Blog - 17 januari 2020

6 min leestijd

TikTok inzetten als marketingkanaal

Geschreven doorEva Onze ervaren Content Marketeer | Head of Content

Move over Instagram, Snapchat en Facebook. Met meer dan 1 miljoen gebruikers is er tegenwoordig een ander social media platform dat helemaal hot and happening is. We hebben het natuurlijk over TikTok. Op dit moment zitten er nog weinig Nederlandse bedrijven op TikTok. Dit wil echter niet zeggen dat er geen kansen zijn voor bedrijven of organisaties in Nederland. Integendeel zelfs. Wij vertellen je precies waarom TikTok juist een interessant marketingkanaal is.

Wat is TikTok?

Voordat je een profiel aanmaakt is het belangrijk om meer te weten over wat TikTok nou eigenlijk is en wie er allemaal gebruikmaken van het platform. TikTok is een social media platform voor video content. Via de gratis app filmen gebruikers zichzelf terwijl ze dansen, playbacken, zingen of humoristische content maken, waarna ze dit delen op hun profiel. Andere gebruikers kunnen een like of reactie achterlaten op de video. Wij vinden de app qua interactie veel weg hebben van Instagram. Zo kun je zowel bij TikTok als Instagram bericht hashtags gebruiken en profielen volgen. Echter ligt de focus bij TikTok een stuk minder op het maken van perfecte content, maar is het juist de bedoeling om vermakelijke content te creëren.

Voor wie?

TikTok is voornamelijk populair onder de jeugd. Uit het social media onderzoek van Newcom blijkt dat TikTok in Nederland op dit moment wordt gebruikt door 700.000 gebruikers van 15+. Echter wordt de app ook gebruikt door 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar. De app kun je officieel alleen gebruiken bij een leeftijd van 13 jaar of ouder. Echter zien we in de praktijk vaak dat kinderen een andere leeftijd invullen waardoor ze toch gebruik kunnen maken van de app.

Mede dankzij de brede keuze aan effecten en filters heeft TikTok binnen no time een groot deel van de wereld veroverd. Met meer dan 800 miljoen gebruikers wereldwijd, kunnen we TikTok een ware hit noemen. De app is momenteel in meer dan 150 landen beschikbaar en in Aziatische landen is de populariteit het grootst. Er is in China zelfs een aparte versie van TikTok, namelijk Douyin. Deze is gelanceerd vanwege de strenge censuurwetten.

Content maken via TikTok

Wie de documentaire Bont Girl van Famke Louise heeft gezien op Videoland, is vast de scène op de bontmarkt bijgebleven. Deze scène laat zien hoe bizar groot TikTok is in Azië. Om de paar meter zag je wel een statief met een smartphone om video’s op te nemen voor TikTok om zo bont aan de man te brengen. Dit kun je je in Nederland eigenlijk niet voorstellen. Gelukkig maar, want dit gaat natuurlijk veel te ver. Wel is het goed om te weten dat er ook in Nederland heel veel kansen zijn om via TikTok jouw bedrijf of product onder de aandacht te brengen. Er zijn verschillende manieren op dit te doen.

TikTok video’s

Als bedrijf of organisatie kun je zelf een profiel aanmaken waar je video’s op plaatst. Je wilt natuurlijk wel opvallen met jouw product of dienst. Luchtige en humoristische content werken het beste. TikTok is een vermakelijke app waarbij het verhaal moet kloppen. Denk dus goed na over de strategie, want alleen met de juiste strategie kun je daadwerkelijk bereiken wat je wilt.

Daarbij is het goed om te weten dat de video’s die je plaatst kort, maar krachtig moeten zijn. Met de app kun je video’s plaatsen die in principe niet langer zijn dan 15 seconden. Uitzondering op de regel zijn video’s die je met elkaar verbindt. Deze hebben een maximum van 60 seconden. Via de gebruiksvriendelijke video editor kun je eenvoudig de video’s maken en bewerken. Er is zelfs een Augmented Reality optie opgenomen in de app. Kortom: laat je creativiteit de vrije loop. Speel in op populaire soundbites, challenges of bedenk zelf een challenge. Vergeet niet om hashtags toe te voegen aan jouw bericht om zo het bereik te vergroten.

Statistieken

Je wilt natuurlijk wel zien hoe jouw content scoort. Er is op dit moment nog geen optie om een speciaal bedrijfsprofiel aan te maken, maar het is wel mogelijk om gratis(!) over te schakelen naar een Pro-account. Met een Pro-account beschik je over tools om je prestaties te verbeteren en te volgen. Zo kun je bijvoorbeeld checken hoeveel views een video heeft, hoeveel mensen je volgen en hoeveel weergaven je profiel heeft. Een interessante optie, nietwaar?! Zo stel je het in:

  • Ga naar je profiel en klik rechts bovenin op de drie puntjes
  • Onder het kopje account, vind je de optie ‘mijn account beheren’. Klik hierop
  • Onderaan staat een link met ‘overschakelen naar een Pro-account’
  • Volg het stappenplan en je hebt een gratis Pro-account!

