Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Met de iOS 14-update verandert Apple sinds september 2020 de regels met betrekking tot gegevensverwerking en cookie-tracking. Apple heeft de gebruikerservaring op de eerste plaats gezet en stelt gebruikers nu in staat om trackers en apps te blokkeren door middel van een pop-up. Dit kan gevolgen hebben voor social media advertenties, aangezien het verzamelen van data hierdoor moeilijker wordt. Adverteerders moeten daarom op zoek gaan naar alternatieven. Een cruciale rol hierin wordt gespeeld door de Facebook Conversion API, een van de maatregelen die Facebook neemt om de impact van iOS 14 te beperken.
Het is duidelijk dat third-party cookies binnen een paar jaar tot het verleden zullen behoren. Hierdoor kunnen social media platformen niet zomaar informatie van websitegebruikers verkrijgen. Dit vormt een uitdaging voor social media adverteerders, aangezien het meten van conversies en gebeurtenissen steeds lastiger wordt. Ook het effect van retargeting en look-a-like doelgroepen wordt verminderd in een wereld zonder cookies. Gelukkig bestaat er een alternatieve methode om toch informatie te blijven verzamelen: Meta Conversion API. In 2021 heeft Facebook de beslissing genomen om de bedrijfsnaam te veranderen naar Meta Platforms Inc. Als gevolg hiervan worden producten en services nu vaak geassocieerd met “Meta” in plaats van “Facebook”. Dus de juiste term zou zijn “Meta Conversion API”.
Dit is een alternatief voor de Facebook-pixel die het mogelijk maakt om conversies rechtstreeks naar Facebook te sturen. In tegenstelling tot de pixel werkt de Conversions API vanaf jouw eigen server in plaats van de browser. Door de Facebook API aan je website te koppelen, kun je nog steeds veel gegevens bijhouden zonder afhankelijk te zijn van cookies. De Meta Conversion API maakt op deze manier gebruik van server-side tracking in plaats van browser-side tracking om gegevens te verzamelen.
Het gebruik van de API biedt veel voordelen ten opzichte van de huidige mogelijkheden. Hieronder hebben we ze voor je op een rijtje gezet.
De Meta Conversion API plaats je net als de pixel op de website, maar dan binnen de server. Mocht je pixel een keer niet goed functioneren, dan kan de Meta Conversion API de data nog wel versturen naar Facebook en zo raak je geen data kwijt.
Om de Meta Conversion API te implementeren en zelf te installeren, doorloop je de volgende stappen:
Het kan lastig zijn om de Meta Conversion API te implementeren, vooral als je geen ervaring hebt met server-side code. Maar met de juiste documentatie en hulp van Facebook kun je deze tool gebruiken om de prestaties van jouw advertenties te verbeteren en meer gerichte en relevante advertenties te maken.
De Meta conversion API kan ook ingesteld worden via GTM. Voor meer informatie over hoe je aan de slag gaat met het taggen via de server in GTM, kun je hier lezen.