Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Jouw e-commerce bedrijf uitbreiden naar het buitenland is tegenwoordig bijna vanzelfsprekend, mits jouw bedrijf klaar is voor de volgende stap. Je kan het bereik en de afzetmarkt namelijk vergroten door internationaal te gaan. In dit blog verdiepen wij ons in de internationale marketplaces. Wat kunnen zij nou eigenlijk voor jouw bedrijf betekenen in deze internationalisering en waar moet je allemaal op letten? Wij zochten het voor je uit.
Een van onze vorige blogs betrof een introducerend en algemeen blog over internationaal gaan met je webshop. Hierin kan je lezen dat wij als Nederlanders maar een relatief klein aandeel van de totale e-commerce omzet in handen hebben. Daarbij wordt er aangegeven dat de keuzes voor de landen waar e-commerce bedrijven naar uitbreiden niet meer de meest logische keuzes zijn. Het vertalen van jouw webshop en de manier van schrijven zijn erg belangrijk en kunnen ook een grote rol spelen in de internationalisering.
Om zoveel mogelijk omzet te genereren kan je naast het focussen op je eigen webshop ook producten verkopen via een online platform. Hierbij draag je dus per transactie een bepaalde fee af aan het platform, ook wel de marketplace genoemd. Wordt er dus niks verkocht, betaal je ook niks. Met uitzondering van eventueel adverteren en in sommige gevallen een vaste fee per maand. Ook dit hebben we uitgelegd in onze vorige blog dus het is nu de hoogste tijd om dieper op de internationale marketplaces in te gaan. Laten we beginnen met een bekende internationale marketplace die iedereen kent.
We weten dus inmiddels allemaal hoe het werkt om jouw producten aan te bieden. Amazon is de bekendste marketplace en de e-commerce blijft alleen maar stijgen. Zoals je kon lezen is Amazon bijvoorbeeld verantwoordelijk voor meer dan de helft van de e-commerce omzet in Duitsland. Wil je dus jouw bedrijf uitbreiden naar Duitsland? Kijk dan of het een slimme zet is om via Amazon te gaan verkopen of dat je beter een ander online platform kan gebruiken om jouw omzet binnen te halen, zoals Real. Amazon kan je natuurlijk gebruiken als je naar een ander land gaat uitbreiden. Maar wat zijn nou eigenlijk de voordelen en nadelen van Amazon?
De voordelen:
De nadelen:
Bekijk dus of jouw verkoopstrategie aansluit bij Amazon. Wellicht is het slimmer om eerst op een andere manier inkomsten te generen en je later aan te sluiten bij Amazon.
Over Real.de gesproken: ook dit is een heel belangrijk online marketplace die we zeker even moeten uitdiepen. Real is Duitsland’s derde grootste online marketplace en biedt een eenvoudig set-up proces met een volledig assortiment van categorieën.
Real.de, eerder bekend onder de naam Hitmeister, is actief vanaf 2017. Met de verkoop van miljoenen producten in meer dan 5.000 categorieën is het een marketplace met een zeer breed aanbod. Real.de levert in 30 landen, heeft maandelijks meer dan 10 miljoen bezoekers en 6.5 miljoen klanten. Wanneer je gaat verkopen op Real.de betaal je een maandelijkse fee van € 39,95 en de verkoopcommissie varieert van 6,5% tot 12%.
Cdiscount is de ena-grootste marketplace van Frankrijk. Met meer dan 16 miljoen gebruikers en een wereldwijde omzet in 2018 van $ 2,3 miljoen absoluut een speler die je niet mag en kan missen. Cdiscount heeft de focus op Frankrijk, maar leveringen in bijvoorbeeld België, Duitsland, Spanje en Italië zijn ook mogelijk
Cdiscount is ook een marketplace met een erg breed aanbod en kan vergeleken worden met de Bol.com van Frankrijk. De maandelijkse fee bedraagt € 39,99 en de commissie per verkocht product ligt tussen de 5% en 15%. Verder betaalt Cdiscount eens per 15 dagen uit, iets wat voor de kleinere retailers extra aantrekkelijk kan zijn.
