Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Misschien ken je het probleem zelf ook wel: Je komt op een website, maar je vindt niet meteen de pagina met content die antwoord geeft op jouw vraag. Uiteindelijk vind je de desbetreffende pagina, helemaal in een subcategorie verstopt. Dit is erg vervelend, aangezien je extra moeite moet doen om uiteindelijk te vinden waar jij naar op zoek bent. Voor website eigenaren kan dit nadelig uitpakken, omdat een niet-logische navigatie een negatieve invloed heeft op de gebruiksvriendelijkheid van de website. Het gevolg? Meer bezoekers die afhaken. Er zijn natuurlijk veel manieren om de inhoud beter te structureren. Toch ontstaan er vaak problemen omdat de informatie op de website of in apps georganiseerd is volgens de perceptie van de stakeholders. Niet volgens de verwachtingen van gebruikers. Card sorting is een methode die helpt bij het op een juiste manier indelen van de website architectuur.
Card sorting is een conversie optimalisatie methode die onderzoekt hoe mensen items groeperen. Met card sorting ontwikkel je structuren die de kans maximaliseren dat een gebruiker gemakkelijk vindt waar hij naar op zoek is. Er zijn bij card sorting alleen maar echte gebruikers betrokken, geen stakeholders, developers of designers. Op deze manier leren we precies hoe eindgebruikers de menustructuur zien en welke verwachtingen ze van een website hebben.
Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.
Heb je meer uitleg nodig over card sorting dan we je op deze pagina vertellen? Vul dan onderstaand contactformulier. Traffic Today zoekt dan contact met je op!
Dominique vertelt je er graag meer over!
Hoe zet je nou een zo logisch en gebruiksvriendelijk mogelijk menu op? Het is mogelijk om voor card sorting echte kartonnen kaartjes in te zetten of gebruik te maken van een online software tool. In elk geval is het een aanrader om zoveel mogelijk deelnemers te regelen voor een zo’n betrouwbaar mogelijk onderzoek. Bij online card sorting kan je eenvoudiger een grote groep mensen benaderen, omdat je dit kan digitaliseren en de resultaten makkelijk kan verzamelen en vergelijken. Denk hierbij aan minimaal 50 tot 100 deelnemers.
Er zijn twee situaties waarbij card sorting ingezet kan worden:
Kortom als jij wilt weten of de structuur op jouw website gebruiksvriendelijk is ingesteld, dan is het zeker aan te raden om card sorting in te zetten. Naast dat je jouw website beter structureert, leer je jouw prospects zo ook beter kennen. Dat werkt alleen maar in jouw voordeel.
Het is aan te raden dat de deelnemers niet meteen alle kaarten willen sorteren. Wanneer je veel pagina’s hebt, kan de deelnemers hierdoor de draad kwijt raken. Kies voor een maximum van 30 tot 40 kaarten, helemaal bij open card sorting. Ook raden we je aan om de kaarten op een willekeurige manier te presenteren.
Bij beheerde card sorting geef je hardop aan welke stappen je doorloopt. Hierdoor krijgt de onderzoeker meer inzicht in de keuzes die de gebruiker maakt. Bij onbeheerde card sorting vindt het sorteren plaats zonder dat de genomen stappen worden toegelicht. Het sorteren vindt in dit geval vaak digitaal plaats.
De card sorting methode is ontwikkeld door psychologen die meer wouden weten over hoe mensen kennis ordenen en categoriseren.
Voor beide methoden zijn er zowel voor- als nadelen te benoemen. Het is dus maar net welk voordeel je zwaarder vindt wegen. Het grote voordeel aan digitale card sorting is dat je de uitkomsten eenvoudig kan analyseren. De bruikbaarheid van de tool kan wat minder gebruiksvriendelijk zijn. In het geval van papieren card sorting geldt het tegenovergestelde. De uitkomsten zijn voor de onderzoekers lastiger te analyseren, terwijl de methode voor de gebruikers juist wel eenvoudig en overzichtelijk is.
Card sorting en tree testing lijken in eerste instantie misschien een beetje op elkaar. Toch zijn er wel degelijk verschillen tussen de twee. Het belangrijkste verschil is dat je met de eerste methode vaak inzet als je een herontwerp wilt doorvoeren of als je een eerste website ontwerp wilt maken. Tree testing is bedoeld om de resultaten van card sorting te onderzoeken. Het is dus een mooie aanvulling op elkaar.
Wil je direct weten wat de mogelijkheden van card sorting zijn voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op en we vertellen je alles wat je wilt weten!
Er zijn verschillende card sorting methoden. Hieronder lichten we de diverse methoden uit.
Tijdens de open methode worden de deelnemers gevraagd om onderwerpen uit de inhoud van jouw website te ordenen in categorieën die voor hen zinvol zijn. Vervolgens geven ze elke groep die ze hebben gemaakt een naam op de manier waarvan zij vinden dat dit het beste past. Deze aanpak kan vooral in de vroege ontwikkelfase van onschatbare waarde zijn
De gesloten methode werkt met voor-gedefinieerde categorieën waarin testers de inhoud van een website of app sorteren. Een combinatie van beide is mogelijk, waarbij de open methode uit wordt gevoerd om categorieën te identificeren en vervolgens een gesloten methode wordt gebruikt om te zien hoe goed ze werken voor gebruikers.
Bij de remote card sorting methode wordt het principe digitaal uitgevoerd. De keuzes die de gebruiker maakt worden vastgelegd. Door te kiezen voor een tooling met een drag and drop functie, kan je als onderzoeker perfect analyseren in welke volgorde de deelnemers bepaalde keuzes maken.
Bij de face to face methode is zowel de deelnemer als de onderzoeker/observeerder aanwezig. De deelnemer denkt hardop en vertelt – face to face – waarom hij of zij bepaalde keuzes maakt. Dankzij deze methode krijgen onderzoekers een beter beeld van de reactie en het denkproces van de deelnemer.
We hopen dat je na het lezen van deze pagina een beter beeld hebt van dit principe. Twijfel je nog of card sorting iets is voor jouw bedrijf? Schakel ons gerust in. Onze digitale marketing specialisten geven je graag beter advies en nemen jouw situatie onder de loep zodat je uiteindelijk beter weet wat je kunt verwachten. Neem gerust contact op door ons te bellen of te mailen, we staan je graag te woord.
Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.