Tree testing

Een logische opbouw van jouw website is enorm belangrijk, omdat je er hiermee voor zorgt dat je aantal conversies verhoogd wordt, maar ook dat de algemene duur van een bezoek verlengd wordt. Met tree testing zorg je ervoor dat deze logische opbouw eenvoudig gerealiseerd wordt. Tree testing is een testmethode waarbij een bezoeker gevolgd wordt, die je alle vrijheid biedt die nodig is om een logische websitestructuur op te bouwen. Start jouw tree testing nu en verbeter je website direct!

Benieuwd naar jouw kansen?

Wat is tree testing?

Wanneer je een website maakt, is voor jou alles logisch. Je weet precies welke content waar te vinden is en kan zo eenvoudig informatie terugkoppelen naar een relevant onderwerp. Het is heel fijn dat jij dit kan, maar de kunst van een website is ervoor zorgen dat je website dusdanig is opgebouwd dat iedereen dit kan. Om te testen of dit zo is, gebruik je tree testing. Met deze testmethode krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Vinden gebruikers de informatie onmiddellijk zonder telkens terug te moeten kijken?
  • Vinden gebruikers de gewenste informatie?
  • Vinden gebruikers de informatie snel zonder erbij te hoeven nadenken?

Via tree testing test je of jouw website logisch is opgebouwd. Je geeft willekeurige gebruikers van je website een opdracht om bepaalde informatie te vinden, aan de hand van je boomstructuur. Vervolgens kijk je naar welke pagina’s zij zoal aanklikken. Worden ze direct goed gedirigeerd, dan kun je concluderen dat jouw website logisch is opgebouwd. Wordt er regelmatig een verkeerde pagina aangeklikt, dan is het aan jou om deze informatie te verwerken en je website te herstructureren.

De voordelen tree testing

Kan snel uitgevoerd worden
Relatief low-budget
Begrijpelijk voor iedereen
Betere vindbaarheid door een hogere positie in Google
Snelle verhoging van je conversieratio door betere vindbaarheid van je producten
Kan gebruikt worden als aanvulling op andere manieren van usability testing

Boomstructuur maken in 5 stappen

Om te slagen met het maken van een boomstructuur op jouw website, raden we aan om te werken met een vast stappenplan. Dit stappenplan leggen we voor je uit!

Stap 1 – Websiteanalyse
Voordat je kunt beginnen met tree testing is het belangrijk om te bepalen waar je vandaan komt. De huidige resultaten van je website wordt gemeten, maar ook wordt er gekeken naar de huidige boomstructuur. In veel gevallen zal deze er erg logisch uit zien, maar gedurende het proces zal deze aangepast worden naar een structuur die voor iedereen functioneel is. Je meet de huidige resultaten, zodat je aan het einde ook kunt aantonen dat je aanpassingen succesvol zijn.
Stap 2 – Strategiebepaling
Nu je weet hoe je website scoort, weet je als het goed is exact welke pagina’s het wel goed doen en welke niet. Op basis van deze gegevens kun je een strategie bepalen: pagina’s die tegenvallen ga je proberen beter naar voren te brengen, waar je met je goedscorende pagina’s juist zo min mogelijk probeert te doen. Je kunt je tree tests nu inrichting geven, aangezien je weet wat je wil onderzoeken en welke resultaten je hieruit wil halen.
Stap 3 – Tests uitvoeren
Je strategie staat: tijd om je tree testing te beginnen. Je verzamelt een groep van verschillende gebruikers die allen in jouw doelgroep passen en laat ze vervolgens los op hun website. De testers krijgen allemaal verschillende opdrachten, namelijk om aan te geven waar ze bepaalde informatie denken te kunnen vinden in jouw menustructuur. Je verzamelt de antwoorden en herhaalt dit vervolgens een paar keer, met telkens een andere pagina als centraal doel.
Stap 4 – Resultaten toepassen
Nu je hebt gezien hoe je doelgroep over je website denkt, is het tijd om de resultaten toe te passen. De kans is groot dat een pagina die minder hard loopt dan je wilt, ook niet goed te vinden is. De plek waar deze pagina verwacht wordt, is nu de plek waar je deze pagina plaatst. Volgende bezoekers van je website die op zoek zijn naar deze informatie zullen minder moeite ervaren met het vinden van deze informatie, waardoor je conversieratio verbetert.
Stap 5 – Monitoring en herhaling
Nu je alle resultaten hebt toegepast, is het tijd om te kijken in hoeverre je aanpassingen ook daadwerkelijk effectief zijn. Natuurlijk hopen we dat je nieuwe boomstructuur perfect is en dat de gewenste resultaten binnenstromen, maar het is ook nooit verkeerd om het proces te herhalen totdat het écht perfect is.

Wat is het verschil tussen tree testing en card sorting?

