Blog

Dynamische advertenties met ad customizers

Geschreven door

Marc Koopmans

Advertising Marketeer

Gepubliceerd

28 februari 2019

SEA

In de blog ‘het gebruik van eye catchers in jouw Ads advertentie‘ vertelden we al kort over de mogelijkheden van ad customizers. In dit blogbericht gaan we daar dieper op in. Welke ad customizers zijn er precies en hoe stel je deze stap voor stap in?

Wat zijn ad customizers en wat is hun doel?

Met ad customizers, of advertentieaanpassers in het Nederlands, kun je tekstadvertenties voor Google Search aanpassen aan de gebruiker. Je maakt een deel van de tekstelementen dynamisch zodat deze zich aanpassen aan de gebruiker en het moment dat hij zoekt. Voorbeelden hiervan zijn: locatie, datum, tijd, prijs, dagen tot kortingsactie. Het gebruik van advertentieaanpassers heeft een aantal voordelen:

  • Relevantere advertentieteksten: door de dynamische elementen past de tekst zich aan naar de gebruiker. Als je bijvoorbeeld een bedrijf bent dat verschillende cursussen door Nederland geeft en iemand zoekt naar zo’n cursus in Deventer, dan wil je waarschijnlijk een tekst met. ‘’…volg deze cursus in Deventer’’. Maar als die persoon in Groningen zit, moet daar natuurlijk staan ‘’volg deze cursus in Groningen’’. Je zorgt ervoor dat de advertentie relevanter wordt voor de gebruiker. Hierdoor neemt de kans toe op een hogere CTR en conversie percentage.
  • Minder bewerkelijk: soms wil je als bedrijf bewerkelijke elementen in tekst verwerken, bijvoorbeeld wat de huidige prijs is van een bepaald product. ‘’Bekijk ons aanbod coole sneakers nu voor € 29,99.’’ Maar als de prijs volgende week anders is en de maand daarna weer, ga je dan elke keer handmatig die prijs veranderen? Nee, natuurlijk niet! Met een ad customizer laat je dat automatisch aanpassen.
  • Schaalbaarheid: sommige bedrijven hebben dusdanig veel advertenties dat het gewoon niet te doen is om overal specifieke advertentieteksten voor te schrijven. Dan kun je ervoor kiezen om overal algemene advertenties te vertonen of je maakt delen van die advertenties dynamisch. Hierdoor kun je een groot aantal verschillende advertenties vertonen zonder dat je heel veel werk hoeft te besteden aan het schrijven van allemaal verschillende advertentieteksten.

In de volgende paragrafen gaan we de verschillende ad customizers behandelen, namelijk; KeyWord Insertion (zoekwoord invoegen), Countdown (aftellen), IF- functie en dynamische advertentie-elementen. We geven voorbeelden hoe ze werken, vertellen hoe je ze moet gebruiken en instellen. Je kunt na het lezen van dit blog dus zelf aan de slag.

KeyWord Insertion

De meest bekende en meest gebruikte aanpasser is keyword insertion. Met deze functie maak je het mogelijk om de zoekterm terug te laten komen in de tekst. Voorbeeld: je hebt een bedrijf dat laptops verkoopt. Je hebt één landingspagina met een bepaald type HP-laptop. Op deze landingspagina staat deze laptop in verschillende formaten, van 10 tot 17 inch. Je hebt daarvoor één advertentie groep aangemaakt. Met de volgende advertentie:

  • Kop 1: {KeyWord:HP 123 Laptop Kopen}?
  • Kop 2: Snel bij u thuis geleverd
  • Kop 3: Direct uit voorraad geleverd

Beschrijving: Vandaag voor 22:00 uur besteld is morgen in huis! Koop je HP 123 laptop voordelig bij laptop.nl

Bij de volgende zoektermen wordt jouw advertentie o.a. vertoond. HP 123 laptop 17 inch, 14 inch HP 123, HP 123 11 inch met i5. Dan verandert het deel {KeyWord:} door die zoekterm. De eerste kop wordt dan dus: HP 123 laptop 17 inch? 14 inch HP 123? HP 123 11 inch met i5? Het deel tussen haakjes wordt dan vervangen door de zoekterm. De gebruiker ziet dus direct zijn zoekvraag terug in de kop. De keyword insertion kun je ook gebruiken in één van de twee beschrijvingen of andere koppen. Het deel wat tussen haakjes achter KeyWord: staat is een back-up. Stel voor dat de zoekterm te lang is (meer dan 30 tekens) en niet in de kop past, dan wordt de back-up tekst geplaatst.

