Blog

Ga verwarring uit de weg en creëer de juiste websitestructuur

Geschreven door

Dominique Bouwmeester

Online Marketeer

Gepubliceerd

17 mei 2019

Kennis

Misschien herken je het zelf wel, je bent op zoek naar bepaalde content op een website, maar je kunt het niet vinden. De frustratie speelt op en je besluit op een andere website verder te kijken. Helaas, daar gaat de kans op een conversie. De klant is niet overtuigd en komt wellicht ook niet meer terug.

De structuur van de website is een erg belangrijk onderdeel voor zowel SEO als de user experience. Je wilt de klant een optimale bezoekerservaring bieden en daarbij hoort natuurlijk een duidelijke websitestructuur. Maar hoe zorg je er nu voor dat de structuur overeenkomt met wat de bezoeker verwacht? Dit kan je op twee manieren aanpakken en deze sluiten ook nog eens goed op elkaar aan. We hebben het hier over tree testing en card sorting technieken. Deze usability technieken helpen je om te evalueren hoe goed onderwerpen vindbaar zijn op jouw website.

In ons blog behandelen we deze twee manieren die je helpen om de juiste websitestructuur te creëren. Als eerst komt het onderwerp tree testing aan bod, bij deze techniek krijgen de ondervraagden een opdracht om een bepaald onderwerp in de menustructuur te vinden. Daarna behandelen we het onderwerp card sorting, deze techniek wordt gebruikt om te onderzoeken hoe ondervraagden items van een website groeperen.

Hoe sluiten deze technieken op elkaar aan?

Bij card sorting draait het om het creëren van nieuwe ideeën voor de structuur. Hoe kan je het beste de content ordenen? Tree testing wordt ingezet om nieuwe ideeën te testen. Het helpt je te begrijpen wat bezoekers niet kunnen vinden op je website. Maar met welke van deze twee begin je nu? Eigenlijk kan je met beide beginnen. Bij een nieuwe website raden we aan om te beginnen met card sorting. Hiermee kan je ideeën generen en wordt het duidelijk hoe je het beste de content kan ordenen. Hieruit komen dan twee à drie mogelijke structuren, die je kan gaan testen met tree testing. Deze testen kan je evalueren en uiteindelijk samenvoegen tot één duidelijke structuur.

Daarentegen kan je bij bestaande websites het beste beginnen met tree testing. Hierbij test je de huidige structuur en verkrijg je een benchmark waar de pijnpunten liggen. Vervolgens kan je gaan beslissen of je bepaalde aanpassingen direct doorvoert of dat je ervoor kiest om aan de slag te gaan met card sorting om een nieuwe structuur op te zetten.

Test de informatie architectuur met tree testing

Zoals net uitgelegd draait het bij tree testing om het testen van ideeën en de huidige structuur. Dit wordt uitgevoerd op een simpele tekstversie van jouw websitestructuur, dus zonder de invloed van de navigatie en de vormgeving.

Hoe gaat tree testing in zijn werk? Tree testing kan je op verschillende manieren toepassen. De eenvoudigste manier vinden wij door middel van de tool Treejack. Hierbij moet je drie stappen doorlopen:

1. De website structuur invoeren
Allereerst begin je met het invullen van de ‘tree’ gebaseerd op jouw huidige website structuur. Dit kan je handmatig doen, maar ook door middel van een bulk import.

2.  Opdrachten invoeren
Zodra je de structuur uitgewerkt hebt, kan je aan de slag met het formuleren van de juiste opdrachten. Om erachter te komen of bezoekers kunnen slagen op jouw website waarvoor ze zijn gekomen is het van belang om gerichte opdrachten te formuleren die de ondervraagden dienen uit te voeren.

3.  Een groep deelnemers samenstellen
Zodra je klaar bent met het instellen van de ‘tree’ en de opdrachten kan je de opdracht gaan delen met de deelnemers. Je krijg een unieke link die je kan e-mailen naar bezoekers en klanten, posten op jouw website en delen op social media. Ook is het mogelijk om gebruik te maken van de functie ‘deelnemers werven’ in de tool. De deelnemers zullen de opdracht uitvoeren op hun eigen laptop/pc. Zij worden gevraagd om te selecteren waar zij verwachten het antwoord op de vraag te vinden.

