Blog - 21 april 2022

3 min leestijd

Simon Sinek: de kracht van de Golden Circle

Geschreven doorEline Onze ervaren E-mail & Content Marketeer

Simons Sinek: de Golden Circle. Het is een simpel maar ontzettend krachtig model dat stimulans geeft voor inspirerend leiderschap. Met de Golden Circle van Simon Sinek breng je in kaart met wat, hoe én waarom een organisatie zich onderscheidt van andere organisaties. Het model zorgt ervoor dat bedrijven anders gaan denken, handelen en communiceren. Hierdoor trek je klanten aan die loyaal zijn aan je bedrijf en word je succesvoller dan de concurrent. Hoe ziet het model er uit en hoe gebruik je het model? Dat vertellen we je in deze blog.

Wat is de Golden Circle van Simon Sinek?

Simon Sineks Golden Circle kijkt naar de manier van denken, handelen en communiceren tussen de doelgroep en de organisatie. In de afbeelding hieronder zie je de Golden Circle van Simon Sinek. Het model bestaat uit drie cirkels die je moet doorlopen. De termen ‘wat?’, ‘hoe?’ en ‘waarom?’ worden gebruikt.

Golden Circle Simon Sinek

Kenmerken van de Golden Circle:

De Golden Circle van Simon Sinek kent enkele kenmerken:

  • Inspirerende merken en leiders maken gebruik van het model;
  • Je moet denken vanuit de bestaansreden van een organisatie;
  • De communicatie en handelingswijze moet voortkomen uit de missie van de organisatie.

Inside-out > outside-in

De Golden Circle van Simon Sinek stelt je in staat om succesvoller te worden met je organisatie. Door dit model te gebruiken, beweeg je vanuit de missie van een organisatie (waarom?). De meeste organisaties denken vanuit het assortiment (wat?). Sinek vindt dat dit niet de juiste manier is. Winst geven moet namelijk niet de belangrijkste drijfveer zijn. Door gebruik te maken van de Golden Circle werk je vanuit de drijfveren vanuit een organisatie. Zo maak je het verschil en onderscheid je je van de concurrent. Daarnaast draagt het gebruik van de Golden Circle ook bij aan de productrelevante van de afnemer. Het model bestaat uit drie onderdelen:

  1. Waarom? – Waar streef je naar (wat is je missie)?
  2. Hoe? – Hoe doe je dit en waarom is dit beter dan hoe de concurrent het doet?
  3. Wat? – Welke producten en/of diensten zorgen voor het behalen van deze missie (wat is je assortiment)?

Het is belangrijk om te onthouden dat trouwe klanten bij jou afnemen, omdat ze geloven waar je voor staat (de ‘waarom’).

 

“People don’t buy what you do, people buy why you do it” – Simon Sinek

 

Waarom (why)?

De ‘Waarom’ in de Golden Circle van Simon Sinek staat voor het doel. Waarom bestaat je organisatie en waarom doet het er toe voor anderen? De ‘waarom’ kan de aanleiding zijn waarom je bent gestart met de onderneming, of wat je geloof over een bepaald iets is. Bijvoorbeeld: iemand is een onderneming gestart omdat hij of zij ervan overtuigd is dat er ook shampoos geproduceerd kunnen worden die niet zo schadelijk zijn voor het milieu. Dat is de ‘Waarom’ binnen de Golden Circle.

Met de ‘Waarom’ wordt dus uitgelicht wat je doelstelling, drijfveer of geloof van je bedrijf is. Het is belangrijk dat winst geen geldige reden mag zijn, dit is namelijk een resultaat.

Hoe (how)?

’Hoe’ staat in de Golden Circle van Simon Sinek voor het proces. Welke handelingen worden verricht om te realiseren waar de ‘waarom’ voor staat? Er wordt in deze cirkel ingegaan op het onderscheidend vermogen, bijvoorbeeld de USP’s van een organisatie.

Wat (what)?

De ‘Wat’ binnen de Golden Circle staat voor het resultaat. Het is de uitkomst van ‘Waarom’. Het is dus eigenlijk het bewijs, bijvoorbeeld winst of vervulling van behoeften door middel van de verkoop van je product of dienst.

Mag winst een doel zijn?

Als je aan een ondernemer vraagt waarom klanten de producten bij deze ondernemer kopen, zul je vaak horen dat mensen dit doen vanwege de product of de prijs. Vaak weten deze bedrijven niet waarvoor ze staan. Als je ze vraagt waarom ze bestaan, antwoorden ze vaak dat ze bestaan om winst te maken. Natuurlijk is dit niet het gewenste antwoord. Als je als ondernemer niet weet waar je voor staat, is het lastig om op de lange termijn succesvol en onderscheidend te blijven. Je wil namelijk je afnemers inspireren.

Simon Cinek: wie is hij?

Simon Sinkek (1973) is een Brit die bekend is van zijn bestseller boek ‘Start with why’. Zijn carrière begon bij verschillende reclamebureaus in New York. Nadat zijn boek en zijn veel bekeken TED-talk video uitkwamen, werd hij door grote bedrijven zoals Microsoft, de Verenigde Naties en Dell uitgenodigd om de essentie van zijn boodschap uit te leggen.

Hulp nodig?

Weet je als ondernemer wel waar je voor staat, maar lukt het je niet om dit op de juiste manier naar buiten te dragen? Dan helpen wij van Traffic Today je graag verder. Door middel van onder andere teksten laat jij zien waar je organisatie voor staat. Meer weten? Neem dan contact met ons op!

Wat is SEMrush en hoe werkt het?

Vorige blog

Hoe waardevol is jouw website? Domein autoriteit vertelt het je!

Volgende blog