Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Podcasts schieten als paddenstoelen uit de grond: van hardloop podcasts tot hele serieuze onderwerpen. Veel influencers zijn begonnen met het opnemen van podcasts speciaal voor millennials, hardlopen, leefstijl en gezondheid, maar ook vaktechnische podcasts komen voorbij. Podcasts lopen uiteen van boeiende verhalen, gezellig geklets tot echt educatieve of politieke discussies. Maar wat kun je er nu mee als bedrijf?
Een podcast bestaat uit een reeks audiofragmenten die je op een platform uploadt en die mensen kunnen downloaden of streamen. Een podcast is geen vlog, geen blog en ook geen radioprogramma. Net als een blog en een vlog, kan de doelgroep er zelf voor kiezen wanneer hij of zij de content tot zich neemt en ook waar diegene dat wil. Tijdens de hond uitlaten kun je niet lezen of kijken, ook niet tijdens het autorijden of tuinieren, maar luisteren lukt wel. De podcast biedt daarmee nog meer mogelijkheden voor de luisteraars om de informatie tot zich te nemen over hun vak, over een hobby of de laatste ontwikkelingen in onderwerpen die hem of haar interesseren, wanneer het uitkomt. Er zijn verschillende soorten podcasts, die hieronder uitgelicht zijn.
Met een podcast kun je er voor kiezen om te presenteren. Dat kan een handleiding zijn voor bijvoorbeeld een dienst of product of inhaken op het nieuws of een onderwerp dat je wil uitlichten. Dit kun je alleen doen, waardoor het maken van een podcast vrij simpel kan en ook op de momenten die jou uitkomen. Wel raden we aan om een podcast, net als een blog, vlog of social media post consistent te publiceren.
Interactie tussen meerdere personen zorgt voor een inhoudelijke discussie, voor gezellig geklets en altijd voor meer dynamiek in een podcast. Belangrijk is hier om, net als met videobellen, elkaar goed uit te laten praten en niet door elkaar proberen te praten. Anders wordt het veel te rommelig in de podcast. Je kunt hier ook kiezen voor een presentatievorm waarin meerdere hosts het met meerdere invalshoeken gaan hebben over een uitgelicht onderwerp. Of kies voor een interview, waarin de host een gastspreker ontvangt en het gesprek leidt door vragen te stellen. Nodig voor je podcast over hardlopen bijvoorbeeld Dafne Schippers uit en nodig voor je podcast over geluidsapparatuur een dj uit. De mogelijkheden en de invulling zijn eindeloos.
Nu je weet wat een podcast marketing is en wat de mogelijkheden zijn, kun je overwegen om een podcast in je content marketing strategie op te nemen, maar waarom zou je dat doen? Ten eerste is het een middel om je bereik en naamsbekendheid te vergroten. Mensen die niet van lezen houden of zichzelf geen tijd gunnen om een video te bekijken, zullen sneller een podcast luisteren. Een podcast wordt door veel luisteraars met volle aandacht beluisterd, dus pak jouw moment of fame, hang de expert uit en bind mensen aan je bedrijf, product en/of dienst. Het horen van een stem maakt je bedrijf, je product of dienst ook menselijker, luisteraars zullen er gelijk een gevoel bij krijgen. En nog een voordeel voor jezelf: je moet op de hoogte blijven van actualiteiten en ontwikkelingen om relevant en interessant te blijven voor je luisteraars. Kortom:
Wat doet de podcast precies voor jouw bedrijf? Wat levert het op? Dat is lastig te meten. Wel kun je kijken naar zaken als het aantal luisteraars en volgers. Verwerk je de link naar de podcast in de nieuwsbrief, in een social media post of op je website, dan kun je het aantal clicks ook meten. Heb je eenmaal fans gecreëerd, dan zal je steeds meer reacties krijgen in de vorm van (positieve) feedback.
Het opnemen van een podcast hoeft niet moeilijk te zijn. Je kunt er zelfs voor kiezen om een microfoon aan je smartphone te koppelen, zodat je het overal en op ieder moment kunt opnemen. De enige investering is een microfoon, die ruis zoveel mogelijk buiten de deur kan houden. Daarnaast kan het zijn dat het platform waarop je je podcast wil publiceren om abonnementskosten vraagt. En verder gaat het om jouw ideeën, creativiteit en uiteraard het kennen van je doelgroep om zo relevant mogelijk te zijn.
Podcasts worden vaak niet op de website zelf gepubliceerd, omdat dat veel ruimte vraagt van de website, waardoor je website minder optimaal kan werken. Wel vinden we veel podcasts op Spotify, Soundcloud en iTunes. Dit zijn ook mooie kanalen om je podcasts op te delen. Via een link vanuit je social media of website kun je dan weer naar het kanaal linken of zet een link in je nieuwsbrief!
Niet zelf voor een podcastserie zorgen, maar wel deelnemen aan een podcast door te adverteren? Het adverteren in podcasts is in ontwikkeling en daar kunnen we nu nog niet veel over zeggen. Native advertising is wel een grote kanshebber, omdat het de podcast niet echt verstoord. Deze manier van adverteren lijkt op te gaan in de podcast. Er zijn verschillende bedrijven die hun zegje mogen doen over een onderwerp dat aansluit bij het onderwerp van de podcast. Het wordt als een onderdeel van de aflevering gezien. Hierover later dus meer, we houden je op de hoogte!
Benader dan één van ons! Wij van Traffic Today denken graag met je mee in alle mogelijkheden die het mooie marketing- en communicatieveld bieden voor bedrijven.