Blog - 26 oktober 2020

De eerste resultaten van ‘gratis’ Shopping

Geschreven doorWilco Onze ervaren Advertising Marketeer | Head of Advertising

Sinds 7 oktober zijn gratis Shopping vermeldingen actief in Nederland. Wat zijn de eerste effecten hiervan? Wij doken in de data en maakten een analyse van onze bevindingen. Lees gauw verder!

Aantal gratis klikken

Om een goed beeld te krijgen van het aantal gratis Shopping vermeldingen, hebben we de data in Merchant Center onder de loep genomen.  De conclusie? Een aantal klanten krijgen een handvol klikken per dag, maar er zijn ook een aantal die honderden klikken per dag krijgen. Als we de uitschieters aan beide kanten wegdenken, dan lijkt 30 á 50 klikken per dag een beetje de gemiddelde range te zijn. Hierbij zien we wel bij bijna alle klanten een sterke groei zien in de tweede week van oktober: het aantal gratis klikken is hier verdubbeld.

Ook hebben we geanalyseerd waarom de één veel klikken heeft en de ander weinig. We hebben hiervoor gekeken naar klikken en vertoningen in Google Shopping plus het aantal producten dat iemand actief heeft. Daar lijkt geen verband in te zitten. Wanneer er in een account veel producten op actief staan, kan dit wel een positieve bijdrage leveren. Je kan immers bij meer zoekwoorden vertoond worden. Het is echter niet zo dat veel producten per se zorgen voor veel klikken. We zien bijvoorbeeld verschillende accounts met weinig producten, maar veel klikken. Ook zegt je Adspend, klikken en vertoningen in het betaalde deel van Google Shopping weinig over het aantal gratis klikken. Als je nu veel of weinig aandacht schenkt aan het betaalde gedeelte, het lijkt geen directe impact op deze vertoningen te hebben.

Kortom: 30 á 50 klikken per dag lijkt redelijk normaal en er is geen aanwijsbaar effect dat mensen die veel Google Shopping Adspend besteden voorrang krijgen in de gratis resultaten.

De effecten en resultaten

In Merchant Center spreekt Google over klikken, wij zijn gaan kijken of we die terug kunnen vinden in analytisch. Als we op productniveau kijken hebben we sterk het vermoeden dat Analytics ze onder organische gebruikers plaatst. Logisch, want het zijn eigenlijk organische Shopping resultaten. We zien ook duidelijk een verband tussen het oplopen van gratis klikken en aantal organische bezoekers. Die trends matchen elkaar. Hier hebben we twee voorbeelden van:

Bij zowel klant A als bij klant B zie je dat het moment dat de gratis Google klikken omhooggaan, de organische bezoekers ook verhogen. Ditzelfde effect zien we als we naar specifieke producten kijken. We zien alleen niet dat de gratis klikken ook per se overeenkomen met aantal extra organische gebruikers. Het effect lijkt soms hoger te zijn dan alleen het aantal klikken, maar er zijn natuurlijk meer elementen die effect kunnen hebben op het aantal bezoekers. Denk bijvoorbeeld aan zoekvolumes.

De conclusie die we hier dus trekken, is dat we de gratis klikken terugzien in de groei van organische bezoekers. Het is echter lastig om te achterhalen hoeveel extra sales hieruit zijn gehaald.

Lijden betaalde shopping resultaten eronder?

Hier kunnen we nog geen duidelijk antwoord op geven. We zien de Google Shopping vertoningen niet hard teruglopen omdat een deel van de betaalde plekken verdwenen is, ook niet op de specifieke momenten dat bijvoorbeeld de gratis Shopping klikken meer vertoond worden.

Hoe kom ik bovenaan?

We zien in elk geval dat het veel extra klikken en gebruikers naar je site kan leiden, wat natuurlijk positief kan uitpakken voor je omzet. Maar hoe zorg je er nu voor dat je bovenaan komt? Wat is een goede Google Shopping SEO strategie? Zonder het geheim van de smid weg te geven; we zien wel dat een goed geoptimaliseerde campagne bijdraagt  en daarnaast prijs en concurrentie erg belangrijke aspecten zijn.

cta-employee-particles
Wilco staat voor je klaar!
Hoor het van Wilco

De 3 beste linkbuilding strategieën

Vorige blog

Is linkbuilding nog steeds belangrijk in 2021?

Volgende blog

Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.