Je kunt keyword insertion handmatig in je advertentie typen of je klikt bij het maken van een tekstadvertentie op { en selecteert dan ‘’zoekwoord invoegen’’. Zie onderstaande afbeelding.

It’s the final countdown

Wanneer je op { drukt bij het maken van een tekstadvertentie dan is de tweede optie (na zoekwoord invoegen) aftellen/countdown. Deze kun je gebruiken om af te tellen naar een bepaald moment. Dit kan zijn wanneer een actie afloopt. ‘’Profiteer nog 10 dagen van onze hoge kortingen tijdens de voorjaar sale!’’ Of wanneer er een evenement plaatsvindt. ‘’Nog 5 dagen tot festival X, het evenement wat je niet mag missen. Bestel nu je kaartjes!’’

De countdown geeft je tekstadvertentie urgentie. Je moet er nu bij zijn, want voordat je het weet is het moment voorbij. Dit kan een trigger zijn die mensen sneller aanzet tot actie.

De countdown zet je als volgt in je advertentie. Je typt { en selecteert aftellen en vult dan in tot wanneer de countdown moet lopen, wanneer hij moet beginnen, welke tijdzone aangehouden moet worden en in welke taal de tekst moet staan. Als je Nederlands selecteert komt er te staan ‘’x dagen’’, bij Engels ‘’x days’’. Google plaatst dan de ad customizer code in je tekst. Of je kunt hem zelf in code uitschrijven. {=COUNTDOWN(“jaar/maand/dag 00:00:00″,”taal”,hoeveel dagen van te voren moet aftellen beginnen)} Het deel tussen haakjes vervang je dan met de juiste info. Voor aftellen in het Nederlands vijf dagen voor 1 april wordt het dan: {=COUNTDOWN(“2019/4/1 00:00:00″,”nl”,5)}.

What if…

De IF-functie kun je gebruiken om ‘’wat als’’ regels aan te maken. Wat als iemand met zijn mobiel zoekt? Wat als iemand uit een bepaalde doelgroep zoekt? Op basis van die regels kun je de tekst aan laten passen. We zullen weer een voorbeeld geven om het duidelijk te maken. Stel voor je hebt een webshop en wilt benaderukken dat mensen gemakkelijk met hun mobiel bij jou kunnen bestellen. Dan wil je mensen die met hun mobiel zoeken de volgende tekst in je advertentie laten zien. ‘’…bij ons bestel je eenvoudig met je mobiel!’’ Maar wanneer mensen vanaf hun desktop zoeken wil je een andere tekst vertonen. ‘’…bij ons bestel je eenvoudig online’’. Op deze manier pas je de advertentie weer aan de gebruiker aan.

Met de IF-functie kun je deze regels maken voor mobiele apparaten en doelgroepen die je in Analytics of Adwords hebt aangemaakt. Deze ad customizer stel je weer in met de { functie en klikt op IF-functie. Vervolgens geef je bij ALS aan wanneer de regel moet triggeren. Bij DAN geef je aan welke tekst moet verschijnen wanneer iemand aan de regel voldoet. Tot slot geef je bij ANDERS aan welke tekst vertoond moet worden wanneer iemand niet aan de regel voldoet.

Ook dit kun je weer handmatig toevoegen met een code {=IF(ALS,DAN):ANDERS}. Voor het eerder genoemde voorbeeld wordt dit dan {=IF(device=mobile,bij ons bestel je eenvoudig met je mobiel!):bij ons bestel je eenvoudig online}.

