Blog - 02 april 2020

De Knowledge Graph van Google

Geschreven door Onze ervaren Senior Online Marketeer | Teamlead

Als je weleens het volgende gezien hebt in de zoekresultaten, dan heb je al wel kennis gemaakt met de Knowledge Graph van Google:

Maar wat is een Knowledge Graph? Hoe werkt het? En hoe kun je dit in je voordeel gebruiken om de zichtbaarheid van je merk of webshop te vergroten en SEO te verbeteren? Wij leggen het uit!

Google wordt steeds slimmer

Google probeert steeds meer te weten te komen wat de betekenis is van termen. Een Knowledge Graph werkt met bepaalde entiteiten, ook wel onderwerpen genoemd. Dit is een object of concept dat duidelijk te identificeren is. Dit omvat begrippen zoals mensen, plaatsen en organisaties en immateriële zaken zoals kleuren, concepten en gevoelens. Deze entiteiten hebben verbanden met elkaar en zijn gelinkt. Deze ‘verbanden’ beschrijven de relaties tussen de entiteiten. Het opslaan van dit soort verbanden en entiteiten als deze helpt Google om de betekenis achter zoekopdrachten te begrijpen, wat meer relevante resultaten voor zoekers betekent.

Hoe beïnvloedt de Knowledge Graph het zoekgedrag en SEO? Over het algemeen is de Knowledge Graph een positieve zaak voor zowel gebruikers als SEO. Gebruikers krijgen meer relevante zoekresultaten en content eigenaren krijgen meer verkeer naar kwalitatieve content. Echter is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Er zijn namelijk wel een aantal nadelen. We bespreken vier manieren waarop de Knowledge Graph het zoeken beïnvloedt, positief én negatief:

  • Google begrijpt de zoekintentie beter

Backlinks zijn nodig om de kwaliteit van een pagina te meten, maar niet de relevantie voor de zoekopdracht. Dat is prima, zolang de zoekopdrachten maar lijken op de taal van de inhoud. Google kan kwaliteitssignalen zoals backlinks gebruiken om de beste inhoud uit de index te halen. Maar mensen zoeken niet altijd op de manier zoals voor Google wenselijk is. Ze beschrijven dingen op verschillende manieren. Dat is waar de Knowledge Graph een rol speelt, omdat deze Google in staat stelt om verder te gaan dan het vergelijken van keywords om zo meer relevante resultaten terug te geven. Neem bijvoorbeeld de zoekopdracht “Bondscoach Nederland”:

Ondanks het feit dat we Ronald Koeman niet eens genoemd hebben, begrijpt Google nog steeds wat we zoeken en geeft ons het antwoord.

  • Google kan spraakverzoeken beter verwerken

Nu Google Assistant in meer dan één miljard apparaten is ingebouwd en ongeveer 70% van deze verzoeken in natuurlijke taal wordt uitgedrukt, is het voor Google belangrijker dan ooit om spraakvragen te begrijpen en hier goed op te kunnen beantwoorden. Hoe kan de Knowledge Graph hier goed bij helpen? Het stelt Google in staat om entiteiten en de verbanden te herkennen in zoekopdrachten en dat in de natuurlijke taal. Denk eens na over de manier waarop je zoekopdrachten typt en hoe je eigenlijk praat: hier zit een duidelijk verschil in. Echter omdat de entiteit en het verband wel genoemd wordt is Google in staat om te begrijpen wat je bedoelt. Hoe vaker verbanden gelegd worden, hoe zekerder Google van zijn zaak is.

  • Meer merkbekendheid en autoriteit

Google toont de gegevens van de Kennisgrafiek in SERP-functies zoals Kennispanels en Kenniskaarten. Het betekent dat je zult profiteren, als jouw merk een eigen Knowledge Graph kan krijgen. Je krijgt namelijk meer ruimte in Google, meer zichtbaarheid en daarmee ook meer autoriteit en vertrouwen van de zoekers.

  • Minder klikken op zoekresultaten

Gebaseerd op een onlangs verschenen studie van Rand Fishkin, resulteert meer dan 50% van de zoekopdrachten in geen enkele klik op een zoekresultaat. Een deel van de reden dat dit gebeurd, is te wijten aan de Knowledge Graph, die Google helpt om meer vragen direct in de SERP te beantwoorden. Kijk maar naar een vraag als “Wat is SEO”:

Google toont een Kennispanel met gegevens uit de Knowledge Graph. Dit kan een probleem zijn: als mensen niet op de zoekresultaten klikken, dan krijg je weinig of geen organisch verkeer – zelfs als je nummer één staat. Je doet zo je best om goede content te schrijven, maar Google gebruikt het dus al in de zoekresultaten. Hoe los je dit op? Je kunt voorkomen dat jij je content inricht voor zoekwoorden die een lage organische doorklikratio hebben. Als voorbeeld: 45% van de zoekopdrachten voor “wat is SEO” resulteert in geen clicks. De CTR beïnvloedt inderdaad het aantal klikken, maar het is nog steeds een goed keyword, want er blijft genoeg volume over. Er zijn echter ook keywords waar het percentage klikken nog veel lager is, zoals: ‘Welke week is het?’. Omdat Google zo ver en volledig is met het beantwoorden van vragen, klikken zoekers grotendeels niet door.

