Blog - 10 mei 2022

Wat is Ahrefs en hoe werkt het?

Geschreven doorEline Onze ervaren Content Marketeer

Ahrefs is een online marketingtool die je onder andere gebruikt wordt voor SEO en linkbuilding. Maar wat is Ahrefs? En hoe brengt Ahrefs de waarde van een link in kaart? In deze blog geven we hier antwoord op. Daarnaast vertellen we je ook wat de meerwaarde van Ahrefs is bij het gebruik van linkbuilding en bij het analyseren van backlinks.

Wat is Ahrefs?

Ahrefs geeft je informatie over verschillende SEO-algoritmen met als doel om met deze informatie jouw website beter vindbaar te maken voor zoekmachines. Hierdoor zal het aantal bezoekers op je website groeien. Ahrefs biedt diverse mogelijkheden, bijvoorbeeld een contentanalyse, een ranktracker of een backlink analyse. Daarnaast kun je met deze online tool ook veel SEO-informatie van je concurrenten krijgen. Zo kun je de autoriteit van backlinks checken, zoekwoorden analyseren of de ranking monitoren. SEO-campagnes worden via Ahrefs niet alleen opgezet, maar ook geoptimaliseerd.

Waarom gebruik je Ahrefs?

Wil je een website verbeteren met SEO? Dan zijn zoektermen, content, backlinks, het gedrag van de concurrent en techniek erg belangrijk. Ahrefs geeft je inzicht in al deze data. Ahrefs maakt SEO-onderzoeken makkelijker, maar het optimaliseren en interpreteren van al deze data blijft wel een tijdrovende taak. De online tool is voorzien van een dashboard. Hierop zie je alle gegevens en daar kun je alles bijhouden. Wil je de prestaties van je website controleren? Dan hoef je alleen een URL toe te voegen. Daarna laat Ahrefs jou een waardevol overzicht zien: nieuwe links, URL-ranking of verwijzende domeinen.

Ahrefs backlink checker

Ahrefs staat bekend om de backlink checker. Deze checker maakt gebruik van crawling software. Hierdoor kun je de website recreëren vanuit de ogen van de zoekmachines. Zo weet je precies hoe je website in elkaar zit en dit help je om de website te optimaliseren voor zoekmachines zoals Google.

Wat zijn backlinks?

Backlinks verwijzen naar een webpagina of naar de content van jouw website. De backlinks zijn afkomstig van websites met een hoge autoriteit. Hierdoor vergroot je de geloofwaardigheid van je eigen website: dit heeft een positief effect op de ranking van jouw website in de zoekmachines. Dat komt omdat een zoekmachine opmerkt dat een belangrijke website naar jouw domein (website) verwijst. Een zoekmachine gaat ervan uit dat de informatie op een autoritaire website correct is, waardoor het een positieve invloed heeft op jouw ranking. Je kunt backlinks verdienen door hoogwaardige content te creëren.

Ahrefs DR en UR

DR en UR zijn de belangrijkste gegevens van Ahrefs. Deze gegevens helpen je namelijk gezamenlijk om de waarde van een link te bepalen. We leggen de betekenissen aan je uit:

  • DR (Domain Rating): Dit is een score van 0 tot 100, uitgedrukt op logaritmische schaal. DR berekent de autoriteit van een domein, op basis van alle links die het ontvangt.
  • UR (URL Rating): Dit is een score van 0 tot 100, uitgedrukt op logaritmische schaal. Het betekent de autoriteit van een specifieke URL op basis van alle links die deze URL ontvangt. In tegenstelling tot de DR, wordt dit berekend op basis van zowel interne- als externe links.

Vijf Ahrefs tools die helpen bij een SEO-strategie

We geven je vijf belangrijke en nuttige tools die jou helpen met de SEO-strategie voor je website.

1. Content explorer

Goede content speelt een belangrijke rol op je website. Goede content is namelijk essentieel als je meer leads wil ontvangen, of als je vindbaar wil zijn bij zoekmachines. De content explorer van Ahrefs geeft jou de populairste onderwerpen. Hierdoor is het een waardevolle tool ter ondersteuning van het verbeteren van je content-marketingcampagnes. Ahrefs zoekt namelijk in een database met ontzettend veel populaire artikelen. Uit deze miljarden artikelen, maakt de tool een lijst met content. Deze lijst wordt gemaakt op basis van het onderwerp dat jij hebt opgegeven. Hoe populair een bepaald artikel is, hangt af van de hoeveelheid organisch verkeer, hoeveel andere websites er naar de content linken en hoe vaak het artikel gedeeld is op socialmediakanalen.