De resultaten

Zodra de deelnemers de tree testing uitvoeren, wordt het mogelijk om de resultaten te bekijken in een overzichtelijk dashboard. Hierin wordt het duidelijk:

  • 1.Hoeveel deelnemers het correcte antwoord hebben gevonden
  • 2.Wat het meest gekozen pad is tot een bestemmingspagina
  • 3.Hoeveel deelnemers op de juiste of verkeerde pagina zijn geland

Verder krijg je ook inzicht in de resultaten van de opdrachten die zijn uitgevoerd.

Opdracht statistieken

De opdracht statistieken laten zien hoeveel deelnemers het correcte antwoord hebben gevonden, hoeveel deelnemers direct het juiste antwoord hadden en hoe lang ze hiervoor gezocht hebben. In onderstaande voorbeeld zie je bijvoorbeeld dat 43% van de deelnemers het correcte antwoord hebben gevonden. Het correcte antwoord is ingevoerd in de software; dit is de verwachting van de tester.

Gedetailleerde ‘pad’ analyse

Deze analyse toont aan waar de deelnemers heen gingen op elk kruispunt en waar zij hun uiteindelijke antwoord hebben gekozen. Dit laat inzichtelijk zien of de deelnemer bijvoorbeeld makkelijk een bestemmingspagina heeft kunnen vinden of dat het heel moeilijk was om bij een bepaalde pagina te komen.

Bestemmingstabel

De bestemmingstabel geeft je een snelle blik op de structuur. Hierbij worden de correcte antwoorden groen gearceerd en worden de probleem gebieden gehighlight met de kleur oranje en rood. Verticaal zien we de bestemmingspagina’s en horizontaal zien we de opdrachten waarin een deelnemer bezig is geweest. De cijfers in de tabel laten de aantallen zien van de deelnemers die zijn geland op de juiste of op de verkeerde pagina. Als voorbeeld: als we kijken naar de eerste opdracht, dan zien we dat 46 mensen de juiste pagina (internetplannen voor thuis) hebben gevonden. Echter, 11 mensen hebben zijn geland op ‘maandelijkse plannen’, terwijl dit niet de goede pagina was.

Formuleer en test de website structuur met card sorting

Dan gaan we nu verder met de volgende onderzoeksmethode: card sorting. Dit is een snelle en gemakkelijke manier om een menustructuur of websitepaden te ontwerpen. Wat er letterlijk gebeurt is het sorteren van kaarten. Hiermee kan bijvoorbeeld achterhaald worden wat de verwachting is van de bezoeker, waardoor gebruiksinzichten gebruikt kunnen worden om een goede keuze te maken voor de informatiearchitectuur. Dit maakt het doorklikken op een website zo logisch mogelijk.

Het voorbeeld met het sorteren van kaarten kan op twee manieren gebeuren: gesloten of open. De gesloten manier van card sorting is de gemakkelijkste versie. Waarom? Omdat respondenten kaarten sorteren met categorieën die van tevoren zijn bepaald en niet veranderen. De resultaten hieruit laten vooral zien wat de verwachtingen zijn van een bezoeker bij een website met de beschikbare categorieën.

Een andere manier van card sorting is de open manier. Het verschil met de gesloten card sorting zit in de kaarten; deze zijn niet vooraf bepaald. Hierdoor kunnen respondenten de benaming van de kaarten aanpassen, kaarten verwijderen en eventueel kaarten toevoegen. Door de respondent de vrijheid te geven, kan informatie verkregen worden over het ‘waarom’ achter de keuze. Echter kunnen de uiteenlopende kaarten die hierdoor bij elkaar kunnen komen zorgen voor een langer proces.

Ten slotte is er de mogelijkheid om de beide manieren te combineren. Zo kun je bijvoorbeeld eerst open card sorting gebruiken om meer te weten te komen over de ‘waarom-vraag’ en zodat alle mogelijke keuzes gemaakt kunnen worden. De volgende stap kan uitgevoerd worden met gesloten card sorting, waarmee de uiteindelijke structuur bepaald kan worden. Zoals je merkt, is het er niet altijd één juiste manier voor een bepaalde case. Het is vooral afhankelijk van het uiteindelijke doel om card sorting in te zetten.

