

Zo voer je succesvolle A/B testen uit

Vorige blog

Wat is SEMrush en hoe werkt het?

Volgende blog