We verhuizen even naar buiten Europa. Rakuten is de grootste e-commerce marketplace van Japan waar je aan meer dan 100 miljoen klanten over de hele wereld producten kan verkopen. Rakuten heeft een sterke wereldwijde aanwezigheid en biedt een internationaal bereik voor verkopers, met de mogelijkheid om de producten in verschillende categorieën te vermelden. Naast dat je betaalt voor het verkopen van een product, betaal je ook een vast bedrag per maand. Een wereldwijd netwerk van Japanse marketplaces staat open voor kopers in Europa, Noord- en Zuid Amerika en Azië. Daarbij komen speciale voordelen op de Japanse markt, waaronder de mogelijkheid voor Amerikaanse verkopers om een ‘branded storefront’ te creëren.
PriceMinister was een groot online marketplace in Frankrijk, maar is tegenwoordig onderdeel van Rakuten.
Deze online marketplace richt zich op technologie en heeft meer dan 30 miljoen klanten en biedt de mogelijkheid om uw producten in meer dan 50 landen te verkopen. Newegg staat bekend als een goede optie voor iedereen die op zoek is naar computercomponenten. Daarbij kan je ook als verkoper gedetailleerde en informatieve productpagina’s maken om meer verkopers aan te trekken.
Hoewel Newegg een grote marketplace is, is het niet voor iedere verkoper een geschikt platform, omdat het zich sterk focust op computers en elektronica.
Etsy is een internationale marketplace dat zich volledig richt op handgemaakte en unieke producten. Dit platform is gericht op verkopers en kopers in de creatieve industrie en bereikt maar liefst 33 miljoen gebruikers wereldwijd. Het kostenmodel van Etsy is helder. De vermelding van een product kost € 0,18. Verder betaal je 5% van de verzendkosten en 5% van de totale order aan Etsy.
Zit je in de creatieve industrie? Dan is Etsy zeker een platform die niet aan je aandacht mag ontsnappen. Houd echter wel rekening met forse concurrentie gezien er ruim 2 miljoen actieve verkopers aanwezig zijn.
Daarnaast kun je ook kiezen voor verkopen op Kaufland, een andere marketplace. Lees er meer over op de pagina die we erover schreven.
Online marketplaces worden steeds belangrijker in de online retailmarkt. De markt groeit en er komen steeds meer verschillende marketplaces bij. Voor elk land, product en afrekenmodel is er wel een optie mogelijk. Online marketplaces bieden voor jouw potentiële koper diverse voordelen zoals aanbod, prijs en de garanties/vertrouwen die de marketplace geeft. Veelal zijn het extreem goed doorontwikkelde platformen met een goed gebruiksgemak.
De verwachting is dan ook dat de aankomende jaren online marketplaces een forse groei gaan doormaken in het marktaandeel van online retailers. Thuiswinkel.org heeft samen met de eCommerce Foundation onderzoek gedaan en zij verwachten dat al in 2020 het marktaandeel is gegroeid naar 40%!
Recentelijk heeft CensusWide een onderzoek gedaan naar de consument van de toekomst waarbij Online Marketplaces ook veelal terugkwamen in dit onderzoek. Een paar opvallende conclusies, zowel nationaal als internationaal:
Marketplaces; of je er nu van houdt of er niet mee overweg kan, één ding is zeker en dat is dat je er niet meer omheen kan. In sommige gevallen zien wij echt een haat-liefde verhouding. Je kan niet mét maar ook niet zonder. Zowel nationaal als internationaal gezien groeien deze platformen sterk. Het marktaandeel wordt steeds groter, maar in veel gevallen worden de kosten (relatief) ook hoger. Per situatie zal dus gekeken moeten worden waar de kansen en (on)mogelijkheden liggen voor jou als online verkoper.
Per land, per niche, per product en zelfs per verdienmodel zal bepaald moeten worden welke marketplaces het beste bij jou passen en gekeken moeten worden of het überhaupt zal gaan werken. Kansen zijn er in ieder geval meer dan genoeg. Neem gerust eens contact met ons op om samen die kansen te gaan bekijken.