Tree testing wordt ook wel reversed card sorting genoemd: wat je bij tree testing doet is eigenlijk hetzelfde resultaat behalen, maar dan op precies de tegenovergestelde manier. Om dit uit te leggen, leggen we de werkwijze van card sorting voor je uit:

Bij card sorting krijgt de gebruiker van de test een lijst met verschillende onderwerpen. Vervolgens wordt hun gevraagd de groepering zelf te maken. Er ontstaat zo een boomstructuur die volgens de gebruiker van je website logisch is, dus die jij kan gebruiken om deze gebruiker op logische wijze door je website te navigeren.

Bij tree testing gebeurt eigenlijk exact het tegenovergestelde: jij hebt al een boomstructuur en vraagt juist aan de gebruiker van je test om dit voor je te testen. Ze krijgen al een groepering, waardoor jij beter kunt meten of jouw gedachtegangen voor iedereen te volgen zijn. Voor beide manieren van usability testing is wat te zeggen, maar in veel gevallen werkt tree testing beter dan card sorting, omdat jouw website vaak al beschikt over een boomstructuur. Card sorting is effectiever wanneer je een website van de grond af opbouwt.

Uncertainty time: de cruciale factor

De term ‘uncertainty time’ speelt een cruciale rol bij het uitvoeren van tree testing. De onzekerheidstijd verwijst naar de tijd die gebruikers nodig hebben om de juiste locatie in de boomstructuur te vinden wanneer ze specifieke informatie zoeken. Dit proces is van onschatbare waarde voor SEO-optimalisatie, omdat het helpt bij het identificeren van knelpunten in de navigatie die de gebruikerservaring kunnen beïnvloeden. Door te begrijpen hoe lang gebruikers twijfelen en zoeken, kunnen websitebeheerders hun inhoudsstructuur verfijnen en zoekmachinevriendelijke paden creëren, waardoor de vindbaarheid en toegankelijkheid van belangrijke informatie wordt verbeterd.

Informatie architectuur tips van Traffic Today

Wil jij zelf aan de slag met informatie architectuur (IA), dan heeft Traffic Today een paar handige tips voor je om toe te passen. Door de jaren heen hebben wij tree testing voor veel verschillende klanten uitgevoerd: de resultaten hiervan delen we graag. Door je aan deze tips te houden, weet jij zeker dat je tree testing op een snelle en effectieve manier kunt inzetten.

  1. Let op je doelgroep: tree testing kan heel effectief zijn, maar wel enkel als de gebruikers van je tests ook daadwerkelijk overeenkomen met je doelgroep. Doe je dit niet, dan verzamel je gegevens die helemaal niet overeenkomen met de logica van de bezoekers die je uiteindelijk op je website kan verwachten.
  2. Snelle doorvoering: doordat er best veel tijd in het maken van een website zit, zijn mensen soms sceptisch over of ze de resultaten van IA wel door moeten voeren. Jij weet er meer van dan je bezoekers, toch? Waar dit natuurlijk klopt, is het belangrijk om te realiseren dat je website uiteindelijk niet voor jou is gemaakt, maar voor je doelgroep. De resultaten zijn dus weldegelijk goed om te verwerken.
  3. Genoeg is genoeg: misschien denk je “hoe meer resultaten, hoe beter”, maar dat is in het geval van tree testing vaak niet de waarheid. Sterker nog: het grote voordeel aan deze testmethode is dat je niet heel veel testers nodig hebt om achter de waarheid te komen. Merk je dat na vijf tests er steeds hetzelfde plaatsvindt, dan mag je de conclusie eigenlijk al trekken. Hierdoor bespaar je tijd en kosten.
  4. Laat het doen! Zoals je ondertussen gelezen hebt is tree testing een razend effectieve testmethode, maar je moet wel goed weten hoe je een tree test invult voordat je hem uit kunt zetten. Wanneer jij in zee gaat met een online marketingbureau als Traffic Today weet je zeker dat de uitvoering van je tests klopt en zorg je ook nog voor een effectieve verwerking hiervan.

Tree testing als onderdeel van je Traffic Today SEO-strategie

Ben jij op zoek naar een marketingbureau om tree testing toe te passen op jouw bedrijf, kijk dan niet verder dan Traffic Today! Wij gaan namelijk niet lukraak te werk, maar zorgen ervoor dat tree testing zal functioneren als onderdeel van je SEO-strategie. Zo zorgen we er niet alleen voor dat jouw website optimaal functioneert op het gebied van je boomstructuur, maar zorgen we er ook voor dat je website in het algemeen beter presenteert op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Wil jij deze manier van conversie optimalisatie gelijk ervaren, kom dan met ons in contact! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

4.8 op Google

Meer weten over tree testing?

Benieuwd of bezoekers jouw content makkelijk kunnen vinden? Met tree testing achterhalen onze CRO-specialisten of je navigatiestructuur logisch is opgebouwd. Samen optimaliseren we de gebruikservaring en verhogen we de conversiekans!

Ons team staat
voor je klaar