Blog - 02 juni 2023

Meta Conversion API: alles wat je weten moet

Geschreven doorSusan Onze ervaren Social Advertising Marketeer

Met de iOS 14-update verandert Apple sinds september 2020 de regels met betrekking tot gegevensverwerking en cookie-tracking. Apple heeft de gebruikerservaring op de eerste plaats gezet en stelt gebruikers nu in staat om trackers en apps te blokkeren door middel van een pop-up. Dit kan gevolgen hebben voor social media advertenties, aangezien het verzamelen van data hierdoor moeilijker wordt. Adverteerders moeten daarom op zoek gaan naar alternatieven. Een cruciale rol hierin wordt gespeeld door de Facebook Conversion API, een van de maatregelen die Facebook neemt om de impact van iOS 14 te beperken. 

Oplossing voor third-party data

Het is duidelijk dat third-party cookies binnen een paar jaar tot het verleden zullen behoren. Hierdoor kunnen social media platformen niet zomaar informatie van websitegebruikers verkrijgen. Dit vormt een uitdaging voor social media adverteerders, aangezien het meten van conversies en gebeurtenissen steeds lastiger wordt. Ook het effect van retargeting en look-a-like doelgroepen wordt verminderd in een wereld zonder cookies. Gelukkig bestaat er een alternatieve methode om toch informatie te blijven verzamelen: Meta Conversion API. In 2021 heeft Facebook de beslissing genomen om de bedrijfsnaam te veranderen naar Meta Platforms Inc. Als gevolg hiervan worden producten en services nu vaak geassocieerd met “Meta” in plaats van “Facebook”. Dus de juiste term zou zijn “Meta Conversion API”.

Wat is de conversion API?

Dit is een alternatief voor de Facebook-pixel die het mogelijk maakt om conversies rechtstreeks naar Facebook te sturen. In tegenstelling tot de pixel werkt de Conversions API vanaf jouw eigen server in plaats van de browser. Door de Facebook API aan je website te koppelen, kun je nog steeds veel gegevens bijhouden zonder afhankelijk te zijn van cookies. De Meta Conversion API maakt op deze manier gebruik van server-side tracking in plaats van browser-side tracking om gegevens te verzamelen.

Voordelen Meta Conversion API

Het gebruik van de API biedt veel voordelen ten opzichte van de huidige mogelijkheden. Hieronder hebben we ze voor je op een rijtje gezet.

  • Met de Meta Conversion API behoren adblockers tot het verleden. Adblockers blokkeren namelijk de Facebook-pixel, waardoor je gegevens nooit volledig zijn in het advertentiebeheer. Het goede nieuws is dat de Meta Conversion API niet kan worden geblokkeerd door adblockers.
  • Je kunt betrouwbare data verzamelen die minder afhankelijk zijn van de browserinstellingen van gebruikers. De gegevens en informatie die je verzamelt via de Meta Conversion API worden rechtstreeks gedeeld tussen je eigen server en de server van Facebook, waardoor je niet gebonden bent aan de regels van Apple.
  • Met behulp van de Meta Conversion API krijg je de mogelijkheid om conversie-evenementen beter te meten. Momenteel kun je via de Facebook Pixel maximaal acht gebeurtenissen meten. Dit is niet van toepassing met de Meta Conversion API, hier kun je zelf bepalen welke gebeurtenissen je wilt meten en vervolgens kun je deze gegevens delen met Facebook
  • Rapportages zijn betrouwbaarder, omdat de gegevens een-op-een worden doorgestudeerd. Hierdoor zul je nooit meer twee conversies zien in je advertentieaccount terwijl er eigenlijk maar een conversie heeft plaatsgevonden op je website.
  • Dankzij de Meta Conversion API kun je retargeting advertenties gebruiken die verder teruggaan in de tijd dan de standaardperiode van 7 dagen. Dit is alleen mogelijk als Facebook over de juiste versleutelde data beschikt, die zijn gedeeld via de Meta Conversion API.
  • Je kunt nog steeds gebruikmaken van zowel de Facebook-pixel als de Meta Conversion API. Als beide trackingmethoden dezelfde persoon meten, zal de Meta Conversion API een correctie toepassen om dubbele resultaten te voorkomen.

Facebook Conversion API instellen

De Meta Conversion API plaats je net als de pixel op de website, maar dan binnen de server. Mocht je pixel een keer niet goed functioneren, dan kan de Meta Conversion API de data nog wel versturen naar Facebook en zo raak je geen data kwijt.

Om de Meta Conversion API te implementeren en zelf te installeren, doorloop je de volgende stappen:

  1. Maak een Facebook-account aan en voeg een pixel toe aan je website.
  2. Maak een Facebook Business Manager-account aan en voeg je Facebook-pagina toe.
  3. Maak een nieuw advertentieaccount aan in de Business Manager.
  4. Ga naar het tabblad “Events Manager” in de Business Manager en selecteer “Aggregated Event Measurement”.
  5. Maak een nieuw evenement aan en selecteer de pixel die je aan je website hebt toegevoegd.
  6. Voeg de evenementcode toe aan de website en test of de pixel correct gegevens verzamelt.
  7. Installeer de Meta Conversion API op de server door de vereiste SDK te downloaden en te implementeren in de code van de website.
  8. Configureer de Meta Conversion API om de gegevens van website gebeurtenissen naar Facebook te verzenden.
  9. Test de installatie door enkele website gebeurtenissen te simuleren en te controleren of de gegevens correct worden verzonden naar Facebook.
  10. Gebruik de verzamelde gegevens om advertenties aan te passen en advertentiecampagnes te optimaliseren voor betere resultaten.

Het kan lastig zijn om de Meta Conversion API te implementeren, vooral als je geen ervaring hebt met server-side code. Maar met de juiste documentatie en hulp van Facebook kun je deze tool gebruiken om de prestaties van jouw advertenties te verbeteren en meer gerichte en relevante advertenties te maken.

De Meta conversion API kan ook ingesteld worden via GTM. Voor meer informatie over hoe je aan de slag gaat met het taggen via de server in GTM, kun je hier lezen.

 

Wat is XML?

Vorige blog

Hoe word ik bol.com partner?

Volgende blog