Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Maakt jouw bedrijf al gebruik van social media? Dan kan dit flink veel opleveren, mits je het natuurlijk op een juiste manier aanpakt. In deze blog vertellen we je wat het geheim is achter een succesvol zakelijk social media account en welke social media het meest geschikt zijn voor bedrijven.
Er was een tijd dat Linkedin en Facebook gezien werden als de enige social media voor bedrijven. Maar sinds enkele jaren is er een transitie gaande, waardoor je ook een zakelijk social media account kan hebben op andere kanalen. Hieronder behandelen we er een aantal.
Instagram heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een krachtig platform voor zakelijk gebruik. Het is niet langer alleen een plek waar mensen foto’s van hun dagelijks leven delen, maar het biedt bedrijven de mogelijkheid om hun merk te promoten, klanten te bereiken en betrokkenheid te vergroten. Hier zijn enkele redenen waarom Instagram een uitstekend zakelijk social media account is:
Bol.com, Ryanair of Crocs: het zijn allemaal bedrijven die laten zien dat een zakelijk TikTok account lang niet zo serieus hoeft te zijn als alle andere kanalen. Oorspronkelijk stond de app bekend om het delen van korte video’s met een jong publiek, heeft TikTok nu een bredere gebruikersbasis aangetrokken, waaronder volwassenen en zakelijke gebruikers Zo’n zakelijk social media account brengt je:
Vanzelfsprekend mag een zakelijk Linkedin account niet ontbreken in dit rijtje van zakelijke social media accounts. Het is het zakelijke platform bij uitstek, waarmee je o.a. kan werken aan:
Wanneer is een social media account nou eigenlijk succesvol? Om antwoord te geven op deze vraag is het goed om jezelf eerst af te vragen wanneer jij iets bestempelt als succesvol. Wanneer ben jij tevreden? We raden je aan om realistische doelen te stellen. Vraag jezelf af waarom je berichten post en wie je hiermee wilt bereiken. Zomaar ‘iets’ plaatsen op social media? Niet doen. Als je echt jouw doelen wilt bereiken, denk dan goed na over je posts. Focus je daarbij alleen op de mediums die écht relevant kunnen zijn voor jouw onderneming en waar jouw doelgroep op actief is. Op deze manier kun je voortaan gerichter te werk gaan.
Een content kalender dient als het fundament voor jouw social media strategie. Deze kalender helpt je met het plannen en geeft je overzicht. In een content kalender noteer je wanneer, wat, voor wie en in welke vorm je iets publiceert. Vul de kalender met belangrijke momenten voor jouw organisatie en voor jouw doelgroep. Speciale feestdagen kunnen dienen als inhaakmomenten, dus vergeet deze ook zeker niet te noteren.
Mensen volgen jouw account omdat ze jouw bedrijf interessant vinden en omdat ze op de hoogte gehouden willen worden van de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen. Voldoe dus aan de verwachtingen van je volgers en overtref deze indien dit mogelijk is. Probeer je posts persoonlijk te houden en lok interactie uit. Dit kun je doen door een vraag te stellen of een herkenbaar moment te delen. Probeer ook zeker een vleugje humor toe te voegen aan je berichten. Hier trek je gegarandeerd de aandacht mee.
Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Instagram is hét medium waar een beeld centraal staat. Onderschat echter niet de kracht van beeld bij de andere mediums, zoals Facebook en LinkedIn. Val op met jouw foto’s of quotes en schep herkenbaarheid voor jouw volgers. Laat de huisstijl van jouw bedrijf terugkomen in de foto’s. Natuurlijk kun je zelf aan de slag met Photoshop, maar er bestaan ook handige tools waarmee je binnen no time een foto bewerkt in jouw gewenste stijl. Wij zijn fan van Canva. Probeer deze tool eens uit en ontdek hoe makkelijk en snel je een prachtig beeld in jouw huisstijl op je beeldscherm tovert.
Als je eenmaal fanatiek aan het posten bent dan is het slim om goed in de gaten te houden welke posts werken en welke minder werken. Wat is het bereik? En hoeveel mensen zijn er betrokken bij een bericht? Als je de statistieken goed in de gaten houdt dan kan je hierop inspelen en weet je dus wat je de volgende keer wel of niet moet doen.
Als je eenmaal weet wat werkt dan is het een idee om aan de slag te gaan met adverteren op social media. Stel de gewenste doelgroep in en bereik zo binnen een snelle tijd een groot aantal mensen. Bedenk goed wat het doel is van je advertentie en besteed veel aandacht aan het beeldgebruik en de bijbehorende tekst. Trek de aandacht door op te vallen!
Tijd om deze tips in de praktijk te gebruiken! Probeer wat uit en ontdek of het inderdaad oplevert wat jij verwacht. Let erop dat een succesvol social media account niet in één dag staat. Wees dus geduldig en consistent. Als je dit doet dan zul je zien dat je écht een relevant netwerk opbouwt.
Heb je hulp nodig bij het bedenken van een strategie? Of wil je graag dat jouw social media uitbesteden? Geef dan een gil en we helpen je graag om van jouw zakelijk social media account een succes te maken.
Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.