Hoe kom je in de Knowledge Graph van Google?

Het zou inmiddels duidelijk moeten zijn dat de positieve kanten van de Knowledge Graph zwaarder wegen dan de negatieve, maar hoe zorgen we dat we erin komen? Hoewel er geen duidelijke handleiding is, zijn er wel een aantal zaken die je kunt optimaliseren om je kansen te verhogen. Hier een aantal tips:

  1. Versterk je public relations- en linkbuilding spel. We behandelen eerst het meest uitdagende aspect. Het is namelijk zoveel gemakkelijker om als entiteit te worden opgenomen in de Knowledge Graph van Google als er wordt gepraat over je bedrijf op internet. Vermeldingen van kranten vertellen Google dat je mogelijk een opmerkelijke entiteit bent. Dit is voor MKB-bedrijven erg moeilijk, dus heb geduld en geef niet op. Dit is niet per se nodig om te worden opgenomen in de Knowledgde Graph.
  2. Gebruik gestructureerde gegevens op je website. De aanbevolen opmaak voor gestructureerde gegevens is schema.org. Een aantal dingen die je kunt doen om in de Knowledge Graph van Google te komen: gebruik ‘organisation’ als opmaak, zorg ervoor dat je ten minste de eigenschappen name, logo, URL en sameAs gebruikt, neem al je sociale profielen en Wikidata-en Wikipedia- pagina’s op als dezelfde referentie en valideer de opmaak.
  3. Schrijf je in voor Google Mijn Bedrijf. Heb je een fysiek bedrijf? Dan is een GMB-profiel een must. Dit profiel helpt je met de merkzichtbaarheid en autoriteit in zowel Google Maps en Search omdat het je een lokale merkvermelding geeft die lijkt op de Knowledge Graph. Als je je aanmeldt voor Google Mijn Bedrijf, is opname in de Knowledge Graph niet gegarandeerd. Als je zoekt naar de meest populaire restaurants en bars om je heen in de Knowledge Graph, dan er maar heel weinig als entiteiten vermeld. Desalniettemin kan het verstrekken van Google met gestructureerde gegevens in jouw GMB-lijst je kans op opname in de Knowledge Graph vergroten. Het is natuurlijk altijd het proberen waard. Zorg er wel voor dat je dezelfde gegevens gebruikt (naam, adres, telefoonnummer etc.) als op je website en social media.
  4. Creëer een wikidata.org vermelding. Heb je nog geen Wikimedia aanwezigheid? Begin dan met het maken van Wikidata-items. Wikidata slaat namelijk gestructureerde gegevens op voor Wikipedia en andere Wikimedia-websites. Een overgroot deel van de Knowledge Graph gegevens van google is namelijk gebaseerd op Wikidata. Een item op Wikidata is dus erg belangrijk. Een item maken op Wikidata is zo geregeld. Echter moet je wel altijd hun regels naleven, zoals het Notability-beleid. Wil je weten hoe het platform werkt? Ga dan naar het Help-portal van Wikidata. Hier kun je meer lezen over het toevoegen en bewerken van items. Op deze manier ben je klaar om bij te dragen aan de grootste open-source gestructureerde database van de wereld.
  5. Maak een Wikipedia pagina. Het hebben van een Wikipedia pagina zorgt er ook voor dat je in de Knowledgde Graph van Google wordt opgenomen. Wanneer je deze pagina gaat creëren, moet je je wel aan alle beleidsregels en richtlijnen houden. Vermeld dus alleen objectief waardevolle informatie die kan worden ondersteund door betrouwbare bronnen. Let daarbij ook op het Notabilitybeleid, waar we het in de tip hierboven al over hebben gehad.
  6. Wees consistent. Consistent blijven geldt natuurlijk over het algemeen bij marketing, maar om toch even te focussen op de feitelijke juistheden zoals de entiteiten, stellen we de volgende vraag: hoe moet Google zijn gebruikers nauwkeurige en relevante informatie over jouw merk en producten laten zien als jouw online aanwezigheid dubbelzinnig en inconsistent is? Let er dus goed op dat je consistent bent in jouw informatie voorziening.

Hoe kun je wijzigingen in jouw Knowledge Graph voorstellen?

De Knowledge Graph widgets van Google zijn niet perfect. Soms geven ze onjuiste informatie weer, en dit kan ook gelden voor jouw eigen branded Knowledge Graph. Hoe kun je dit oplossen? Claim jouw Knowledge Graph en laat je verifiëren door op de knop eronder te klikken.

Resume

Knowledge graph en de wijze hoe algoritmes steeds slimmer worden is al geruime tijd in ontwikkeling en zullen alleen maar belangrijker worden. Google is al op weg naar ‘intity-first indexing’, dus het begrijpen van deze onderwerpen is cruciaal in de hedendaagse SEO. Heb je daar nou hulp bij nodig of wil je meer weten over Knowledge Graph van Google voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op en wij vertellen je er graag meer over.

cta-employee-particles
call-to-action
staat voor je klaar!
Heb je een vraag?

Zoektrends in Bol.com tijdens COVID-19

Vorige blog

Hoe maak je een succesvolle Facebook bedrijfspagina?

Volgende blog

Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.