Dynamic

De laatste ad customizers die we gaan bespreken is meteen de meest uitgebreide en complexe. Met de functie dynamische advertentie-element kun je op basis van je eigen databestand diverse elementen van de advertentie dynamisch maken. Google haalt dan uit jouw databestand de data die hij nodig heeft voor de advertentie. Om het te verduidelijken zullen we het voorbeeld van Google Ads Help gebruiken. De dikgedrukte delen zijn dynamisch.

De uiteindelijke advertentie:
Kop 1: ProWhip 300 kopen?
Kop 2: Snel bij u thuis geleverd
Kop 3: Direct uit voorraad geleverd
Beschrijving: De ProWhip 300 met gekantelde kop nu voor maar € 199! Bestel snel bij shop.nl

Het bijbehorende databestand ziet er als volgt uit (download hier het voorbeeld bestand).

In Google Adwords stel je de advertentie dan zo in:

  • Kop 1: {=Mixers.Model} kopen?
  • Kop 2: Snel bij u thuis geleverd
  • Kop 3: Direct uit voorraad geleverd
  • Beschrijving: De {=Mixers.Model} met {=Mixers.Type} nu voor maar {=Mixers.Start_price}! Bestel snel bij shop.nl

Wat er gebeurt is dat elke keer wanneer de advertentie vertoond wordt, Google in het databestand gaat kijken welke elementen opgehaald moeten worden. In dit voorbeeld haalt hij dus uit het databestand genaamd Mixers de kolom model wanneer iemand vanuit Nederland zoekt (target location) en vervangt dan {=Mixers.model} met het juiste model, in dit geval ProWhip 300. Het eerste deel van de code {=Mixers.} is de naam van het databestand en het tweede deel {.model} de kolom uit je databestand.

Het databestand kun je in Adwords uploaden door naar bedrijfsgegevens te gaan en op + te drukken. Vervolgens kies je dan advertentieaanpassersgegevens. Dit moet een csv bestand zijn.

In tegenstelling tot de andere functies is deze nogal wat ingewikkelder, daarom willen wij jullie helpen. We hebben een database bestand voor jullie, waarmee je dynamisch plaatsnamen in de advertentie kunt zetten (download hier). Wanneer iemand dan vanuit Deventer Googled, dan komt in de advertentie Deventer te staan. ‘’…wij bezorgen ook in Deventer’’ Maar wanneer iemand vanuit Amsterdam zoekt staat er ‘’…wij bezorgen in Amsterdam’’. Ons bestand upload je bij bedrijfsgegevens -> advertentieaanpassersgegevens en geeft het de naam locatie. Je gaat nu terug naar het bewerken van je advertentie, drukt op { en kiest dynamisch advertentie-element en kiest het bestand locatie. Vervolgens kies je plaatsnaam en verschijnt de volgende code in de advertentietekst {=locatie.Plaatsnaam}. Dat stukje code zal elke keer veranderen in de locatie van de gebruiker. Die krijg je gratis van ons, veel succes ermee. 😉

Nog vragen?

Wij hopen dat deze uitleg jullie helpt bij het gebruiken van ad customizers. Dat jullie advertenties nog relevanter worden voor de mensen die ze zien in Google en dat jullie minder tijd en werk hoeven te steken in het actueel houden van jullie advertenties. Met deze functies automatiseer je de advertenties in search wat tijd en uiteindelijk meer geld (omzet, winst, lagere kosten per conversie etc.) oplevert. Mocht je er toch niet zelf uitkomen, neem dan contact met ons op. Onze advertising specialisten zitten klaar om je te helpen.

Heb je een vraag?

Marc vertelt je graag meer.

9 redenen waarom pagina´s niet worden geïndexeerd

Vorige blog

Online marketingtools gebruiken voor je online campagne?

Volgende blog
Close Hoor het van Marc

Wij helpen je graag op het gebied van online marketing.

Contactformulier

Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.