Card sorting

Misschien ken je het probleem zelf ook wel: Je komt op een website, maar je vindt niet meteen de pagina met content die antwoord geeft op jouw vraag. Uiteindelijk vind je de desbetreffende pagina, helemaal in een subcategorie verstopt. Dit is erg vervelend, aangezien je extra moeite moet doen om uiteindelijk te vinden waar jij naar op zoek bent. Voor website eigenaren kan dit nadelig uitpakken, omdat een niet-logische navigatie een negatieve invloed heeft op de gebruiksvriendelijkheid van de website.

Het gevolg? Meer bezoekers die afhaken. Er zijn natuurlijk veel manieren om de inhoud beter te structureren. Toch ontstaan er vaak problemen omdat de informatie op de website of in apps georganiseerd is volgens de perceptie van de stakeholders. Niet volgens de verwachtingen van gebruikers. Card sorting is een methode die helpt bij het op een juiste manier indelen van de website architectuur.

Benieuwd naar jouw kansen?

Wat is card sorting?

Card sorting is een conversie optimalisatie methode die onderzoekt hoe mensen items groeperen. Met card sorting ontwikkel je structuren die de kans maximaliseren dat een gebruiker gemakkelijk vindt waar hij naar op zoek is. Er zijn bij card sorting alleen maar echte gebruikers betrokken, geen stakeholders, developers of designers. Op deze manier leren we precies hoe eindgebruikers de menustructuur zien en welke verwachtingen ze van een website hebben.

De voordelen van card sorting

Simpel uit te voeren
Een betrouwbare methode
Een voordelige oplossing
Het markeert welke content het belangrijkst is voor de gebruiker
Het is een snelle werkwijze
Het geeft inzicht in het denkproces van de gebruiker tijdens het browsen

Wat is card sorting?

Card sorting is een conversie optimalisatie methode die onderzoekt hoe mensen items groeperen. Met card sorting ontwikkel je structuren die de kans maximaliseren dat een gebruiker gemakkelijk vindt waar hij naar op zoek is. Er zijn bij card sorting alleen maar echte gebruikers betrokken, geen stakeholders, developers of designers. Op deze manier leren we precies hoe eindgebruikers de menustructuur zien en welke verwachtingen ze van een website hebben.

Wanneer zet je card sorting in?

Er zijn twee situaties waarbij card sorting ingezet kan worden:

  • Wanneer een nieuwe website wordt gebouwd met een nieuwe structuur.
  • Wanneer je middels software ziet dat veel gebruikers afhaken op je website, wat deels kan liggen aan de gebruiksvriendelijkheid van de site

Kortom als jij wilt weten of de structuur op jouw website gebruiksvriendelijk is ingesteld, dan is het zeker aan te raden om card sorting in te zetten. Naast dat je jouw website beter structureert, leer je jouw prospects zo ook beter kennen. Dat werkt alleen maar in jouw voordeel.

Soorten card sorting

Er zijn verschillende card sorting methoden. Hieronder lichten we de diverse methoden uit.

Open methode
Tijdens de open methode worden de deelnemers gevraagd om onderwerpen uit de inhoud van jouw website te ordenen in categorieën die voor hen zinvol zijn. Vervolgens geven ze elke groep die ze hebben gemaakt een naam op de manier waarvan zij vinden dat dit het beste past. Deze aanpak kan vooral in de vroege ontwikkelfase van onschatbare waarde zijn
Gesloten methode
De gesloten methode werkt met voor-gedefinieerde categorieën waarin testers de inhoud van een website of app sorteren. Een combinatie van beide is mogelijk, waarbij de open methode uit wordt gevoerd om categorieën te identificeren en vervolgens een gesloten methode wordt gebruikt om te zien hoe goed ze werken voor gebruikers.
Remote methode (digital)
Bij de remote card sorting methode wordt het principe digitaal uitgevoerd. De keuzes die de gebruiker maakt worden vastgelegd. Door te kiezen voor een tooling met een drag and drop functie, kan je als onderzoeker perfect analyseren in welke volgorde de deelnemers bepaalde keuzes maken.
Face to face methode
Bij de face to face methode is zowel de deelnemer als de onderzoeker/observeerder aanwezig. De deelnemer denkt hardop en vertelt – face to face – waarom hij of zij bepaalde keuzes maakt. Dankzij deze methode krijgen onderzoekers een beter beeld van de reactie en het denkproces van de deelnemer.

Verschillen met tree testing

Card sorting en tree testing lijken in eerste instantie misschien een beetje op elkaar. Toch zijn er wel degelijk verschillen tussen de twee. Het belangrijkste verschil is dat je met de eerste methode vaak inzet als je een herontwerp wilt doorvoeren of als je een eerste website ontwerp wilt maken. Tree testing is bedoeld om de resultaten van card sorting te onderzoeken. Het is dus een mooie aanvulling op elkaar.

Veelgestelde vragen over card sorting

Er zijn verschillende card sorting methoden. Hieronder lichten we de diverse methoden uit.

Hoe haal ik meer uit card sorting?
Het is aan te raden dat de deelnemers niet meteen alle kaarten willen sorteren. Wanneer je veel pagina’s hebt, kan de deelnemers hierdoor de draad kwijt raken. Kies voor een maximum van 30 tot 40 kaarten, helemaal bij open card sorting. Ook raden we je aan om de kaarten op een willekeurige manier te presenteren.
Wat is het verschil tussen beheerde en onbeheerde cart sorting?
Bij beheerde card sorting geef je hardop aan welke stappen je doorloopt. Hierdoor krijgt de onderzoeker meer inzicht in de keuzes die de gebruiker maakt. Bij onbeheerde card sorting vindt het sorteren plaats zonder dat de genomen stappen worden toegelicht. Het sorteren vindt in dit geval vaak digitaal plaats.
Waar is card sorting ontstaan?
De card sorting methode is ontwikkeld door psychologen die meer wouden weten over hoe mensen kennis ordenen en categoriseren.
Wanneer kies ik voor digitale card sorting en wanneer voor papieren card sorting?
Voor beide methoden zijn er zowel voor- als nadelen te benoemen. Het is dus maar net welk voordeel je zwaarder vindt wegen. Het grote voordeel aan digitale card sorting is dat je de uitkomsten eenvoudig kan analyseren. De bruikbaarheid van de tool kan wat minder gebruiksvriendelijk zijn. In het geval van papieren card sorting geldt het tegenovergestelde. De uitkomsten zijn voor de onderzoekers lastiger te analyseren, terwijl de methode voor de gebruikers juist wel eenvoudig en overzichtelijk is.

4.8 op Google

Meer weten over card sorting?

We hopen dat je na het lezen van deze pagina een beter beeld hebt van dit principe. Twijfel je nog of card sorting iets is voor jouw bedrijf? Schakel ons gerust in. Onze digitale marketing specialisten geven je graag beter advies en nemen jouw situatie onder de loep zodat je uiteindelijk beter weet wat je kunt verwachten. Neem gerust contact op door ons te bellen of te mailen, we staan je graag te woord.

Ons team staat
voor je klaar