Om gebruik te maken van card sorting zijn er verschillende softwareprogramma’s, het meest gebruikte programma in OptimalSort. Om hiermee te testen moet je drie stappen doorlopen:

1. Invullen van de kaarten
We beginnen met het invullen van de kaarten, op basis van de structuur van de website die getest wordt. Ook deze kan handmatig ingevuld worden of er kan een bulk geïmporteerd worden.

2. Keuze maken voor soort card sorting
Daarna moet worden bepaald of er wordt gewerkt met een open, gesloten of een combinatie. Zoals genoemd is deze keuze afhankelijk van het doel van het testen. In dit voorbeeld kiezen we voor gesloten card sorting.

3. Een groep deelnemers samenstellen
Vergelijkbaar met de laatste stap van tree testing, moet ook hier de groep deelnemers worden ingevoerd. Daarnaast is het mogelijk om berichten toe te voegen en om van tevoren of na de test vragen te stellen, naar aanleiding van de test. Deze vragen zouden inzicht kunnen geven in de reden achter bepaalde antwoorden.

De resultaten

Wanneer alle deelnemers de test hebben ingevuld, dan worden de resultaten overzichtelijk weergeven in verschillende dashboards. Deze gegevens geven inzicht in:

  • Hoeveel deelnemers gelijke antwoorden heeft ingevuld
  • Welke paden het meest logisch zijn voor de deelnemers
  • De meest populaire categoriegroepen

Gelijkheidsmatrix

Deze matrix laat zien welke kaarten de deelnemers het meest in dezelfde groep hebben gecombineerd. Hoe donkerder de blauwe kleur waar de kaarten elkaar kruizen, hoe vaker ze door de deelnemers aan elkaar zijn gekoppeld. In onderstaand voorbeeld zien we dat 60% van de deelnemers de kaarten ‘een mobiele telefoon kopen’ combineert met de kaart ‘accessoires voor mijn mobiele telefoon’.

Dendrogram

Een dendrogram wordt enkel gebruikt bij open card sorting, omdat er een combinatie wordt gemaakt tussen open en hybride kaartsoorten. De dendrogram geeft de feitelijke relatie weer tussen de meest bruikbare gegevens. Deze score geeft inzicht in hoeveel % de deelnemers het eens zijn met een exacte groepering. Op de verticale blauwe lijnen zien we overeenkomsten tussen deelnemers, de grijze horizontale lijn toont het percentage deelnemers dat het hier over eens is. In onderstaand voorbeeld zien we dat 70% van de deelnemers het ermee eens waren dat de gemarkeerde kaarten bij elkaar moesten worden gegroepeerd.

Deelnemers analyse

Deze analyse geeft inzicht in de drie meest populaire voltooide kaarten op basis van hoe vaak twee kaarten in dezelfde categorie in de hele enquête aan elkaar zijn gekoppeld. In onderstaand voorbeeld zien we 37/50 overeenkomsten; dit wil zeggen dat 37 deelnemers op een totaal van 50 kaarten ten minste 50% van de tijd aan elkaar hebben gekoppeld.

In deze blog hebben we twee manieren genoemd om een websitestructuur te optimaliseren: we zijn begonnen met tree testing en de blog is afgesloten met card sorting. Bij beide onderzoeksmethoden is het mogelijk om het zo uitgebreid te maken als je zelf wil. Houd hierbij wel rekening met het doel van de test en met het beschikbare budget en de tijd. Want aan de andere kan zijn beide methoden ook snel en gemakkelijk te gebruiken, zodat je altijd waardevolle inzichten kunt genereren. Om een website op maat te maken voor de gebruiker, raden wij altijd aan om één van de genoemde methoden te gebruiken. Wil jij ook een website op maat voor de bezoeker? Of heb je hulp nodig bij tree testing, card sorting of andere CRO-werkzaamheden? Dan helpen wij je graag!

Heb je een vraag?

Dominique vertelt je graag meer.

Internationale marketplaces: dit moet je weten

Vorige blog

Duplicate content – wat kan je eraan doen?

Volgende blog
Close Hoor het van Dominique

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.