2. Site Explorer

Wil je de backlinks van je website analyseren? Dan gebruik je de Site Explorer tool. Deze tool geef je inzicht in de hoeveelheid backlinks die je hebt verdiend. Ook kun je de hoeveelheid backlinks en het websiteverkeer met je concurrenten vergelijken. Door gebruik te maken van de Site Explorer, weet je precies hoe je SEO-campagnes draaien, maar zie je ook hoe je concurrenten het doen. Dat doe je met de Backlink Checker en de Organic Traffic Research Tool.

3. Rank Tracker

Met de Rank Tracker kun je de Google-ranking controleren. Deze tool stuurt je ook regelmatig inzichtelijke rapporten. Met de Rank Tracker zie je hoeveel kliks afkomstig zijn van organisch verkeer, wat je gemiddelde positie is binnen de zoekresultaten, maar ook hoeveel websiteverkeer je ontvangt.

4. Keyword Explorer

Met de Keyword Explorer van Ahrefs ontdek je belangrijke zoekwoorden voor je SEO-campagne. De database van Ahrefs is gevuld met miljarden zoekwoorden. Naast dat je trefwoorden kunt ontdekken, zie je ook direct hoe vaak er naar wordt gezocht en hoeveel kliks ze genereren. Richt je jouw bedrijfsactiviteiten ook op het buitenland? Geen probleem, want je kunt deze zoekwoordtool gebruiken in meer dan 100 landen. Handig!

5. Website Audit

Als je je website blijft optimaliseren, is de kans op fouten ook automatisch groter. De Website Audit tool van Ahrefs controleert je website op mogelijke fouten. Dit gebeurt door de website regelmatig te analyseren, hierdoor worden veelvoorkomende problemen opgespoord. Als de tool een fout ontdekt, krijg je een melding. Ook krijg je met de Website Audit rapporten met de prestaties en de gezondheid van je website.

Kosten Ahrefs

Als je gebruik wil maken van Ahrefs, zijn er verschillende abonnementen waar je uit kunt kiezen. Hierdoor variëren de prijzen. Je hebt verschillende opties: Lite, Standard, Advanced en Agency. Bij elke optie is het mogelijk om maandelijks of jaarlijks te betalen. Het prijsverschil zit hem in de functies en mogelijkheden die je krijgt.

Ahrefs vs SEMrush

Iedereen die bekend is met SEO-marketing, is misschien ook wel bekend met SEMrush. Dit is een andere SEO-tool die ook gebruikt wordt door e-commerce bedrijven. Ahrefs richtte zich vooral op de backlink-anlayses. SEMrush begon als een tool voor zoekwoorden onderzoek. Tegenwoordig bieden beide organisaties het complete pakket aan voor SEO-dienstverleningsvormen.

Met Ahrefs voer je functies voor zoekwoorden onderzoek uit, maar ook analyses van zoekwoorden die concurrenten gebruiken. Ook gebruik je Ahrefs voor technische SEO-tools en voor het bijhouden van de organische posities in Google.

Met SEMrush kun je content optimaliseren voor SEO, PPC-campagnes van de concurrent analyseren en de belangrijkste verkeersbronnen van een website reverse-engineeren.

Over het algemeen heeft Ahrefs een simpelere gebruikersinterface om te navigeren. Hierdoor is het een eenvoudigere tool voor beginnende marketeers. Dus: Ahrefs vs SEMrush, wat is de beste keuze? Eigenlijk is dit puur afhankelijk van je persoonlijke keuzes en je eigen mening. Ahrefs zal SEMrush op sommige vlakken overtreffen, en vice versa.

Meer weten over Ahrefs?

Bij Traffic Today beschikken we over een Ahrefs-abonnement. Met dit account kunnen we je op een strategische manier ondersteunen. Wil je meer weten over Ahrefs, of ben je benieuwd hoe jouw website nog beter kan presteren? Neem dan contact met ons op!

Hoe waardevol is jouw website? Domein autoriteit vertelt het je!

Vorige blog

Wat is een KPI? De betekenis en uitleg

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.