Adverteren via TikTok

Net als via vele andere social media platformen, is het ook via TikTok mogelijk om te adverteren. Let erop dat dit in Nederland nog niet het geval is. Dit zit er echter wel aan te komen. Wil je als Nederlands bedrijf in de toekomst adverteren op TikTok? Laat dan jouw gegevens achter via ads.tiktok.com en er wordt later contact met je opgenomen. TikTok beoordeelt eerst of jouw bedrijf of organisatie geschikt is om te adverteren op het platform. Helaas is het niet bekend in wat voor een tijdsbestek we in Nederland kunnen adverteren op TikTok, maar wij raden je zeker aan om het formulier in te vullen als je een product of dienst aanbiedt die past bij de doelgroep van de app.

Mogelijkheden

Krijg je als bedrijf of organisatie groen licht voor TikTok Ads? Er zijn dan diverse advertentiemogelijkheden:

  • 1. In-feed advertenties
  • 2. Gesponsorde video’s, oftewel brand takeovers
  • 3. Gesponsorde hashtag-challenges
  • 4. 2D- of 3D- lenzen beschikbaar stellen of Augmented Reality opties uitrollen

1. In feed advertenties

Deze type Ads zijn een 5 tot 15 seconde lange verticale video die worden weergegeven op de ‘Voor jou’ pagina. Het is zeer geschikt als je bijvoorbeeld al ervaring en goede resultaten hebt behaald met Instagram stories. Deze advertenties ondersteunen daarnaast Call to actions, zoals site bezoeken, app downloads et cetera.

2. Brand takeovers

De brand takeover advertenties worden direct weergegeven zodra een gebruiker de app opent. Het biedt de mogelijkheid om gebruikers naar een bestemming te leiden. Dit kan zowel binnen de app TikTok zijn, maar ook naar jouw eigen website. Gezien de overmacht van deze advertentietype is het zo dat je een gebruiker dit maar één keer per dag kan zien.

3. Hashtag-challenges

Iedereen kent wel een challenge. 2019 stond bol van de challenges die viral zijn gegaan. Dit is binnen TikTok niet anders. Waar het voorheen op ‘toeval’ gebaseerd was, kun je binnen TikTok het lot een handje helpen. Niet iedereen heeft tenslotte een gigantisch netwerk waardoor een leuke challenge als een lopend vuurtje gaat.

In deze type advertenties krijgt de gebruiker een banner te zien, die de gebruiker naar een pagina leidt waar instructies en regels van de desbetreffende challenge staat. Deze banner wordt getoond binnen de ontdekpagina.

Een groot succes was de hashtag challenge van Guess. Zij hadden de hashtag #InMyDenim bedacht die consumenten opriep om hun denim fashion stijl te showen.

 

 

De campagne heeft 6 dagen geduurd en realiseerde meer dan 5500 door gebruikers gegenereerde video’s, over 10 miljoen views + een groei van 12000 nieuwe volgers.

4. Lenzen en Augmented Reality

Deze advertentievorm kennen we ook al binnen de social media platform Snapchat. Door middel van branded lenzen kan er flink gewerkt worden aan de engagement van de doelgroep. Er zijn diverse type lenzen zoals face filters, 3d objecten en nog vele anderen.

Betalen kan onder andere op basis van CPC, CPM en oCPC (geoptimaliseerde CPC).

Samenwerken met een influencer

Zoals gezegd is het in Nederland dus nog niet mogelijk om te adverteren binnen TikTok. Dit wil echter niet zeggen dat je hierop moet gaan wachten. Door in te zetten op influencer marketing kan iemand met een groot bereik jouw product of dienst onder de aandacht brengen binnen de doelgroep. Deze vorm van marketing is in de afgelopen jaren flink gegroeid, met name binnen platformen als YouTube en Instagram. Ook op TikTok zijn diverse influencers actief waar je als bedrijf of organisatie een samenwerking mee kunt aangaan. Deze samenwerking kan op diverse manieren tot stand gebracht worden. Dit kan zijn door middel van een giveaway. De influencer ontvangt jouw product en gebruikt dit in zijn of haar video. Maar er kan bijvoorbeeld ook over gesproken worden. Via een partnership kun je samen met een influencer een doelgroep aanspreken, die je waarschijnlijk met jouw eigen profiel nooit allemaal kan bereiken.

Zelf aan de slag gaan met TikTok marketing?

Actief zijn op TikTok is voor bedrijven of organisaties die zich focussen op een jonge doelgroep zeker een aanrader. Liever vandaag nog dan morgen! Helaas is het op dit moment dus nog niet mogelijk om aan de slag te gaan met TikTok advertising in Neederland, maar vul zeker het formulier in zodat TikTok jouw organisatie onder de loep neemt. Natuurlijk kun je wel gewoon voor jouw bedrijf een profiel aanmaken en kan het aangaan van een samenwerking ook zeker goed uitpakken. Kan, inderdaad. Want we willen je er wel op wijzen dat het erg belangrijk is om goed na te denken over het verhaal. Met alleen een commerciële boodschap kom je er niet. Maak een profiel aan, laat je inspireren door andere Nederlandse partijen op TikTok, zoals My Jewellery, Efteling en Ajax en ontdek de mogelijkheden.

Onze hulp nodig?

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen over TikTok? Of kun je wel wat hulp gebruiken met het opzetten van jouw TikTok account? Wij staan graag voor je klaar en helpen je verder zodat alle TikTok hartjes binnenstromen.

cta-employee-particles
call-to-action
Roy staat voor je klaar!
Meer weten?

Amazon gaat de strijd aan met bol.com

Vorige blog

Zo maak je de beste UTM codes en meting

Volgende blog
Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.